قائم مقام سازمان نظام پرستاری مطرح کرد؛

بودجه سلامت در اختیار لابی‌گران/ بی میلی وزارت رفاه برای اجرای قانون تعرفه پرستاران

شریفی مقدم از تمایل نداشتن وزارت رفاه برای اجرای قانون تعرفه پرستاران در کشور خبر داد.

جنیدیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شریفی‌مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری در نشست خبری سازمان نظام پرستاری کشور که عصر امروز به مناسبت هفته پرستاری در ساختمان مرکزی این ساختمان برگزار شد، با اشاره به اینکه طی هشت سال گذشته بهانه‌ای برای اجرای نشدن قانون تعرفه پرستاران وجود نداشت، اظهار کرد: قانون تعرفه‌گذاری پرستاری تنظیم و در وزارت بهداشت ماندگار شد و در 2 سال گذشته جلسه‌ای که در کمیسیون اجتماعی دولت تشکیل شد وزارت بهداشت بسته‌های این قانون تعرفه‌گذاری را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقال داد اما گویی این وزارت خانه تمایلی به انجام و اجرای این قانون ندارد.

شریفی‌مقدم با اشاره به اینکه هشت ماه جلسه‌ای با کمیسیون اجتماعی برگزار و قرار شد اجرای قانون تعرفه‌گذاری در دستور شورای عالی بیمه قرار گیرد اما متاسفانه نوبت طرح این موضوع نرسید، ادامه داد: پیشنهاد بودجه 2000 میلیاردی را داده بودیم اما منابع هزار میلیاردی را مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفت که این بودجه در کمیسیون تلفیق به دلیل نبود منابع در کمیسیون اجتماعی مجلس مورد مخالفت قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه تلاش‌های زیادی در خصوص اجرای قانون تعرفه‌گذاری انجام شده و در همین راستا جلسات فراوانی با کمیسیون بهداشت و تلفیق برگزار شده است، ادامه داد: متاسفانه تا دیروز بعداز ظهر قانون تعرفه خدمات پرستاری در جلسه کمیسیون تلفیق علی‌رغم پیگیری فراوان مطرح نشده است و تنها امید ما صحن علنی مجلس برای اجرای این قانون است.

 دولت مکلف به اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری است

شریفی ‌مقدم با اشاره به اینکه دولت مکلف به اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری است، عنوان کرد:‌ در ساختار اداری ما تصمیمات افرادی تاثیرگذار است که قدرت دارند و منابع در اختیار شان قرار گرفته است، به طوریکه بودجه 5000 میلیاردی را به بیمه سلامت اضافه کردند.

وی ادامه داد: وقتی نظام پرداختی دچار مشکل باشد و سیستم پرداخت غیرشفاف عمل کند مسائل مختلفی در آن به وجود می‌آید.

شریفی مقدم اظهار کرد: نظام پرداخت وزارت بهداشت به این شکل است که 55 درصد از منابع بیمارستان‌ها به گروه 6 درصدی می‌رسد و حدود 21 درصد به 95 درصد پرسنل و کادر بیمارستان رسیده و حدود 24 درصد صرف هزینه‌های جاری بیمارستان‌ها می‌شود که این با عدالت همراه نیست و  یک بی‌عدالتی را ایجاد کرده است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری افزود: انتظار داشتیم مجلس به عنوان نماد مردم به پرستاری توجه ویژه‌ای داشته باشد اما متاسفانه دیدیم افرادی که لابی قوی دارند بودجه در اختیارشان است.

وی با اشاره به اینکه نماینده‌های مجلس به جای آنکه نماینده مردم باشند، نماینده جریان خاصی هستند، ادامه داد: جامعه پرستاری که از دولت ناامید شده امید زیادی به مجلس داشت که با این گونه عکس‌العمل مواجه شد که اجرای قانون تعرفه‌گذاری در صورتی که در مجلس اتفاق خاصی نیفتاد امسال نیز اجرایی نمی‌شود.

کاهش جایگاه مدیریت پرستاری با هیئت امنایی کردن بیمارستان‌ها

وی ادامه داد: نظام پرداختی تابعی از یک سری متغیر‌ها مانند سختی کار، شیفت غیر متعارف، کار با بیماران پر خطر است که باید این مسئله اصلاح شود و به نظرم نظام پرداخت‌ها باید الگویی در دنیا داشته که متاسفانه امروزه این نظام کارایی و اثربخشی خود از دست داده است، ما پیشنهاد یک نظام پرداختی جامع با کار کاملا کارشناسی شده را داده‌ایم که امیدواریم در صحن مجلس توجه جدی به آن شود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در خصوص اینکه معوقات پرستاری به طور متوسط 10 ماه است، افزود: متاسفانه بینی دو نفر از همکاران پرستاران ما بر اثر برخورد به بیمارانشان شکسته و تحت عمل جراحی قرار گرفته است و از این منظر پرستاری یک شغل پرخطر محسوب می‌شود.

شریفی‌مقدم در خصوص طرح بیمارستانی برای دانشجویان پرستاری ادامه داد: طبق تصمیمات انجام شده قرار است آئین‌نامه اصفهان ملاک کار و تصمیم‌گیری ها قرار بگیرد که در مرداد ماه قرار شد در این زمینه 2 کارگروه تشکیل شود؛  10 دانشکده‌ای که به صورت جداگانه دانشجو جذب کرده‌ بودند متاسفانه در هشت گروه نماینده پرستاری در آن حضور نداشته و با پیگیری‌های مکرر سازمان خواستار توقف این طرح شده است.

وی ادامه: طرح هیئت امنایی کردن بیمارستان‌ها باعث کاهش جایگاه مدیریت پرستاری شده که به صورت پایلوت در برخی از دانشگاه‌ها اجرایی شده است و به نظرم سیستم پرستاری با اجرای این طرح دچار مشکل می‌شود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه در دنیا پرستاری بیشترین جمعیت را داشته و جایگاه مدیریتی آن باید ارتقا پیدا کند، افزود: در جوامعی که مردم احساس بی‌عدالتی کرده، تصادف قطار و سقوط هواپیما اتفاق می‌افتد و حوادثی مانند پلاسکو و کشتی سانچی به دلیل کاهش دقت افراد است که اگر به اینگونه مسائل توجه نشود منجر به سقوط جامعه می‌شود.

 

شریفی مقدم یادآور شد: مشکلات پرستاری ساختاری و بنیادی بوده و نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار