خان محمدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

اجرای الگوی کشت، حلقه مفقوده بخش کشاورزی

مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی گفت: تولید محصولات مختلف کشاورزی، یکی از راهکارهای اساسی در کاهش ضایعات این محصولات در بخش به شمار می رود.

اجرای الگوی کشت، حلقه مفقوده بخش کشاورزیعلی خان محمدی مدیرعامل مجمع ملی نخبگان بخش کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه اجرای الگوی کشت حلقه مفقوده بخش کشاورزی است، اظهار کرد: تولید محصولات مختلف کشاورزی بر مبنای برنامه یکی از راهکارهای اساسی در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در بخش به شمار می رود، که متاسفانه آن چنان که باید و شاید این امر مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: فقدان برنامه الگوی کشت محصولات بر حسب نیاز بازارهای داخلی و خارجی و برخی عوامل نظیر نوسان نرخ خرید تضمینی و قیمت محصولات در بازار تبعات منفی همچون افزایش تولید وضایعات فراوان برخی محصولات را به همراه داشته است.

خان محمدی بی کیفیتی محصولات کشاورزی را ناشی از بهره‌وری پایین تولید دانست و گفت: براساس آمار فائو، سالانه 30 درصد محصولات کشاورزی به هدر می رود که این امر را تنها می توان در شرایط نامناسب بسته بندی، نگه‌داری محصولات و بهره وری پایین تولید جستجو کرد.

مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی ادامه داد: تولیدکنندگان برای تامین معیشت خانوار خود چاره ای جز افزایش تولید محصولات ندارند، در حالیکه مسئولان امر با به کارگیری تمهیدات مناسب نظیر بهره وری می‌توانند علاوه بر افزایش کیفیت تولید و حضور در بازارهای جهانی از ضایعات بالای محصولات جلوگیری کنند.

وی درباره عوامل تاثیرگذار دیگر در افزایش هدر رفت محصولات کشاورزی بیان کرد: نبود حمل و نقل مناسب تولید، بی توجهی خانوارها به مصرف بهینه در کنار نبود الگوی کشت و بهره وری در بخش تولید نقش موثری در آمار بالای ضایعات محصولات کشاورزی دارد.

به گفته خان محمدی؛  عرضه محصولات سبزی و صیفی به صورت بسته بندی کاهش 20 درصدی ضایعات محصولات کشاورزی را نیز به همراه دارد.

انتهای پیام/

بسته بندی محصولات کشاورزی امری مهم در کاهش ضایعات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار