فال حافظ؛ جاذبه گردشگری کمتر دیده شده ایران

فال حافظ که یکی از جذابیت‌های ادبیات ایران به حساب می‌آید، ظرفیت قابل توجهی برای جذب گردشگر دارد.

کامران شرفشاهی، شاعر و مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در خصوص دلایل علاقه مردم به گرفتن فال حافظ به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: یکی از ویژگی‌های ممتاز حافظ در همین اسرار آمیز بودن دیوان او و اعتماد و اعتباری است که در طول زمان مردم برای سخن او قائل بوده و هستند. در طول تاریخ هیچ شاعری را نمی‌توان سراغ گرفت که سخنش به این پایه از مقبولیت در بین اقشار مختلف جامعه قرار گرفته باشد، از سوی دیگر حافظ را ترجمان اسرار و لسان‌الغیب لقب داده‌اند که این امر حکایت از مرتبه والای بینش و نگرش آسمانی او دارد.

وی افزود: حافظ شاعری است که شعرش با دو بال اندیشه و احساس به پرواز درآمده و آدمی را مجذوب و مسحور جهان بینی و نگاه عمیق و بی‌کران او می‌کند. گذشته از احاطه ادبی و اشراف استادانه حافظ به دقایق ادبی، حافظ شاعری اندیشمند است و در پرتوی تهذیب و تزکیه نفس به مراتبی رسیده بود که سخنش به چنین جایگاه رفیعی عروج کرده است؛ چنان که خود نیز می‌گوید: «حسد چه می‌بری‌ ای سست نظم بر حافظ/ قبول خاطر و لطف سخن خدادادست» به اعتبار همین بیت می‌توان گفت: جایگاه حافظ و دیوان او در بین مردم عنایتی الهی است.

این شاعر اظهار کرد: درباره تفأل به دیوان خواجه شوریده شیراز تاکنون مقالات محققانه و کتاب‌های بسیاری به رشته تحریر درآمده است و در تمامی این آثار به موارد بسیاری در طول تاریخ اشاره شده است که حکایت از صدق سخن او دارد و همین موارد موجب شده که تفأل به دیوان حافظ با گذشت زمان روز به روز فراگیرتر شود و دیوان حافظ در خانه هر ایرانی به عنوان عضوی از اعضای خانواده پذیرفته شود. عظمت حافظ فقط اختصاص به جامعه بزرگ ایرانیان ندارد و چه بسیار بودند شخصیت‌های بزرگی از ملل دیگر که در برابر آسمان اندیشه او سر تعظیم فرود آورند چنان که گوته، ادیب و فیلسوف نامدار آلمانی در برابر عظمت حافظ بار‌ها لب به تحسین و تمجید گشوده است هر چند که ترجمه دیوان شاعری همچون حافظ کار سهل و آسانی نیست.

شرفشاهی ادامه داد: حافظ را می‌توان عصاره شاعران و سخنوران بزرگ ادب پارسی به شمار آورد. او با مطالعه دقیق آثار این بزرگان توانسته است اثر جاودانه‌ای خلق کند که در عین متأثر شدن از دیگر سخن‌سرایان بزرگ پیش از خود، اثری بی‌نظیر و شاهکاری بی‌بدیل است.

وی تصریح کرد: یکی از جلوه‌های جذاب ادبیات ایران برای جهانیان، آشنایی با حافظ و مسأله تفأل به دیوان او است؛ چنان که جهانگردانی که به ایران سفر می‌کنند و توفیق حضور بر مزار حافظ را می‌یابند با اشتیاق و شیفتگی فراوانی خواستار آن هستند که به دیوان خواجه تفألی بزنند و سخن حافظ را درباره آنچه که در دل دارند بشنوند. از این رو این نکته نیز به عنوان یکی از جذابیت‌های ادبیات ایران بسیار حائز اهمیت است که امید است این موضوع بیشتر معرفی شود و در مرکز توجه مسئولان امور گردشگری و فرهنگی کشورمان قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.