خودسوزی در کمین دشت شهرکرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: احتمال وقوع پدیده خودسوزی در دشت شهرکرد وجود دارد.

به گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی در استان، برداشت بی‎رویه آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین در دشت شهرکرد، احتمال وقوع پدیده خودسوزی در این دشت وجود دارد.

وی افزود: در دشت شهرکرد ۹۰۰ حلقه چاه حفر شده که در حال حاضر افت سفره‌های زیرزمینی آن به ۱۷ متر رسیده است.

محمدی مقدم با بیان اینکه دشت شهرکرد از جمله دشت‌های ممنوعه کشور و نیازمند اقدام و تدابیر جدی برای احیاست اضافه کرد: در صورت تداوم خشکسالی و روند بهره برداری بی رویه از منابع زیرزمینی و تغذیه نشدن مصنوعی، وقوع پدیده خودسوزی در این دشت دور از انتظار نیست.

گفتنی است دشت و محیط تالابی خانمیرزا در مجاورت روستای سرتنگ دینار عالی شهرستان لردگان هم اواخر آذرماه امسال، برای دومین بار در ۵ سال گذشته، دچار پدیده خود سوزی شد.

در حال حاضر با اجرای شبکه لوله گذاری و انتقال ۵۰ لیتر آب بر ثانیه از بخش کشاورزی این شهرستان به دشت خانمیرزا، خودسوزی این دشت به صورت موقت، متوقف گردیده است.

انباشته شدن مواد آلی سبب تشکیل تورب یا زغال سنگ نارس در لایه‌های زیرین زمین می‌شود که پس از ترکیب با گاز متان، قابلیت بالای اشتعال پیدا می‌کند و پدیده خودسوزی را به وجود می‌آورد که به صورت بخار و دود در سطح زمین مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/ش

احتمال پدیده خودسوزی در دشت شهرکرد

برچسب ها: بحران آب ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار