نيويورک تايمز گزارش داد؛

یک نوار صوتی، موافقت ضمنی مصر را با تصمیم ترامپ درباره قدس برملا کرد

به تازگی یک نوار صوتی منتشر شده است که موافقت ضمنی مصر با تصمیم یکجانبه رئیس‌جمهور آمریکا علیه قدس اشغالی را برملا می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد یک نوار صوتی منتشر شده نشان‌دهنده موافقت ضمنی مصر با تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره قدس اشغالی است.

در این گزارش آمده است: در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ماه گذشته قدس را به عنوان «پایتخت» اسرائیل به رسمیت شناخت، یک افسر اطلاعاتی مصری بی سر و صدا تماس‌های تلفنی با مجریان چند برنامه پرطرفدار تلویزیونی برقرار کرد.

این افسر که «اشرف الخولی» نام دارد به مجریان تلویزیونی گفت: مصر «همانند همه برادران عرب خود این تصمیم را در ملاء عام محکوم خواهد کرد. اما ایجاد تنش با اسرائیل در چارچوب منافع ملی مصر نیست.»

او گفت: به جای محکوم کردن این تصمیم، آن‌ها (مجریان) باید مخاطبان خود را برای پذیرش این موضوع ترغیب کنند. فلسطینیان باید به رام‌الله- شهری در کرانه باختری- که در حال حاضر تشکیلات خودگردان فلسطینی در آن مستقر است، راضی باشند.

در چهار نوار ضبط شده صوتی که به دست نیویورک تایمز رسیده است، خولی این سوال را مطرح کرد که «آیا واقعا قدس با رام‌الله تفاوت دارد؟»

عزمی مجاهد یکی از مجریان که صحت این نوار‌ها صوتی را تأیید کرد، گفت: «دقیقا».

رسانه‌های دولتی مصر گزارش دادند عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور این کشور، شخصا به دونالد ترامپ در این باره اعتراض کرد. مقامات مذهبی مصری که به دولت نزدیک هستند از دیدار با مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، خودداری کردند و مصر قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد که در آن خواستار لغو تصمیم ترامپ شد. 

مجریانی که خولی با آن‌ها صحبت کرد به همه توصیه‌های او با دقت توجه کردند و اکثر رسانه‌های خبری دولتی و حامی دولت در سراسر جهان عرب در ارتباط با وضع قدس سکوت اختیار کردند. چنین واکنشی حتی یک دهه پیش غیر قابل تصور بود، به ویژه طی سال‌های بین 1948 و 1973، زمانی که مصر و همپیمانان عرب این کشور در جنگ سه ساله با اسرائیل حضور داشتند.

دو سخنگوی دولت مصر به درخواست‌ها برای اظهار نظر در باره این مقاله خودداری کردند. خولی نیز برای اظهار نظر در این باره در دسترس نبود.

برنامه‌های تلویزیونی نقشی مهم در شکل‌دهی به گفتگو‌های عمومی در مصر دارند و نهاد‌های اطلاعاتی مصری اغلب در گفتگو با مجریان برنامه‌های تلویزیونی در ارتباط با پیام‌هایی که می‌خواهند برای افکار عمومی ارسال کنند، گفتگو می‌کنند. این مجریان نوعا ترجیح می‌دهند این گونه بحث‌ها را شکل دهند؛ زیرا روزنامه‌نگاران با منابع گفتگو می‌کنند.

علاوه بر این صحبت‌های مجاهد، یکی از حامیان آرمان فلسطین و مخالف رئیس جمهور سیسی، سه نوار ویدئویی ضبط شده دیگر از گفتگوی خولی را در اختیار نیویورک تایمز قرار داد. نمی‌توان منشأ این نوار‌های ضبط شده را تعیین کرد.

مجاهد در یک مصاحبه گفت: با خولی در ارتباط با ارزیابی شخصی‌اش و لزوم خودداری از بروز خشونت‌ها موافق است. اوگفت: «من با اشرف دوست هستم و ما همواره با یکدیگر گفتگو می‌کنیم.» او افزود: «بسیار بد است که یک انتفاضه دیگر رخ دهد. من مشکلی ندارم که همه مطالبی را که در آن گفتگو مطرح شده بود، بیان کنم.»

او درباره آن‌هایی که با این موضوع موافق نیستند، گفت: «ما باید همه افرادی را که می‌گویند می‌خواهند برای قدس بجنگند سوار اتوبوس و به آن‌ها را به قدس منتقل کنیم. اگر خیلی ثابت قدم هستید بروید و بجنگید. مردم فقط شعار می‌دهند. همه ماجرا همین است. من تنها به منافع کشور خودم فکر می‌کنم.»

با دیگر مجریان مشهور تلویزیونی مصری تماس گرفته شد. یکی از آن‌ها به نام مفید فوزی سریعا حضور در چنین بحث‌هایی را رد و تلفن را نیز قطع کرد. مجری دیگر به نام سعید حساسین -که عضو پارلمان مصر نیز است- از پاسخ دادن به پیام تلفنی خودداری کرد و پس از آن که یک خبرنگار با مجاهد و فوزی در ارتباط با آن تماس‌های تلفنی تماس گرفت، او از انجام مصاحبه پشیمان شد.

چهارمین تماس تلفنی با یک خواننده و بازیگر مصری به نام یسری انجام شد که برای اظهار نظر در دسترس نبود.

به نظر می‌رسد محتوای این پیام‌های ضبط شده با اظهارنظر‌های عمومی آن‌ها منطبق است و نکاتی که خولی در هر یک از تماس‌ها بدان‌ها اشاره کرد در چارچوب گفتگو‌های او با مجاهد قرار دارد.

چند دهه است که کشور‌های قدرتمند عربی همانند مصر و عربستان سعودی آشکارا از رفتار اسرائیل با فلسطینیان انتقاد می‌کنند و این در حالی است که در محافل خصوصی آن‌ها با تداوم اشغال سرزمین‌های فلسطینیان، موافق هستند.

 

انتهای پیام/

برملا شدن حمایت ضمنی مصر از تصمیم آمریکا علیه قدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۷ دی ۱۳۹۶
مرگ بر حامیان اسراییل
آخرین اخبار