باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌ دهد:

پیچیدن عطر خوش عاشقی در مازندران

این‌روزها کوچه بازار‌های مازندران عطر خوش عاشقی را نفس می‌کشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، این روز‌ها درکوچه  بازار‌های مازندران که قدم بگذاری بوی دلنشینی مشامت را پر می‌کند،  عطری که بوی خوش عاشقی را به همرا دارد ، عطر خوش گل نرگس ...

گل نرگس که به گل خاطره‌ها و یادها معروف است ، با لطافت و بخشندگی خاص خود از گذشته‌های دور، سرمای زمستان را قابل تحمل‌تر می‌کند.

این گل به جهت داشتن زیبایی  و عطر خوش مشهور است و در سال ۱۹۹۲ میلادی در جشنواره گل هلند رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

پیچیدن عطر نرگس در مازندران

یکی از کشاورزان این روستا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: سالانه ۶ هزار شاخه گل نرگس از زمینم برداشت می‌ کنم و برای فروش به بازار‌های شهر‌های مازندران، تهران، کرج و البرز ارسال میکنم و درآمد خوبی از فروش آن عایدم می‌ شود.

وی با بیان اینکه این مزرعه گل نرگس روزی ۱۰ نفر را تامین می‌ کند، افزود: زمان کاشت گل نرگس در اوایل مرداد یا اواخر مهر است و  پیاز این گل باید در عمق ۸ سانتی خاک و در فاصله ۵۰ در ۵۰ سانتی متری کاشته شود.

پیچیدن عطر نرگس در مازندران

پیچیدن عطر نرگس در مازندران

درآمد میلیاردی روستاییان جویباری از فروش گل نرگس

سلیمان حاتم نژاد مدیر جهاد کشاورزی جویبار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: میزان تولید گل و گیاه این شهرستان دو میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه، ۱۲ هزار و ۳۰۰ گلدان، ۳۹ هزار بوته و چهار هزار و ۵۰۰ اصله است که درآمد اقتصادی حاصل از فروش این محصولات را ۳۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: قیمت هر شاخه گل نرگس بطور متوسط ۶ هزار ریال و میزان درآمد از فروش گل در هر هکتار ۹۰۰ میلیون ریال است.

مدیر جهاد کشاورزی جویبار با بیان اینکه این شهرستان دارای ۲۲ هکتار سطح پرورش گل و گیاه است، گفت: عمده تولید گل‌های شاخه بریده و پرورش گل نرگس این شهرستان در ۲۰ هکتار فضای باز است که با متوسط عملکرد ۱۵ شاخه در هر مترمربع، ۱۵۰ هزار شاخه در هکتار است.

حاتم نژاد افزود: گل و گیاه این شهرستان از نیمه اول آذر تا پایان دی ماه برداشت و به بازار گل تهران عرضه می‌ شود.

پیچیدن عطر نرگس در مازندران

پیچیدن عطر نرگس در مازندران

رویشگاه‌ های طبیعی گل نرگس در ایران

معروف‌ ترین نوع گل نرگس در ایران، Narcissus tazetta نام دارد و این گل در استان‌های خوزستان، شیراز و مازندران کشت می‌ شوند.

مقام اول کشت گل نرگس در ایران را منطقه جره بالاده کازرون دارا است، ۷۰ درصد گل نرگس در استان فارس و در این منطقه تولید می‌ شود.

گل نرگس به جهت داشتن زیبایی و بوی ویژه مشهور است بطوری که در سال ۱۹۹۲ میلادی در جشنواره گل هلند رتبه نخست را به خود اختصاص داد، اما در ایران به علت نبود آگاهی و عدم تبلیغ کافی از این گیاه و خاستگاه آن، اطلاعات کافی منتشر نشده است و با وجود همه مزیت‌ هایی که گل نرگس دارد تاکنون این گل سهم ناچیزی از گردشگری گل را به خود اختصاص داده است.

این گیاه پیازدار با ارتفاع بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر و با گل‌های ۳ تا ۸ تایی در فصل زمستان به گل می‌ نشیند حدود گل دهی نرگس‌ های بالاده ۴۵ روز یعنی از اوایل دی ماه تا اواسط بهمن ماه است.

پیچیدن عطر نرگس در مازندران

پیچیدن عطر نرگس در مازندران

گل نرگس آرام بخشی برای درد‌های اعصاب

کتاب‌ های طب سنتی را که ورق می‌ ز نم، مزیت‌ های زیادی از گل نرگس دیده می‌ شود، از خواص دارویی گل نرگس می ‎توان به درمان بیماری‎‌هایی مانند جوش صورت، کورک، آبسه‌ها و شب ‎کوری اشاره کرد، خوردن ۶ گرم از گل نرگس با عسل انواع کرم معده را از بین می‌برد.

همچنین ضماد پیاز گل نرگس با سرکه و عسل برای دمل و کورک بهترین مرهم است و همچنین پاک کننده کک و مک است، جهت درد مزمن اعصاب و مفاصل و نقرس حکم بهترین مسکن را دارد.

لازم به ذکر است: جوشانده ۴ تا ۸ گرم گل نرگس چمنی خشک در یک لیتر آب، برای معالجه آسم توصیه شده است، کسانی که می‌خواهند موهایشان سریع رشد کرده و بلند شود، مقدار ۵ تا ۱۰ گرم گل با ساقه نرگس را در یک چهارم لیتر آب جوشانده بر سر بمالند یا  یک تا ۲ گرم پودر گل نرگس را در آب جوش ریخته و بر سر بمالند تا به تسریع رشد مو‌های سر کمک کند.

 

پیچیدن عطر نرگس در مازندران

پیچیدن عطر نرگس در مازندران

مازندران رتبه سوم تولید گل نرگس

پرورش دهندگان گل در مازندران با درآمد ۶ میلیارد تومان گل نرگس بعد از خوزستان و شیراز مقام سوم کشور را به خود اختصاص داد.

این آماری است که معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، آن را مطرح کرد.

حسین مولایی گفت: ۵۰ هزار هکتار زمین در مازندران امسال زیر کشت گل نرگس رفت و میانگین برداشت در هر هکتار نسبت به مدت مشابه پارسال در بعضی مناطق تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران افزود: استان‌ های تهران، گیلان، گلستان و خراسان به عنوان بازار‌های گل نرگس مازندران که بخشی از گل نرگس تولیدی هم در داخل استان عرضه می‌ شود.

مولایی با بیان اینکه برداشت گل از نرگس زار‌های مازندران امسال با توجه به مساعدت شرایط آب و هوایی از اوایل آذر شروع شد و انتظار می‌ رود به توجه به افزایش تولید در سطح تا اواخر اسفند ادامه یابد،  گفت: شهرستان‌ های جویبار، قائم شهر و ساری در مرکز مازندران کانون کشت گل نرگس در مازندران هستند.

وی افزود: بیش از ۲۰۰ تن پیاز گل نرگس سالانه در مازندران  تولید و روانه بازار می‌ شود.

 

پیچیدن عطر نرگس در مازندران

 

پیچیدن عطر نرگس در مازندران

فعالیت ۴۰۰ بهره بردار گل نرگس در مازندران

عزیزالله شهیدی فر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: اکنون بیش از ۴۰۰ بهره بردار در مازندران به کشت گل نرگس اشتغال دارند و سالانه ۲۵ هزارنفر هم در مراحل مختلف تولید این محصول از کاشت تا برداشت فعال هستند.

وی افزود: ۵ میلیون شاخه گل نرگس و ۲۰۰ تن پیازچه گل نرگس سالانه در مازندران تولید و ۶ میلیارد تومان درآمد عاید کشاورزان منطقه می‌شود.

شهیدی فر با بیان اینکه گل نرگس مازندران به علت رطوبت بالا از نوع درشت است و ماندگاری بیشتری نیز دارد، گفت: گل نرگس در شهرستان‌ های جویبار، ساری و قائم شهر تولید می‌ شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: ۶۰ گونه گل نرگس با ۶ رنگ در جهان تولید می‌ شود که ۴ گونه آن در استان‌های خوزستان، شیراز و مازندران کشت می‌ شوند.

آب و هوای مازندران برای کشت گل نرگس مناسب است و کشاورزان مازندرانی در کنار دیگر محصولات کشاورزی مانند برنج و پرتقال، نرگس هم برداشت می‌ کنند.

فعالیت ۲۵ هزار نفر در مراحل کاشت تا برداشت و فروش گل نرگس در مازندران، نشان دهنده درآمد خوب کشاورزان از گل نرگس است و توسعه کشت آن می‌تواند زمینه اشتغال و درآمد بیشتری برای کشاورزان فراهم کند.

پیچیدن عطر نرگس در مازندران

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار