احیای بافت فرسوده گچساران نیازمند مشوق های بیشتر

احیای بافت فرسوده گچساران نیازمند مشوق های بیشتر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  بافت‌های فرسوده به عنوان یکی از معضلات توسعه مدیریت شهری است که در ابتدایی‌ترین مرحله ، خدمات‌رسانی را دچار مشکل می‌کند،نوسازی و تحرک در بازسازی بافت های فرسوده نیازمند مشوق‌های قانونی و مالی بیشتر برای ترغیب ساکنان به منظور احیا است.
شهرنشینی مانند هر پدیده دیگری نیاز به بروزسانی، نوسازی و هوای تازه دارد، با گذر عمر شهرها، افزوده شدن بخش‌ها و شهرک‌های جدید به ساختار شهری و بالارفتن سن بافت‌های قدیمی‌تر، مدیریت شهری با پدیده‌ای به نام بافت فرسوده مواجه می‌شود، این بافت‌ها از سویی گاهی دارای بافت تاریخی و صبغه فرهنگی است و از سویی خدمت‌رسانی را در برخی حوزه‌ها با مشکل مواجه می‌کند.
عمادی رئیس ستاد بازسازی بافت فرسوده استان کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه ایران کشوری زلزله خیز است گفت:خطر زلزله مردم را تهدید می‌کند و این تهدید برای ساکنان بافت فرسوده چند برابر است.
فرزانه مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان نیز گفت: ۱۳۷ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که ۲۰ میلیون نفر ساکن این بافت‌ها هستند.
وی افزود: ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۳۳۶ هکتار در یاسوج، ۱۶۴ هکتار در گچساران ، ۲۰۰ هکتار در دهدشت و بقیه در سایر شهر‌های استان واقع شده است.
بافت فرسوده‌ی شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران این روز‌ها مرکز توجه مسئولان است.
کارشناسان معتقدند زلزله را نمی‌شود پیش بینی کرد و چون پدیده‌ای طبیعی است هر لحظه احتمال رخداد آن هست به همین منظور باید راهکار‌های جلوگیری از آسیب بیشتر تدارک دیده شود که یکی از این راهکار‌ها نوسازی و احیا بافت‌های فرسوده در استان است.
محلات سادات، رادک، لبنان، کیامرثی و پربالی با قدمت بیش از صد سال از قدیمی‌ترین محلات گچساران هستند که بیش از ۲۲ هزار نفر از شهروندان دوگنبدانی را در خود جای داده اند .
معابر تنگ، شیب تند، خانه‌های ناایمن، نبود زیرساخت‌های فرهنگی، خدماتی و رفاهی از جمله مشکلات ساکنان این مناطق است.
یکی از ساکنین این بافت‌های فرسوده گفت: خانه‌ها اصلا مقاومتی نداشته و با کوچک‌ترین اتفاق ممکن است فاجعه‌ای به بار آید چرا که برخی بیش از ۵۰ سال عمر ساخت دارند.
یکی دیگر از شهروندان ساکن مناطق بافت فرسوده گفت: عرض کم کوچه‌ها امکان دسترسی به خدماتی مانند اورژانس و آتش نشانی را سخت یا غیر ممکن کرده که این امر شهروندان را با خطری جدی مواجه کرده است.
عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران در خصوص مشکلات نوسازی و بازسازی بافت فرسوده این شهرستان گفت: فعالیت ستاد بازآفرینی واحد‌های آسیب‌پذیر این شهر از ۲۸ مهر ماه سال ۹۴ آغاز شد و بانک اطلاعات در خصوص بازسازی این بافت از سوی بنیاد مسکن تشکیل شده است.
وی افزود: با توجه به شرایط نامطلوب فعلی بافت و خواسته مردم، مسئولان شهرستان به ویژه نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی در خصوص بازسازی این بافت تلاش‌های بسیاری انجام داده اند و تاکنون تعداد یک هزار واحد در بافت فرسوده به مرحله بهره‌برداری رسیده و تعداد ۵۰۰ واحد در مرحله اجرای عملیات نوسازی هستند.
رحیمی گفت: مبلغ ۴۰ میلیون تومان با طول دوران مشارکت و اقساط ۱۵ ساله و همچنین پرداخت ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض برای ساخت هر واحد ساختمانی در اختیار متقاضیان بافت فرسوده گچساران قرار گرفته است.
فرماندار گچساران با بیان اینکه تاکنون تعداد یک هزار و ۶۲۰ پرونده به شهرداری ارجاع داده شده، گفت:تاکنون یک هزار و ۴۰۴ پرونده برای دریافت مجوز نقشه از طرف شهرداری، تایید ، تعداد یک هزار و ۳۳۸ واحد صادر و تعداد یک هزار و ۲۰ واحد نیزبرای درخواست پروانه تخریب و آغاز عملیات اجرایی متقاضیان بازسازی واحد‌های مسکونی به ستاد بازآفرینی بافت فرسوده و شهرداری گچساران ارجاع داده شده است.
فرزانه مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گفت: برای اولین بار در سطح کشور بازسازی بافت فرسوده به صورت پایلوت در شهر دوگنبدان اجرا شد.احیای بافت فرسوده گچساران نیازمند مشوق های بیشتر
تاجگردون نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی هم گفت: طرح بازسازی بافت فرسوده دوگنبدان توسط هیات دولت تصویب شده که به دلیل دسترسی نداشتن به برخی از منازل کار تخریب با مشکل مواجه شده است.
وی افزود: برای رفع این مشکل قرار شد بلواری در ضلع غربی بافت فرسوده احداث و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار هم برای خرید بافت‌های فرسوده در مسیر این بلوار اختصاص داده شد.
عمادی رییس ستاد بازسازی بافت فرسوده گچساران گفت:در مرحله اول به سه هزار واحد تسهیلات داده شد که از این تعداد هزار واحد ساخته و تلاش می شود تا پایان سال بقیه این واحد‌ها آماده شوند.
مهدیان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در نشست بازسازی بافت فرسوده در دوگنبدان گفت: امسال بازسازی دو هزار واحد در بافت فرسوده دوگنبدان در دستور کار قرار گرفته شد که عملیات بازسازی هزار و ۱۰۰ واحد آغاز شد.
وی گفت: بازسازی ۵۰۰ واحد از بافت فرسوده دوگنبدان به اتمام رسیده و مردم در آن ساکن شدند .
یکی از ساکن این بافت که هم اکنون در منزل بازسازی شده مستقر شده ، گفت: به لطف دولت توانستم واحد غیر مقاوم خود را تخریب و اکنون ساختمان ایمن بسازم.
دیگر شهروندی که واحد مسکونی خود را بازسازی کرده و اکنون مستقر است هم گفت: ۴۰ میلیون تومان تسهیلات ۵ درصد و ۶ میلیون تومان هم بلاعوض برای بازسازی واحد فرسوده خود دریافت کردم و اکنون از اینکه خود و خانواده ام در امنیت به سر می‌بریم خوشحال هستم.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان از ساکنان بافت‌های فرسوده درخواست کرد برای باز سازی بافت‌های فرسوده خود هر چه سریع‌تر اقدام کنند.
فرزانه افزود: تهیه نقشه و پایان کار نیز به صورت رایگان انجام می‌شود.
امام جمعه موقت شهر دوگنبدان گفت: امسال تاکنون چندین زمین لرزه در کشور به وقوع پیوسته که در کرمانشاه متاسفانه خساراتی در پی داشت و تعداد زیادی از هموطنانمان دراین زلزله جان سپردند.
حجت الاسلام علیرضا صفایی با اشاره به بازسازی بافت فرسوده شهر دوگنبدان گفت: وقوع بلا‌های طبیعی لزوم استقبال از این طرح را چند برابر کرده است و امیدوارم مردم این مهم را مورد توجه قرار دهند تا شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم.
مهمترین مشکلی که از سوی مسئولان برای نوسازی بافت‌های فرسوده بیان می‌شود شرایط ضعیف اقتصادی خانواده‌های ساکن برای دریافت تسهیلات بازسازی است و نیاز است مشوق‌های قانونی و مالی و تسهیلاتی قابل توجه‌تری برای ترغیب ساکنان به منظور احیای این بافت‌ها لحاظ شود ،هرچند مناطقی که امروزه به عنوان بافت فرسوده تلقی می‌شوند بخشی از هویت، فرهنگ و تاریخ یک شهر هستند.
با وجود اینکه هم‌سویی مطلوبی بین بخش‌ها و مسئولان استان کهگیلویه وبویراحمد برای بهسازی و رفع مشکلات بافت فرسوده وجود دارد، کار ترمیم این بافت‌ها همچنان کند به نظر می‌رسد و نیازمند مشوق‌ها، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی بیشتر است.

 انتهای پیام/غ

توجه بیشتر به بافت های فرسوده گچساران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.