تعیین حریم محوطه باستانی سیلک کاشان و روستای تاریخی ابیانه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از تعیین حریم محوطه باستانی «سیلک» و همچنین محوطه روستای تاریخی «ابیانه» و بناهای پیرامون روستا خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون اللهیاری با اشاره به تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی سیلک کاشان و محوطه روستای تاریخی ابیانه اظهار کرد:  نشست کمیته تخصصی «حریم آثار ملی غیرمنقول سازمان میراث فرهنگی کشور» با موضوع بررسی جرائم آثار تاریخی کشور به ویژه آثار استان اصفهان برگزار شد.

وی در همین رابطه افزود: در این نشست همزمان پرونده‌های تعیین حریم دو محوطه و مجموعه منحصر به فرد باستانی و تاریخی در استان اصفهان شامل محوطه باستانی «سیلک» در شهرستان کاشان و محوطه روستای تاریخی «ابیانه» و بناهای تاریخی پیرامون آن از توابع شهرستان «نطنز» بررسی و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره سابقه تاریخی محوطه باستانی سیلک کاشان ابراز داشت: دستاوردهای کاوش در این محوطه باستانی که در دهه 1930 میلادی کشف شده بیانگر حیات متمدنانه مردم فلات مرکزی ایران از هزاره پنجم قبل از میلاد یعنی بیش از هفت هزار سال قبل بوده است،.

وی ادامه داد: باستان‌شناسان از آن دوره تاکنون چهار دوره تمدنی را در این مجموعه همراه با دستاوردهای ارزشمند ساکنان آن کشف کرده اند، به گونه‌ای که سابقه تولد نخستین صنعت جهان یعنی صنعت سفال‌گری در سیلک به بیش از 6 هزار سال قبل باز می‌گردد، با این وصف محوطه باستانی سیلک یکی از منحصر به فردترین محوطه‌های باستانی ایران در راستای معرفی تمدن اصیل مردم ایران به ویژه مردم فلات مرکزی در بیش از چهار هزار سال قبل از ورود اقوام آریایی به این سرزمین به شمار می‌رود.

اللهیاری در ادامه با اشاره به اهمیت تعیین حریم این محوطه باستانی تصریح کرد: در طول بیش از 80 سال که از کشف این محوطه تاریخی می‌گذرد، به دلیل عدم آشنایی با اهمیت این مجموعه تاریخی، تحولات مختلفی در پیرامون آن اعم از ساخت و ساز و ایجاد باغ و زمین‌های کشاورزی ایجاد شده بود و همین نکته باعث شد تا کارشناسان ارشد میراث فرهنگی برای حفاظت از این محوطه ارزشمند باستانی طرح تعیین حریم آن را تهیه کردند و با تصویب عرصه و حریم این اثر تاریخی، ضوابط حفاظت از آن نیز تدوین شد.

وی همچنین در ادامه به ثبت عرصه و حریم روستای تاریخی ابیانه نیز اشاره کرد و اذعان داشت: در نشست روز گذشته کمیته تخصصی حریم آثار ملی غیرمنقول سازمان میراث فرهنگی کشور، پرونده تعیین عرصه و حریم روستای تاریخی ابیانه که دارای قدمتی بیش از چهار هزار سال بوده و دارای بافت و همچنین بناهای ارزشمندی نیز است و یکی از منحصر به فردترین روستاهای تاریخی و هدف گردشگری فلات مرکزی ایران به شمار می‌رود نیز مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در همین راستا تأکید کرد: طرح مصوب این روستا در مرحله اول شامل تعیین عرصه و حریم کل روستا و حتی بناهای پیرامون روستا بوده و در مرحله بعد این طرح شامل تعیین عرصه و حریم 27 اثر تاریخی در داخل روستا است که پیش از این به ثبت ملی رسیده‌اند.

وی اضافه کرد: با این وصف در این طرح در عین حال که عرصه و حریم روستا و آثار تاریخی داخل و پیرامون روستا تعیین شده‌اند، ضوابط حفاظتی از بافت روستا و تمامی بناهای تاریخی ذکر شده نیز تدوین و تصویب شد که این خود گام مهمی در حفاظت بافت منحصر به فرد این روستای تاریخی و گردشگری به شمار می‌رود.

اللهیاری در پایان تصریح کرد: در سال 1395 بیش از 448 بنا و محوطه تاریخی استان اصفهان تعیین حریم شدند و در سال 1396 نیز در سه ماه گذشته چهار اثر شامل محوطه باستانی «ویگل» و کاروانسراهای «مهیار»، «سگزی» و «مرنجاب» تعیین حریم شدند، همچنین   عرصه و حریم 27 اثر تاریخی روستای ابیانه همچون عبادتگاه «هینزا»، مسجد «پرزله»، مسجد «حاجتگاه»، مسجد جامع و دبیرستان ابیانه و همچنین محوطه باستانی سیلک به تصویب رسید که این نکته آمار نهایی بناهایی که در استان تعیین حریم شده‌اند را همراه با 32 اثر که تا پایان دی ماه امسال تعیین حریم شده‌اند را به 480 اثر می‌رساند.

 

انتهای پیام/م

 

ثبت عرصه و حریم روستای تاریخی ابیانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
خدا کنه سیلک کاشان هر چه زودتر تعیین تکلیف شه
آخرین اخبار