کاهش آسیب‌های اجتماعی شهر مادون با اجرای طرح‌های رفاهی و ورزشی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به حجم بالای آسیب‌های اجتماعی در شهر مادوان نیاز به اجرای طرح‌های مداخلات اجتماع محور با مداخله تمام ادارات برای حل مشکلات رفاهی، ورزشی، پارک و کتابخانه داریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  اورنگ ایلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهر مادوان دارای یک مرکز بهداشتی و درمانی، 2 پایگاه بهداشتی و 8 خانه بهداشت بوده است.

وی عنوان کرد: کل جمعیت شهر مادوان علیا 15 هزار و 500 نفر، مادوان سفلی 7 هزار نفر و 14 هزار نفر نیز در روستاهای تابعه زندگی می کنند که کل تحت پوشش مرکز 36 هزار و 115 نفر بوده و با احتساب جمعیت 22 هزار نفری مهریان و بلهزار کل جمعیت منطقه آسیب زای حاشیه شهر به 58 هزار و 115 نفر می‌رسد.

ایلامی ابراز کرد: دو زندان مرکزی و بند نسوان و کانون اصلاح و تربیت بطور تقریبی با میانگین 1300 زندانی(800 نفر زندان مرکزی، بند نسوان 110 نفر و کانون اصلاح و تربیت زیر 18 سال 70 نفر) تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی شامل مشاوره بیماری‌های رفتاری، نمونه گیری برای بیماریابی ایدز و هپاتیت، تزریق واکسن آنفولانزا، غربال گری برای بیماری های مقاربتی انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تیم سلامت شامل پزشک، ماما و روانشناس مداخلات درمانی خود را به طور مستمر انجام می‌دهند، بیان کرد: از کل جمعیت 36 هزار و 115 نفری مادوان 25 هزار و 562 نفر تحت پوشش بیمه سلامت و 6 هزار و 763 نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و 3 هزار و 770 نفر بیمه‌ای نداشته یا تحت پوشش بیمه دیگری قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه 530 بارداری در 9 ماهه امسال و یک هزار و 139 زایمان و 73 سقط در مادوان داشته‌ایم، افزود: 3 هزار و 410 بیمار توسط تیم سلامت پرونده دارند که 415 مورد از این پرونده‌ها مربوط به اختلالات روانی(افسردگی، اضطراب، همسر آزاری، کودک آزاری، مصرف مواد مخدر و سایر اختلالات روانی) بوده و میزان خودکشی منجر به فوت در سال قبل 9 نفر بوده است

ایلامی اظهار داشت: شهر مادوان به دلیل مهاجر پذیر بودن و بافت خاص آن که ترکیبی از اقوام و طوایف مختلف و همچنین وضعیت اقتصادی پایین مردم آن و نبود زیرساخت های فرهنگی، ورزشی، تفریحی و پارک در ان منطقه مستعد بروز انواع ناهنجاری های اجتماعی شده و در این شهر حداقل 14 پاتوق و 20 ساقی شناخته شده مواد با پوشش حداقل 2 هزار مصرف کننده وجود دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده در منطقه مادوان 12 درصد جمعیت این منطقه مصرف کننده مواد مخدر براورد شده که از این افراد 93 درصد مرد و 7 درصد خانم هستند و تریاک 32 درصد، کراک 15 درصد، هروئین 25 درصد، 6 درصد ترامادول و سایرداروها، 18 درصد شیشه، و 4 درصد حشیش مصرف می کنند.

ایلامی بیان کرد:با توجه به مشکلات و آسیب‌های موجود در منطقه یکی از راهکارهای منطقی برای کاهش آسیب‌های مصرف مواد راه اندازی مرکز گذری برای ساماندهی به معتادان پر خطر و بی بضاعت بوده که در این راستا مکاتبات متعددی با وزارت و سایر ارگان‌ها انجام شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به حجم بالای آسیب‌های اجتماعی در شهر مادوان نیاز به طرح‌های مداخلات اجتماع محور با مداخله تمام دستگاه‌های استان برای حل مشکلات رفاهی ورزشی پارک و کتابخانه و سایر موارد را می‌طلبد.

انتهای پیام/ش

آسیب‌های اجتماعی شهر مادون با اجرای طرح‌های رفاهی و ورزشی کاهش می‌یابد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.