یزد قطب تولید بلدرچین در کشور

در کشور ما بعد از انقلاب برای اولین بار پرورش بلدرچین در استان یزد آغاز شد، و هم اکنون ۶۰ درصد گوشت بلدرچین در یزد تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ بلدرچین‌ها پرندگانی پرطاقت، نیرومند و مقاوم هستند و می‌توانند در گستره وسیعی از مناطق با آب و هوا‌ی گوناگون رشد و تولید مثل نمایند که این توانایی ناشی از قدرت سازگاری بالای آن‌ها با شرایط گوناگون محیطی است.

در کشور ما بعد از انقلاب برای اولین بار پرورش بلدرچین در استان یزد آغاز گردید که به صورت مجتمع شامل واحد مادر، گوشتی، بسته بندی و جوجه کشی اداره می‌ شود. 

انقلابی در یزد، برای پرورش بلدرچین

بافکار یکی از کارافرینان نمونه استان یزد  با در زمینه پرورش بلدرچین است که فعالیت خود را از سال ۷۱  در پرورش بلدرچین با ۱۰ هزار قطعه آغاز  و اکنون با حدود ۵۰۰ هزار قطعه به این حرفه مشغول است.

این پرورش دهنده در واحد خود ۴۰ نفر را به صورت مستقیم در بخش‌های مختلف جوجه کشی، پرورش، کشتار و بسته بندی و ۴۰۰ نفر را به صورت غیر مستقیم  مشغول به کار کرده و توانسته گواهینامه‌های معتبر را در زمینه استاندارد و صادرات کسب و محصولات خود را به کشور‌های دیگر صادر کند.

این پرورش دهنده بلدرچین در گفتگو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ گفت: بلدرچین پرنده‌ای پر جنب و جوش و مغذی که از نظر ارز آوری نیز مقرون به صرفه است.
این واحد تولیدی تمام مکانیزه، در روز ۵۰۰۰ کشتار و تعداد ۸۰۰ بسته را برای ورود به بازار داخلی و خارجی بسته بندی می‌کنند.

انقلابی در یزد، برای پرورش بلدرچین

تولید سالانه ۳۱۶۰ تن گوشت بلدرچین در یزد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد با اشاره به این که استان یزد بزرگترین تولید کننده بلدرچین در کشور است گفت: در حال حاضر استان یزد با وجود فعالیت بیش از ۱۶ واحد صنعتی و ۹ واحد کارگاهی پرورش بلدرچین و تولید سالانه ۳۱۶۰ تن گوشت و ۴۰ تن تخم این پرنده، جایگاه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

انقلابی در یزد، برای پرورش بلدرچین

سجادی پور با اشاره به تدابیر دولت در راستای گسترش این صنعت افزود: در استان یزد کشتارگاه صنعتی بلدرچین راه اندازی و محصولات این صنعت به راحتی به کشور‌های دیگر صادر خواهد شد.

این مقام مسئول اظهار داشت: به افرادی که بخواهند به این کار روی آورند تسهیلات ارائه  و دولت نیز آن‌ها را در این امر پشتیبانی می‌کند.

سجادی پور با اشاره به تولید ۶۰ درصدی محصولات بلدرچین در استان یزد گفت: ۳۰ درصد از محصولات بلدرچین به کشور‌های آسیای میانه و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

گوشت بلدرچین، مناسب برای کودکان و بیماران

بلدرچین دارای گوشتی با پروتئین بالا و درصد چربی پایین برای کودکان و بیماران بسیار سودمند و مفید است، البته دارای مضراتیهم هست ،به طور مثال  در صورت افراط در مصرف گوشت آن امکان ایجاد جوش‌های پوستی و خارش است که می‌توان آن را به حساسیت‌های شخصی مربوط به گوشت این پرنده نسبت داد که تنها منحصر به بلدرچین نمی‌باشد واگر با روغن و ترشی مصرف شود این عیب نیز مرتفع می‌شود.

سعید حبیبی کارشناس طیور در گفتگو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ با اشاره به فواید گوشت این پرنده، بیان کرد: در گوشت این پرنده عناصری مانند فسفر، آهن، کلسیم و پروتئین وجود دارد که برای کودکان در حال رشد، افراد ضعیف و بیمار بسیار مناسب است.

انقلابی در یزد، برای پرورش بلدرچین

این کارشناس طیور با بیان این‌که طبیعت گوشت این پرنده گرم است، تصریح کرد: کم‌چرب بودن گوشت بلدرچین به‌عنوان ویژگی مهم این ماده پروتئینی مطرح است که گوشت سینه این پرنده از درصد آب کمتری نسبت به سایر طیور برخوردار و تنها دارای ۲/۶ درصد چربی خام است.

لازم به ذکر است پرورش بلدرچین به دلیل بالا بودن میزان تخم‌گذاری، سرعت بالای رشد و کوتاهی فاصله بین نسل‌ها، صنعتی سودآور است.

انتهای پیام/ص

گزارش از: سعیده صدیقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار