مدیرکل امور موزه‌های کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

موزه دفاع مقدس شیراز در دهه فجر افتتاح می‌شود

موزه دفاع مقدس شیراز با هدف معرفی فرهنگ دفاع مقدس، در ایام الله دهه فجر افتتاح می‌شود.

محمدرضا کارگر، مدیر کل امور موزه‌های کشور و اموال منقول فرهنگی-تاریخی در خصوص فعالیت‌های اخیر این اداره به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: موزه صدا موزه‌ای است که هنر موسیقی آذربایجان را معرفی می‌کند. این موزه به مناسبت اینکه تبریز در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های اسلامی انتخاب شده، با همت ساجدی، یکی از هنرمندان علاقمند به موسیقی در شهر تبریز افتتاح می‌شود. موزه صدا با آثار موسیقی که ساجدی در طول این سال‌ها جمع‌آوری کرده است، ۳۰۰ قلم از آلات موسیقی را معرفی می‌کند و به نظرم این اتفاق خوبی برای آذربایجان و شهر تبریز است. این موزه می‌تواند مخاطبان زیادی را داشته باشد و در حوزه هنر موسیقی به خصوص موسیقی آذربایجان اطلاعات خوبی را به مردم بدهد و همینطور مردم می‌توانند با ساز‌های مختلف ایرانی آشنا شوند.

وی افزود: موزه کودکان که یک موزه سیار و شخصی است، کار خودش را در استان البرز آغاز کرده است. این موزه به همت یکی از کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأسیس شده، موزه آموزشی است که به صورت سیار به مدارس می‌رود و موضوعات مختلف به خصوص مطالب مرتبط هر استان را با بیانی خاص و تخصصی به کودکان آن استان آموزش می‌دهد. پیش از این استان مازندران پذیرای موزه کودکان ما بوده است.

مدیر کل موزه‌های کشور اظهار کرد: منشور حقوق شهروندی و پژوهشگران برای اولین بار به همت اداره کل موزه‌ها تدوین، تصویب و به کلیه موزه‌های کشور ابلاغ شد. در این منشور تلاش شده است تا همه حقوقی که پژوهشگران، دانشجویان و شهروندان دارند، بیان بکنیم و خواسته شده است که این منشور در مکان‌های مختلف ارائه شود تا مردم بدانند حقوق شهروندی آن‌ها چیست.

وی تاکید کرد: پیش از این در بعضی از مواقع می‌شنیدیم دانشجویی تقاضا می‌کند عکسی از اشیا داشته باشد یا اینکه بعضی از اشیایی را که در موزه‌ها نگهداری می‌شوند را از نزدیک ببیند و برای کار پژوهشی خود مطالعه کند. در برخی از موزه‌ها همکاری نمی‌شد و این امر اعتراض‌های را دربرداشت، اما با توجه به منشور حقوق شهروندی که با یک مطالعه کارشناسی با توجه به قوانین و ضابطه‌های موزه‌های مختلف دنیا تدوین شده، مراجعه‌کنندگان می‌توانند با توجه به حقوق شهروندی خودشان مطالبه‌گر باشند. طبق  منشور حقوق شهروندی مردم می‌توانند هر موزه‌ای که تعامل نداشت را به اداره کل موزه‌ها اطلاع بدهند و بدانند که به درخواست آن‌ها توجه می‌شود.

کارگر تصریح کرد: موزه دفاع مقدس به مناسبت فرارسیدن دهه فجر در شهر شیراز افتتاح می‌شود. مجوز اولیه این موزه  از اداره کل موزه‌ها گرفته شده است. ما امیدوار هستیم که این موزه بتواند در جهت معرفی ۸ سال دفاع مقدس خدمات ارزنده‌ای را به مردم بدهد و مخاطبانی که آن دوره را درک نکردند با بازدید از این موزه بتوانند تا حدودی با ایثارگری‌ها، جانبازی‌ها و سلحشوری‌های افرادی که ۸ سال از سرزمین و انقلاب ما دفاع کرده‌اند، آشنا شوند.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل موزه‌های کشور شرح خدمات ایجاد موزه از صفر تا صد را برای موزه‌ها تدوین، تصویب و به تمام اداره‌های سازمان میراث فرهنگی ارسال کرده است. هر شخصی که علاقمند به ایجاد موزه است، می‌تواند از این دستور عمل استفاده کند و به بهترین شکل از باید‌های ایجاد موزه مطلع شود و آنها را بکار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.