باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

شرکت‌های بورسی تحت تأثیر نرخ جهانی است

با توجه به وضعیت اقتصادی و سیاست‌های پیش رو انتظار می‌رود، شاخص بازار سرمایه در هفته‌های آینده در مجموع روند صعودی داشته باشد.

شرکت‌های بورسی تحت تاثیر نرخ جهانی استبه گزارش خبرنگار  بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در طول هفته‌های گذشته شاهد افزایش قیمت سهام شرکت‌های بورسی بودیم و اثر آن در رشد شاخص بورس مشهود بود. در مدت اخیر شاخص بازار بورس رکورد‌های قابل توجهی داشت، اما نکته مهم این است که باید بررسی شود، آیا این روند صعودی شاخص بورس متأثر از رونق اقتصاد ایران بوده است؟

 مهدی طحانی کارشناس بازار سهام در گفتگو با خبرنگار  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نوسانات شاخص بورس در هفته‌های گذشته، اظهار کرد: هیجانات شاخص بورس منوط به هفته گذشته بود و انتظار می‌رود که شاخص بورس روند مثبتی را در پیش گیرند.
 
وی ادامه داد: هم اکنون، هیجانات بازار در هفته گذشته فروکش کرده و شاخص‌ها در هفته‌های آتی متعادل خواهد بود و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

این کارشناس بازار سهام در پاسخ به این سوال که دلیل کاهش سودآوری برخی از شرکت‌های بورسی چیست؟، تصریح کرد: می‌توان گفت که سود این شرکت‌ها کم نشده است چرا که براساس گزارش‌ها سود بورس‌های جهانی پایین نیامده است.

طحانی با بیان اینکه روند شرکت‌های بورسی رو به افزایش است، یادآورشد: روند این شرکت‌ها روند صععودی دارد، چرا که سرمایه‌گذاران، سهام بیشتری می‌توانند از این شرکت‌ها دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش نرخ ارز در سودآوری شرکت‌های بورسی تأثیرگذار است یا خیر، افزود: به طور قطع افزایش نزخ ارز می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد، چرا که سرمایه‌گذاری در این بخش، صادرات محور هستند و شرکت‌هایی همچون فولادسازی و پتروشیمی که جزء شرکت‌های بزرگ در بورس به حساب می‌آیند از افزایش نرخ دلار بهره می‌‌گیرند.

بازار‌های مالی نسبت به نرخ ارز حساس‌اند

در ادامه علی موسوی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار  بورس،بانک و بیمه  ، دراین باره گفت: به علت برخی سیاست‌ها برخی ذخایر همچون انرژی و فلزات افزایش یافته است.

وی ادامه داد: زمانی که ناآرامی در کشور رخ دهد به مراتب می‌تواند روند شاخص بورس را تحت تأثیر قرار دهد، چرا که روند نرخ ارز می‌تواند بر شرکت‌های بورسی و بازار تأثیر بگذارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شرکت‌های بورسی تحت تأثیر نرخ جهانی است و هرقدر این نرخ جهانی بالا رود به مراتب می‌تواند در شرکت‌های بورسی و بازار تأثیر داشته باشد.

موسوی در ادامه افزود: باید توجه داشت که بازار‌های مالی نسبت به اعلام رخداد‌های کلان اقتصادی در سایر بازار‌ها نظیر تغییرات قیمت طلا در بازار کالا، نرخ‌های بهره و سود اوراق مشارکت در بازار پول یا تغییرات نرخ تورم به عنوان متغیر پولی و اقتصادی با اهمیت، حساس هستند. هر رویداد قابل توجه می‌تواند قیمت دارایی‌های مالی به خصوص سهام را بالا و پایین ببرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار