کارشناس مسوول معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در همدان

کارشناس مسوول معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان از شیوع مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در استان خبر داد.

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مجید حنیفه کارشناس مسوول معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه  مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به هنگام سرماخوردگی، تصریح کرد: سرماخوردگی برخلاف آنفلوآنزا دارای شروع علایم آهسته است که با  سرفه، احساس درد وتب وغیره ....همراه است.

وی با اشاره به اینکه دوره سرماخوردگی معمولی، پنج روز تا یک هفته طول می‌کشد،افزود: در این دوره می‌توان برخی از داروهای بدون نسخه را برای کاهش شدت علایم نظیر استامنیوفن برای کاهش تب و درد و آنتی‌هیستامین‌ها برای کاهش آبریزش بینی یا داروهای ضد سرفه برای رفع سرفه، استفاده کرد.

کارشناس مسوول معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه متاسفانه به صورت نابجا شاهد شیوع مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها هستیم،ادامه داد: باید جلوی مصرف خودسرانه این نوع داروها را گرفت، حداقل سه تا پنج روز بیمار صبر کند تا اگر شدت علائم بهبود نیافت به پزشک مراجعه و در صورت لازم آنتی‌بیوتیک تجویز شود.

حنیفیه تاکید کرد: در طب قدیم و جدید توصیه شده فردی که می‌تواند درد سرماخوردگی را تحمل کند و چنان بیماری مشکل نیست که مانع از فعالیت روزمره شود، بهتر است دارو مصرف نشود.

وی با بیان اینکه باید بیماری سرماخوردگی را با نوشیدن مایعات گرم و مواد غذایی سالم، مصرف بالای میوه و سبزیجات، بخور و اجتناب از مواد سرخ کردنی کنترل کرد، گفت: اگر شدت علائم به نحوی بود که شاهد تب بالا، درد زیاد یا آبریزش بینی آزاردهنده بودیم می‌توان از داروهای بدون نسخه استفاده کرد.

کارشناس مسوول معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: مصرف داروهای ضد احتقان در داروهای سرماخوردگی می‌تواند در صورت مصرف همزمان داروهای اعصاب و روان تداخل پیدا کرده و در برخی از بیماران دیابتی و فشار خون بالا نیز مشکلاتی ایجاد کند و در بارداری و شیردهی هم مضر باشد.

حنیفه با تاکید به اینکه اقشار خاصی که بیماری‌های زمینه‌ای داشته و چند دارو را همزمان مصرف می‌کنند نباید خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ مصرف کنند، افزود: زنان باردار و شیرده، کودکان زیر پنج سال یا افراد بالای 60 سال نباید خودسرانه به مصرف داروهای بدون نسخه روی آوردند و زمانی که داروهای بدون نسخه از داروخانه تهیه می‌شود حتما با پزشک داخل داروخانه مشورت صورت گیرد.

وی ادامه داد:  متاسفانه فرهنگ غلطی نسبت به مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک خوراکی در سطح جامعه ایجاد شده است،

وی در ادامه افزود: داروخانه‌ها در دادن آنتی‌بیوتیک‌های سطح پایین به لحاظ فرهنگ موجود مقاومت نمی‌کنند اما در مقابل برخی از آنتی بیوتیک‌های سطح بالا و تزریقی مقاومت دارند.

کارشناس مسوول معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه هزینه‌های بالایی در اثر مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک به دولت و سازمان بهداشت وارد می‌شود، گفت: ایران تقریباً 10 برابر کشورهای توسعه یافته تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها را دارد که البته مصرف آنتی‌بیوتیک نیز بالاست چراکه آمار مصرف مبهم‌تر از تجویز است.

انتهای پیام/ب

مضرات مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در استان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.