درخت شگفت انگیز در شمال ایران

باغدار قائمشهری از یک درخت ۱۵ نوع میوه متفاوت برداشت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،لذت چیدن میوه‌های رنگارنگ از یک درخت آرزویی کم و بیش دست نیافتنی بود تا آن روز که به باغ آقای محمودی رسیدیم. باغدار قائمشهری که از یک درخت پایه نارنج بیش از ۱۵ نوع مرکبات برداشت کرده است.

از او درباره‌ی این درخت عجیب پرسیدم و گفت: از حدود پنج سال پیش شروع به پیوند زدن متفاوت از مرکبات روی این درخت نارنج کردم و هر بار یک نوع میوه را امتحان کردم تا امروز شاهد این هستیم که روی این درخت بیش از ۱۵ نوع میوه به بار نشسته است.

آقای محمودی در ادامه گفت که برای این درخت چند میوه نامی هم گذاشته و آن مار دار است.
ماردار در زبان مازندرانی به معنای درخت مادر است که این باغدار درباره دلایل انتخاب نامش می‌گوید ماردار یعنی درخت مادری که چندین بچه رو یکجا و روی یک پایه تغذیه میکند و پرورش میدهد.

پیج اورلاندو، والنسیا، تانجلین، تامسون ناول، پرتقال مصری، تانجلا، یاشار، نارنج بی تیغ، هیلمن و چند نوع نارنگی و پرتقال دیگر میوه‌هایی هستند که روی یک درخت نارنج پیوند خورده و به بار نشستند.

درخت شگفت انگیز در شمال ایران 

درخت شگفت انگیز در شمال ایران

درخت شگفت انگیز در شمال ایران

درختی بی خزان که همیشه میوه دارد


درخت ماردار خزانی ندارد، چون در همه فصول سال چندین میوه روی درخت وجود دارد و خزان یکی همزمان میشود با بهار میوه‌ای دیگر
از آقای محمودی راجع به اینکه چطور همچین ایده‌ای به ذهنشون رسید پرسیدم و گفت: هدف اول ما این نبود که چندین میوه رو به یک درخت پیوند بزنیم، اما وقتی مقاومت درخت و پر محصول شدنش رو دیدیم به این کار ادامه دادیم.
این باغدار قائمشهری از چگونگی این پیوند‌ها حرف میزند و میگوید: ۲۱ روش پیوند در جهان وجود دارد که در ایران فقط از چند مورد اون استفاده میشود، اما ما سعی کردیم از انواع بیشتری برای پیوند استفاده کنیم.

آقای محمودی میزان برداشت انواع مرکبات در طول سال از این درخت را حدود ۲۵۰ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: علاوه بر صرفه اقتصادی میشود به مزیت‌های این درخت که همان تازه خوری میوه‌ها در طول زمان نامحدود اشاره کرد.

درختی که از اوایل شهریور میوه‌های آن برای خوردن آماده است و برداشت میوه‌های تازه تا اواخر خرداد هم ادامه دارد.

درخت شگفت انگیز در شمال ایران

درخت شگفت انگیز در شمال ایران

درخت نشانه عظمت خدا 


کار آقای محمودی تولید و فروش نهال است وجود این درخت چند میوه در این نهالستان مشتری‌های زیادی را به نهالستان او کشانده است تا جایی که برخی بازدید کنندگان از این درخت و خریداران نهال می‌گویند: دیدن این درخت عظمت خداوند را به نشان می‌دهد که از یک درخت میتوان چندین میوه با طعم و رنگ‌های مختلف برداشت کرد.

آقای محمودی قول داده است امسال پیوند چند میوه روی یک درخت را اینبار روی درختان سیاه ریشه امتحان کند درختان سیاه ریشه‌ای که بی گمان خزان زیبایی خواهند داشت.

درخت شگفت انگیز در شمال ایران 

انتهای پیام/ک

گزارش از سارا فرهمندراد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۱ دی ۱۴۰۰
درود .وقت شما بخیر باشد.ما درخت پر باری که نارنگی بوده را خواستیم؟آیا رخت های دیگر هم موجود هستش
Netherlands
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۳ دی ۱۳۹۶
اول گزارش خوبی هست
آخرین اخبار