برگزاری همایش علمی ولایت فقیه در اصفهان

مدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان از برگزاری همایش علمی ولایت فقیه در اصفهان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام محمد قطبی صبح امروز در نشست خبری همایش علمی ولایت فقیه با بیان این که توانسته‌ایم هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری سلسله همایش‌های علمی با همین موضوع در اصفهان انجام دهیم، عنوان کرد: دنیا عصرهای مختلفی را پشت سر گذاشته است و پس از عصر صنعتی وارد عصر مدرن و پست مدرن شدیم و باید بگویم منظومه پست مدرن یک زلزله‌ای در اندیشه‌های مدرن بود و امروز وارد عصر دیگری شدیم.

وی با بیان این که با شتاب زیادی در حال ورود به عصر پسا پست مدرن هستیم، مطرح کرد: در عصر پسا پست مدرن دنیا به دنبال چه چیزی است و اگر تحلیل‌های مختلف را بخوانیم متوجه می‌شویم که هر کدام از اندیشمندان، به دنبال هدف متفاوتی هستند و در بین تفکرها و اندیشه‌های مختلف، یک نقطه مشترک وجود دارد.

قطبی ادامه داد: این نقطه مشترک این است که انسان به نقطه‌ای رسیده است که بازگشت به معنویت آن را نام می‌نهند و این هسته اصلی و مرکز عصر ترنس مدرن است و برای آن می‌توان معانی مختلفی می‌توان آورد و زمانی که توصیف به این نقطه رسید که انسان، یک بازگشت به معنویت دارد از این جا به بعد سیاست‌گذاران جامعه به سمت برنامه‌ریزی با این رویکرد هستند.

وی با بیان این که برای ایران یک فرصت روشنی در حال وقوع است، تأکید کرد: این که رهبر انقلاب می‌فرمایند من آینده روشنی را برای ایران متصور هستم تنها به مسائل داخلی محدود نمی‌شود بلکه در سطح جهانی نیز اتفاق‌های خوبی برای ایران می‌افتد.

مدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان با بیان این که با ظهور فضای مجازی و دیجیتال، مرزهای جغرافیایی وسعت پیدا کرده‌اند، خاطرنشان کرد: مرز جغرافیایی بر مبنای خاک و سرزمین است و مرز گفتمانی بر اساس اندیشه و تفکر افراد شکل می‌گیرد و مرز گفتمانی برای مرز جغرافیایی اهمیتی قائل نمی‌شود.

وی با بیان این که با ظهور فضای مجازی، مرزهای گفتمانی شتاب زیادی برای گسترش وسعت خود پیدا کرده است، یادآوری کرد: این فضای ایجاد شده در کنار این که یک فرصت برای ما محسوب می‌شود یک تهدید نیز به حساب می‌آید و کافی است تا این نظام فکری ولایت فقیه به دنیا عرضه شود.

قطبی افزود: لازم نیست حتماً حاکمیت آن تشکیل شود یا به اجبار به او بقبولانیم چرا که انسان امروزی خودش دنبال معنویت می‌گردد و کافی است ما تابلوی ولایت فقیه را در جهان روشن نگه داریم همانطور که مکاتب دیگر هم تابلوی خود را روشن نگه داشته‌اند اما تابلوی اسلام روشن و هدایت‌گر است.

وی با بیان این که معرفی ولایت فقیه به جهان به عنوان یک رسالت و وظیفه شرعی می‌دانیم، بیان کرد: امروز در عصر ترنس مدرن باید خود را به دنیا معرفی کنیم و این که این مسیر چه چالش‌هایی دارد را باید کارشناسان آن بررسی کنند تا مسیر همواری را برای خود متصور شویم.

مدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان با بیان این که در فضای کنونی یک عرفان نوظهور انحرافی نیز برای جذب مخاطب، خود را به دنیا معرفی می‌کند، عنوان کرد: بازگشت انسان به معنویت، سرعت بالایی دارد و سرعت تمدن سازی با شتاب زیادی در حال حرکت است و تا 200 سال دیگر می‌توان به یک نقطه مشترک در معنویت رسید.

وی با بیان این که عصر مدرن و پست مدرن برای ما یک چالش بوده است، مطرح کرد: اما عصر ترنس مدرن برای ما یک فرصت است، چون در یک فضایی هستیم که برکت و نعمت در کنار ما به وفور است و کسانی که بیرون از فضای ما هستند، معنای معنویت را بهتر متوجه می‌شوند.

قطبی با بیان این که برای حل چالش‌های پیشرو و ایجاد فهم مشترک برای جهانیان باید با کار علمی پیش رفت، تصریح کرد: امسال دومین همایش‌های علمی ولایت فقیه در اصفهان برگزار می‌شود و نخستین آن سال گذشته در قم برگزار شد و باید شبهات ولایت فقیه پاسخ داده شود و کارایی آن در قانون مشخص شود.

وی با بیان این که این همایش با حضور اساتید کشوری که همگی صاحب تألیف هستند برگزار می‌شود، تأکید کرد: انعکاس محورهای این همایش در رسانه‌ها، به نشر این تفکر منطقی کمک زیادی خواهد کرد و انتظار این است که به انعکاس آن اکتفا نکرده و شبهات و محورهایی که مطرح می‌شود را انعکاس دهند.

مدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان با بیان این که حضرت امام(ره) 13 جلسه درس پیش از انقلاب در موضوع حکومت دینی را مطرح کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بنا به توافق صورت گرفته، همه این سمینارها ضبط شده و در جدول پخش شبکه 4 قرار می‌گیرد.

قطبی با بیان این که ولایت فقیه مولود انقلاب اسلامی نیست بلکه اندیشه سیاسی اسلام شیعی است، یادآوری کرد: در تاریخ شیعه همواره این تفکر وجود داشته است و در دوره کنونی، تجلی پیدا کرده است و برای ارتباط با دنیا لاجرم باید از فضای مجازی استفاده کنیم البته در این زمینه ضعف داریم و طلاب حوزه علمیه، توانمندی لازم برای استفاده از فضای مجازی را ندارند.

 وی ادامه داد: هم اکنون بالغ بر ۶۰۰ نفر از طلاب و مبلغان دینی در این سمینارها ثبت نام کرده  اند که علاوه بر بهرمندی از اساتید کشوری و اولویت اعزام تخصصی ، در پایان مدرک معتبر این دوره را دریافت میکنند.

گفتنی است، این پنج سمینار  در روزهای ۲۷ دی ماه، ۵ بهمن، ۱۲ بهمن، ۲۶ بهمن و ۳ اسفند در موسسه اهل بیت واقع در خیابان نشاط ابتدای خیابان فرشادی برگزار می شود.

 

انتهای پیام/م 

 

نشست خبری همایش علمی ولایت فقیه در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.