برگزاری تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها در فارس

چهارمین برنامه کارگروه تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب‌های بختگان، طشک و کمجان در فارس برگزار شد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ احمدی نماینده طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در کارگروه تخصصی، رویکرد زیست بومی را رویکرد اصلی در مدیریت جامع تالاب‌های طشک، کمجان و بختگان برشمرد و گفت: زیاد شدن بهره برداران تالاب و مناقشه از دلایل اصلی تخریب این منابع آبی است و این وضعیت باید پایان یابد.

نماینده طرح حفاظت از تالاب‌های ایران مشکلات اصلی تالاب‌های کشور تصریح کرد: عواملی از جمله محدودیت شدید منابع آبی و رقابت بین کاربری‌های مختلف برای بهره برداری برنامه ریزی بلند مدت منابع آبی بدون در نظر گرفتن نیاز آبی تالاب‌ها و تغییرات کاربری اراضی در حوضه آبریز و حاشیه تالاب‌ها است.

همچنین جعفری نژاد معاون نظارت وپایش تصریح کرد: با تصویب برنامه، انتظار می‌رود مدیریت تالاب‌ها یک امر مشارکتی باشد و علاوه بر محیط زیست با سلامت مردم همراه است و در صورت از بین رفتن تالاب‌ها، بستر خشک آن‌ها زمینه ساز بیماری‌های جدید می‌شود.

وی عملیاتی بودن و قابلیت انعطاف برنامه تدوینی و تناسب سرعت اجرای آن با توجه به تغییرات شدید اقلیمی و بهره برداری از منابع موجود آبی را با توجه به خشک شدن تالاب‌های فارس و همکاری مسئولان استان را برای تأمین حقابه تالاب‌های استان خواستار شد.

صوفی مدیر طرح جامع مدیریت تالاب‌های کمجان، طشک و بختگان نیز برداشت بی رویه از سفره آب‌های زیرزمینی را یک فاجعه زیست محیطی برشمرد و افزود: با خشک شدن تالاب ها، در حوزه کشاورزی، کشور دچار زیان شده به طوری که ۴ میلیارد تومان خسارت ناشی از کف بر شدن درختان انجیر و افت ۳۰ درصدی محصول در حاشیه تالاب‌های خشک شده بختگان متوجه کشاورزان بوده و در تحقیقات دانشگاهی انجام شده، نبود تأمین رطوبت مناسب ناشی از خشکی تالاب را علت این موضوع بیان می‌کند.

وی با ارائه چکیده‌ای از اقدامات انجام شده اظهار کرد: استقرار نظام مدیریت یکپارچه اکوسیستمی با مشارکت جوامع محلی و ذینفعان در حوزه آبریز احیاء تالاب‌ها، هدف کلی برنامه تدوین ۲۵ ساله مدیریت تالاب‌های بختگان، طشک و کمجان است که باید در دستور کار قرار گیرد.
انتهای پیام /ت

برپایی برنامه مدیریت جامع تالاب ها‌ی فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.