آگاهی و خود مراقبتی، گام بزرگی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: آگاهی و خود مراقبتی گام بزرگی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری سرطان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سمیرا رزاقی، عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز بیان داشت: در شاخص سواد سلامت در رتبه قابل قبولی قرار ندارد و جزو استان‌های پایین جدول است، به همین دلیل در هفته پویش ملی مبارزه با سرطان کارگاه‌هایی آموزشی در جهت ارتقای آگاهی سلامت افراد به ویژه بانوان، در دستور کار قرار گرفت.

متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز عنوان داشت: کلیه خانم‌های بالای 20 سال باید به طور ماهیانه خود را مورد معاینه قرار داده تا  در صورت مشاهده علائم غیرطبیعی، به پزشک متخصص مراجعه کنند.

رزاقی بیان کرد: اکثر مردم تصور می‌کنند نرخ سرطان در استان خوزستان بالاست در حالی که طبق آخرین آمار معاونت بهداشت از هر یک‌صد هزار نفر زن،119 نفر مبتلا به سرطان است که خوشبختانه نسبت به نرخ کشور و جهان در رتبه پایین‌تری قرار داریم و نرخ سرطان به ترتیب در ایران و جهان 128 و 165 در هر یک‌صد هزار نفر گزارش شده است.

رزاقی عنوان داشت:  در حال حاضر روزهای یکشنبه معاینه بانوان و غربالگری پستان به صورت رایگان در بیمارستان گلستان انجام می‌شود و بانوان بالای 30 سال می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند.

وی گفت: از سال 94 تاکنون با هماهنگی‌های صورت گرفته با مشاور امور بانوان استانداری خوزستان، به منظور آگاهی‌رسانی لازم به زنان شاغل، 40 کارگاه آموزشی در خصوص خود مراقبتی و غربالگری سرطان سینه در ادارات، نهادها و سازمان‌های مختلف با این موضوع در اهواز تشکیل برگزار شده است و غربالگری زنان  در 3 سطح در همه مراکز بهداشت استان و کشور صورت می‌گیرد.

رزاقی با اشاره به برگزاری همایش عمومی سرطان در سال‌های 94  و  استقبال خوبی که از این همایش  شد، بیان کرد: سال گذشته با وجود تبلیغات گسترده در سطح شهر همچنین استفاده از فضای مجازی همایش مورد توجه قرار نگرفت به همین دلیلی امسال فقط برگزاری کارگاه آموزشی در اولویت قرار گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: رسانه‌ها می‌توانند با افزایش سطح آگاهی عمومی شهروندان در تشخیص زودرس، افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی بیمار و مقابله با سرطان پستان بسیار مؤثر واقع شوند.

انتهای پیام/م

نرخ سرطان در خوزستان نسبت به کشور و جهان پایین است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.