کاهش ۴۳ درصدی میزان بارندگی در استان قزوین

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: میزان بارندگی در استان نسبت به میانگین دراز مدت ۵۵ درصد و نسبت به میانگین سال قبل ۴۳ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ پویا افزود: این میزان کاهش بارندگی در ۶۷ سال اخیر بی سابقه ونشان دهنده غیر عادی بودن شرایط است.

به گفته پویا، در سال‌های خشک که میزان بارندگی کم است نه تنها سفره‌های زیر زمینی تغذیه نمی‌شوند بلکه برای جبران خشکی میزان برداشت از منابع آب زیر زمینی نیز افزایش می‌یابد که این برداشت بی رویه در بعضی نقاط باعث فرو نشست زمین می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین میزان فرونشست زمین در قزوین را در سال ۹۳، بیست و چهار سانتی متر بیان کرد که با اجرای طرح تعادل بخشی میزان فرو نشست کاهش یافته و افت آب‌های زیرزمینی هم از ۱۶۸ سانتی متر در سال ۹۳ به ۷۵ سانتی متر در سال جاری رسیده است.

پویا میزان آب قابل برنامه ریزی در استان را ۸۸۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت : در حال حاضر میزان مصرف آب در بخش کشاورزی یک و نیم میلیارد متر مکعب است که باید تقریباً به نصف برسد.

وی اضافه کرد: برای انجام این مهم لازم است تا کشاورزان با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی با مدیریت مصرف ورعایت الگوی کشت، کاشت محصولات با آب بری کم را در برنامه کار خود قرار دهند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: کل منابع آب سطحی و زیر زمینی استان در حالت طبیعی ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب است که ۶۰۰ میلیون متر مکعب آن شامل آب‌های سطحی و ۲ میلیارد متر مکعب آن نیز از طریق آب‌های زیر زمینی تأمین می‌شود.

وی افزود: از این میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آن از طریق چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و ۲۰۰ میلیون متر مکعب نیز از قنوات و چشمه سار‌ها تأمین می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.