معمای چند مجهولی مجتمع پتروشیمی گلستان / پیگیری نکردن مسئولان یا کمبود بودجه؟

چشم سهامداران مجتمع پتروشیمی گلستان برای راه اندزی و افتتاح این طرح به درب‌های توسعه خشک ماند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛امروزه فرآورده‌های نفتی علاوه بر مصرف در زمینه سوخت وسایل نقلیه، روغن موتور، در تهیه بسیاری از قطعات مورد نیاز ساخت وسایط نقلیه، نقش و در حتی در تهیه سوخت موشک‌های هدایت کننده، سفینه‌های فضایی و ماهواره‌ها و ساخت بسیاری از قطعات داخلی آن‌ها کاربرد اساسی دارد.

احداث پروژه‌های عظیم در هر استان علاوه بر اشتغالزایی باعث رونق اقتصادی آن منطقه می‌شود که استان گلستان از این قاعده مستثنی نبوده است.

احداث مجتمع پتروشیمی گلستان در سال ۸۵ در استان گلستان کلنگ زنی شد، اما چشم امید مردم گلستان برای راه اندزی و افتتاح این طرح به درب‌های توسعه خشک ماند.
 
معمای چند مجهوله مجتمع پتروشیمی گلستان / پیگیری نکردن مسئولان یا کمبود بودجه؟؟

در آن سال ها، مردم ازخرید سهام پتروشیمی گلستان استقبال گسترده‌ای داشتند و عده زیادی سهام این شرکت را خریداری کردند تا شاید به صنعتی شدن استان خود و رفع مشکلات بیکاری و توسعه آن کمک کنند، اما با طولانی شدن اجرای این پروژه و پیگیری نشدن و راکد ماندن آن باعث شد مردم نسبت به آن مایوس شوند.
 
معمای چند مجهوله مجتمع پتروشیمی گلستان / پیگیری نکردن مسئولان یا کمبود بودجه؟؟

به همین علت برخی از مردم با باشگاه خبرنگاران جوان تماس گرفتند و خواستار پیگیری موضوع شدند، از این رو برای آگاهی بیشتر از ماجرا با شماری از سهامداران که از مردم عادی بودند گفتگو کردیم.
 

مردم با گرفتن وام و فروختن طلا سهام دار شدیم


مرد میانسالی در این باره گفت: من و پسرم هر کدام ۲۵۰ هزار تومان سهام خریدیم، ولی از آن موقع تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
 
معمای چند مجهوله مجتمع پتروشیمی گلستان / پیگیری نکردن مسئولان یا کمبود بودجه؟؟

همچنین یکی دیگر از شهروندان گرگانی گفت: یادم می‌آید که آن سال با قسط و وام سهام خریدم به امید اینکه استان گلستان پیشرفت کند و هم یک سودی برای ما داشته باشد.

خانم جوانی هم گفت: طلاهایم را فروختم تا بتوانم سهام بخرم و امیدوار بودم که طرح به نتیجه برسد و همه امیدم به این بود اگر پتروشیمی احداث شود پسرم از عسلویه می‌تواندبه گلستان بازگردد.

یک شهروند دیگر هم گفت: طرح خیلی خوبی بود، ولی مسئولین کم کاری کردند هیچ خبری ازآن نیست حداقل بگویند در چه مرحله‌ای است و اگر راه اندازی شود قسمتی از بیکاری جوان‌ها حل می‌شود.
 
معمای چند مجهوله مجتمع پتروشیمی گلستان / پیگیری نکردن مسئولان یا کمبود بودجه؟؟

زن میانسال دیگری هم گفت: اقدامات اینگونه جز دلزدگی پیش نخواهد آورد و باعث می‌شود انگیزه مردم نسبت به کار‌های بزرگ از بین برود.
 
معمای چند مجهوله مجتمع پتروشیمی گلستان / پیگیری نکردن مسئولان یا کمبود بودجه؟؟
 

رییس هیئت مدیره شرکت پتروشیمی گلستان:به دلیل پرداخت نشدن تسهیلات پروژه پیش نرفت


کامیاب رییس هیئت مدیره شرکت پتروشیمی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت : نزدیک به ۶۵ درصد مهندسی پروژه انجام و زیرساخت‌های آن آماده و اجرا شده است.
 
معمای چند مجهوله مجتمع پتروشیمی گلستان / پیگیری نکردن مسئولان یا کمبود بودجه؟؟


وی ادامه داد: تاکنون ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نزدیک به ۷۰ تا ۷۵ درصد، خرید تجهیزات خارجی و داخلی انجام شده است که به دلیل عدم اخذ تسهیلات ارزی و ریالی نتوانستیم پروژه را بیشتر از این، به پیش ببریم.

کامیاب گفت: نزدیک به ۹۵ هزار نفر از مردم گلستان با عشق و علاقه، برای توسعه استان و اشتغال جوانان سهام خریدندبعد از راه اندازی این پروژه بین ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد و از همه مهمتر منابعی که وارد استان می‌شود و سودی که در بانک‌های استان می‌تواند ایجاد کند برای توسعه استان موثر خواهد بود.

وی افزود: این پروژه جنرال هست و امکان دارد تغییر کاربری پیدا کند ما در اینجا فقط گاز متان داریم گاز متان محدودیت‌هایی دارد که هر پروژه‌ای نمی‌تواند اجرایی شود.

کامیاب گفت: از گاز متان می‌شود پروژه GTP اجرا کرد، ولی GTP، برابرگروه آمونیاک نزدیک به ۱ و نیم میلیارد یورو نیاز ارزی دارد که ما در استان یک پنجم آن را نتوانستیم تامین کنیم، ولی امکان تغییر کاربری وجود دارد.

رییس هیئت مدیره شرکت پتروشیمی گلستان گفت: ما تلاش می‌کنیم از فایناس خارجی استفاده کنیم با شرکت‌های خارجی مذاکرات زیادی انجام شد، ولی چون بخش خصوصی است صاحب فایناس خارجی از ما تضمین دولتی می‌خواهند، ولی دولت بخش خصوصی را تضمین نمی‌کند.

وی افزود: وزیر نفت به هولدینگ خلیج فارس، بزرگ‌ترین هولدینگ نفت و گاز پتروشیمی کشور فرستاد تا بتواند نظر مثبت را جلب کنیم و همین جا از نمایندگان استان، نماینده، ولی فقیه و استاندار می‌خواهم با تمام توان و با همکاری و همفکری هم این پروژه را از این وضعی که هست نجات دهیم.
 

تنها راه، جذب سرمایه گذار است


تربتی نژاد نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت : ما با مجمع نمایندگان استان و با وزیر نفت جلسه‌ای داشتیم که تنها راه،  جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است منابع مالی از جانب دولت مقدور نیست و فقط باید از طریق بخش خصوصی سرمایه گذار جذب شود.
 
معمای چند مجهوله مجتمع پتروشیمی گلستان / پیگیری نکردن مسئولان یا کمبود بودجه؟؟


وی ادامه داد: سرمایه گذار باید تشویق و توجیه شود به دلیل اینکه بخش خصوصی است و اهرم اجباری نداریم و باید به تعامل برسیم.

تربتی نژاد گفت: ما هم باید این‌ها را مرتبط کنیم وتلاش کنیم هدف این است که پروژه شروع به کار کند و ادامه یابد.

وی افزود: امیدواریم وضع مالی دولت بهتر شود و پروژه پتروشیمی که در استان مصوب است پیگیری شود تا به موفقیت برسد البته می‌تواند به رویدادی دیگر تبدیل شود و خط تولیدش تغییر پیدا کند.

با تمام این مشکلات به نظر می‌رسد اقدامات و رایزنی‌ها کافی نبوده و مردم آثار آن احساس نکرده اند با این وضع شاید اقدامی جهادی برای حل این مشکل راهگشا باشد.

گزارش از سیده معصومه مرتضوی اول

انتهای پیام/م
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار