هوشمند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

دلایل اصلی آلودگی کشنده هوای کابل و راه های مهار آن

عضو دیدبان محیط زیست افغانستان گفت: سوخت بی رویه ذغال سنگ و مصرف بنزین بی کیفیت، دلایل اصلی افزایش آلودگی هوا در فصل زمستان است.

مهار آلودگی هوای کابل با اقدامات فوری امکان پذیر نیست/ دلایل اصلی آلودگی هوا در پایتخت افغانستان«صمیم هوشمند»، عضو دیدبان محیط زیست افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سوخت بی رویه ذغال سنگ و مصرف بنزین بی کیفیت، دلایل اصلی افزایش آلودگی هوا در فصل زمستان است.

وی اظهار داشت: همانطوری که همه شهرهای بزرگ جهان با معضل آلودگی هوا مواجه هستند، در شهرهای افغانستان به خصوص در کابل نیز این مساله وجود دارد و میزان آلودگی هوا همه ساله با فرارسیدن فصل زمستان نیز افزایش پیدا می کند.

صمیم هوشمند افزود: سوخت بی رویه ذغال سنگ و مصرف بنزین بی کیفیت، دلایل اصلی افزایش آلودگی هوا در فصل زمستان است؛ البته عوامل طبیعی دیگری نیز وجود دارد که در آلودگی هوا موثر می باشد.

عضو دیدبان محیط زیست افغانستان با رد گزارش اخیر نهادهای محیط زیستی مبنی بر اینکه کابل نهمین شهر آلوده آسیا است گفت: من فکر نمی کنم آلودگی هوای شهر کابل به این حد باشد که جزو ده شهر آلوده آسیا محسوب شود؛ شهرهای بزرگ صنعتی در کشورهای همسایه ما مثل «اسلام آباد»، «تهران»، «پکن»، «دهلی» و دیگر شهرهای بزرگ وجود دارند که مواد آلوده کننده هوا در آنجا به مراتب قوی تر و مضرتر می باشد.

وی ادامه داد: در شهر کابل فعالیت های صنعتی آنچنانی وجود ندارد و نمی توان کابل را شهری صنعتی نامید؛ آلودگی هوا در کابل عمدتا به دلیل سوخت ذغال سنگ می باشد و من فکر نمی کنم وضعیت آلودگی هوا در این شهر به اندازه ای بحرانی و خطرناک شده باشد که کابل را در رتبه نهمین شهر آلوده آسیا قرار دهد.

عضو دیدبان محیط زیست افغانستان در خصوص مهلت یک و نیم ماهه مجلس افغانستان برای اقدامات جدی در خصوص مهار آلودگی هوا تاکید کرد: مهار کردن آلودگی هوا با اقدامات فوری امکان پذیر نیست که بتوانیم در عرض چند روز هوا را پاک کنیم و هیچ نهاد بین المللی نیز آن را تایید نمی کند؛ با این حال، اقداماتی در این جهت صورت گرفته است.

صمیم هوشمند در بیان اقدامات در دست انجام برای مهار آلودگی هوا در کابل گفت: در شهر کابل کوره های خشت پزی را استاندارد سازی می کنیم و همچنین تلاش داریم سیستم سوخت را از ذغال سنگ به گاز تبدیل نماییم.

وی در پایان تاکید کرد: اگر برنامه های مورد نظر ما عملیاتی شوند، قطعا تاثیرات مثبتی در بهببود وضعیت آلودگی هوا خواهد گذاشت.

گفتنی است که آلودگی کشنده هوا در شهر کابل نگرانی شدید شهروندان و مسئولین را برانگیخته است و نهادهای مختلف از جمله مجلس این کشور هشدار داده که چنانچه این مساله مهار نشود، یک مرگ تدریجی برای شهروندان کابل رقم خواهد خورد. مجلس افغانستان، آلودگی هوای کابل را به «انتحاری خاموش» تعبیر کرده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار