برگزاری آئین بزرگداشت «منوچهر اسماعیلی» در جشنواره فیلم فجر

آئین بزرگداشت «منوچهر اسماعیلی» صداپیشه باسابقه سینمای ایران در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود.

برگزاری آئین بزرگداشت «منوچهر اسماعیلی» در جشنواره فیلم فجربه گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، «منوچهر اسماعیلی» گوینده و صداپیشه 78 ساله ایرانی، با گویندگی به‌ جای بازیگران مشهور آثار مطرح تاریخ سینمای ایران، گنجینه با ارزشی از خاطرات برای همه علاقه‌مندان به سینمای ملی است.

اسماعیلی مدیریت ارشد دوبلاژ بیش از ۲۰۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی، سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌های رادیویی و ایفای نقش به عنوان دوبلور و گوینده در بیش از ۱۵۰۰ اثر و بازیگری در فیلم‌های سینمایی را در کارنامه دارد و تدریس فنون و تکنیک‌های گویندگی و مدیریت دوبلاژ و سرپرستی انجمن و رئیس صنف گویندگان ایران در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد. او دوبله فيلم را از سال 1336 آغاز كرده و از سال 1342 كه دهه طلايی دوبله فيلم در ايران بود، مدير دوبلاژ بوده و گويندگی بسياری از نقش هاي اول را به عهده داشته است. «گريگوری پك»، «چارلتن هستن»، «لارنس اليويه»، «سيدنی پوآتيه»، «لارنس هاروی»، «رد استايگر»، «جيمز كاگنی» و «مارچلو ماسترويانی» شماری از اين نقش‌ها هستند.

بخشی از آثار اسماعیلی، در دهه اول برگزاری جشنواره فیلم فجر که دوبلاژ فیلم‌های ایرانی کماکان رونق داشت، به نمایش درآمد که از شاخص‌ترین‌ فعالیت‌های اسماعیلی به عنوان سرپرست گویندگان فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره فیلم فجر می‌توان به «طلسم»، «ناخدا خورشید» و«بای‌سیکل‌ران» اشاره کرد. ضمن آن که مهم‌ترین هنرنمایی‌های این استاد دوبله در فیلم‌های شاخص جشنواره فیلم فجر به سال 68 و فیلم «مادر» (علی حاتمی) مربوط می‌شود که در آن فیلم، به جای چهار شخصیت (با بازی محمدعلی کشاورز، اکبر عبدی، جمشید هاشم‌پور و محمود بصیری) صحبت کرد.

او هفت سال پیش نیز در نسخه دوبله‌شده فیلم «جرم» (مسعود کیمیایی) بهترین فیلم جشنواره بیست و نهم فیلم فجر، به‌جای شخصیت اصلی فیلم (رضا سرچشمه- با بازی پولاد کیمیایی) صحبت کرد.

گفتنی است پیش‌تر خبر بزرگداشت «محمدعلی نجفی» در جشنواره امسال رسانه‌ای شده بود و خبر سایر بزرگداشت‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از سوی روابط عمومی جشنواره اعلام خواهد شد.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن 1396 به دبیری «ابراهیم داروغه‌زاده» برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.