رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

افق روشنی از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم در پیش رو نیست

ایمانی گفت:با وجود تاکید معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اعلام هر چه سریع تر نرخ خرید تضمینی گندم،این امر تاکنون محقق نشده است.

علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباه آخرین وضعیت سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس آمار 2 میلیون و 50 هزار هکتار گندم آبی و 3 میلیون و 800 هزار هکتار گندم دیم کشت شده است.

به گفته وی به رغم کاهش میزان بارندگی، پراکنش بارش  در استان ها نسبت به مدت مشابه سال قبل از شرایط مساعدتری برخوردار است.

ایمانی با اشاره به اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی، کاهش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح است، بیان کرد: با توجه به کاهش نرخ گندم جهانی نسبت به داخلی،صادرات گندم توجیه اقتصادی ندارد از این رو سیاست وزارتخانه تامین نیاز داخل ، کاهش سطح زیر کشت و اختصاص آن به تولید سایر محصولات از قبیل دانه های روغنی است.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در پاسخ به این سوال که تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی در میزان تولید محصول تاثیر گذار است، گفت:در بخشی از اراضی به غیر از گندم امکان تولید محصول دیگری وجود ندارد،بنابراین تاخیردر اعلام نرخ نمی تواند در تغییر کشت محصول اثر گذار باشد اما به طور کلی سیاست وزارتخانه افزایش عملکرد و استفاده بهینه از سطوح کشاورزی است.

وی با انتقاد از اظهارات واردات چی ها مبنی بر آب بر بودن تولید گندم افزود: اکثر اراضی گندم از آب سبز(باران) آبیاری می شود و تنها مقدار محدودی از اراضی از آب های زیر زمینی استفاده می کنند که مسئولان امر با توسعه سیستم های نوین آبیاری درصدد کاهش فشار کمتر به منابع هستند.

ایمانی با اشاره به اینکه افق روشنی از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم پیش رو نیست، تصریح کرد: با توجه به تاکید معاون اول رئیس جمهور به سخنگوی دولت مبنی بر اعلام هر چه سریع تر نرخ خرید تضمینی گندم،این امر تا کنون محقق نشده است که انتظار می رود هر چه سریع تر این نرخ اعلام شود تا کشاورزان از بلاتکلیفی درآیند.

انتهای پیام/

کاهش سطح زیر کشت  گندم و افزایش عملکرد در واحد سطح اولویت اصلی وزارتخانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار