تهیه کننده سریال «محکومین» عنوان کرد؛

مجازات جایگزین در قالب سریال «محکومین»

بهروز مفید با تأکید بر اینکه محور اصلی اپیزودیک سریال محکومین پرداختن به قانون مجازات جایگزین است، گفت: امیدوارم پخش این سریال بتواند یک جریان مفید و موثر در جامعه ایجاد کند.

مجازات جایگزین در قالب «محکومین»به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی سریال «محکومین»؛ بهروز مفید، تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «محکومین» درباره این مجموعه افزود: طرح این سریال حدود 3 سال گذشته به ذهنم رسید و برای نخستین بار آن را به یکی از شبکه های سیما ارائه دادم. در آن زمان احساس کردم ضرورت دارد بحث مجازات جایگزین در یک فیلم مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا مجازات جایگزین به جای زندان در نظر گرفته می‌شود و این نوع تنبیهِ مجرم را به صلاح جامعه می‌دانند. البته برخی از مجرمین مانند کلاهبردارها و آن دسته از افرادی که خشونت طلب هستند، بهتر است که در زندان بمانند؛ اما برخی از مجرمان به صلاحشان نیست که در زندان باشند، چرا که برخی از آنها زمینه جرم در گذشته را نداشته اند.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «گمشده» بیان کرد:  زمانیکه این طرح را به یکی از شبکه های سیما ارائه کردم این قانون در ایران وجود نداشت، به همین دلیل فضایی برای فعالیت در این زمینه نبود. به همین دلیل اقدامی برای آن صورت نگرفت. اما موضوع مورد توجه قرار گرفت. اواخر سال 94 قانونگذاران به این مسئله توجه کردند و مجازات جایگزین را در برخی موارد برای مجرمان در نظر گرفتند. سال گذشته این طرح را به شبکه یک سیما ارائه کردم و با توجه به نگاهی که در این شبکه بود، مورد توجه قرار گرفت. به عنوان یک برنامه ساز و فعال فرهنگی باید بدانم که رسانه ها نباید تنها به مباحثی بپردازند که مخاطب زیادی دارند، بلکه وظیفه رسانه ها فرهنگسازی است.

مفید گفت: زمانی که این طرح را به سیما ارائه کردم، برخی می گفتند که شاید به دلیل تنوع در موضوعات مخاطب زیادی نداشته باشد. اما خوشبختانه در سری جدید مشاهده کردیم که «محکومین» در جذب مخاطب موفق عمل کرده است.

تهیه کننده «محکومین» افزود: افرادی هستند که به صورت غیرعمد مرتکب جرم شده‌اند و به‌ ذات بزهکار نیستند. قانون مجازات جایگزین، این اجازه را به قضات می‌دهد که مجازات‌های دیگری به ‌جز زندان برای این افراد در نظر بگیرند. در کشور ما بیش از 200 هزار زندانی وجود دارد که بخشی از آنها به حبس زیر دو سال محکوم شده‌اند.

وی با اشاره به مجازات جایگزین تاکید کرد: آن دسته از مجرمانی که به دلیل یک اتفاق درگیر یک جرم شده اند، زمانی که به زندان می‌روند، از معاشرت‌هایی برخوردار می‌شوند که به صلاح جامعه نیست و یک جوان و بزهکاری که تازه وارد جامعه شده است، نباید این آموزش‌ها را ببیند. علاوه بر این موضوع آسیب‌پذیر شدن خانواده‌های این افراد بسیار افزایش می‌یابد.

این کارگردان ادامه داد: علاوه بر این موضوعات، زمانی که مجرم در زندان است بار مالیاتی بسیاری را تحمیل می‌کند. به همین دلیل ضرورت دارد که مجازات جایگزین در کشور جدی‌تر گرفته شود. در حال حاضر در کشور این موضوع قانون شده است، اما به نظر می‌رسد قضات به دلیل سخت بودن مجازات جایگزین و قضاوت سخت از انجام آن خودداری می‌کنند. پخش این سریال، سیستم قضایی را برای اجرای این قانون علاقمند‌تر می‌کند. شاید اگر بستر فرهنگی برای پیاده کردن این قانون فراهم شود، قضات هم تمایل بیشتری به صدور چنین احکامی داشته باشند.

این تهیه‌کننده گفت: جرایم غیرعمد عمدتا در خانواده‌های آبرومند رخ می‌دهد و آنها را دچار بحران می‌کند. همچنین اجرای حکم زندان، هزینه‌هایی برای سازمان زندان‌ها و دولت به همراه دارد و همه اینها باعث می‌شود این قانون برای ساخت یک سریال تلویزیونی جذاب و مفید باشد. البته به لحاظ نمایشی نیز موضوعی تازه و متنوع است که قابلیت طرح داستان‌های موثر و دیدنی را دارد.

به گفته این تهیه‌کننده، سریال محکومین قصد دارد ضمن روایت قصه‌هایی که از واقعیت الهام گرفته شده‌اند، در این زمینه فرهنگ‌سازی کند.

وی ادامه داد: این کار یک اثر30 قسمتی است که در ابتدا برای کارگردانی آن با آقای سیدجلال سیدحاتمی صحبت کرده بودیم و خوشبختانه از عهده کار برآمدند. اما با توجه به اینکه می بایست تا دی ماه این مجموعه را برای پخش آماده می‌کردیم، مجبور شدیم بخشی از کار را به آقای حسین قناعت بسپاریم.

مفید افزود: در این مجموعه 444 بازیگر ایفای نقش کردند که حدود 38 نفر از بازیگران در این مجموعه شاخص هستند. 260 لوکیشن اصلی داشتیم. کار پرزحمتی بود که خوشبختانه به خوبی انجام شد.

«محکومین» هر شب به غیر از پنجشنبه‌ها حوالی ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک روی آنتن می رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۷ دی ۱۳۹۶
سریال خوبیه دست عوامل درد نکنه
آخرین اخبار