تاکید پنس بر بازگشت فلسطین به پای میز مذاکره

معاون ترامپ بر حفظ نقش مهم آمریکا به عنوان میانجی در مذاکرات سازش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

تاکید پنس بر بازگشت فلسطین به پای میز مذاکرهبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازبلومبرگ، مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا گفت آمریکا باید نقش برجسته خود به عنوان میانجی در مناقشات میان فلسطین و اسرائیل را حفظ کند.

مایک پنس روز سه شنبه در مصاحبه‌ای در شهر قدس گفت: آمریکا در پیگیری و بهبود صلح در این منطقه نقش تاریخی داشته است و من فکر می‌کنم که آمریکا باید به این نقش مهم خود ادامه دهد. البته این امر مستلزم بازگشت فلسطینیان به پای میز مذاکره است.

فلسطینیان می گویند اقدام ششم دسامبر ترامپ در به رسمیت شناختن اورشلیم (قدس) به عنوان پایتخت اسرائیل، آمریکا را فاقد صلاحیت به عنوان میانجی مذاکرات سازش می‌کند. پنس بارها در طول سفر خود موضوع به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل را عنوان کرد.

روز دوشنبه پس از آنکه پنس در سخنرانی خود در پارلمان اسرائیل اعلام کرد که آمریکا سفارت خود را سال آینده به اورشلیم (قدس) منتقل خواهد کرد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در بروکسل از اتحادیه اروپا خواست تا دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد و از دیپلماسی آنها در خاورمیانه حمایت کند.

تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال بخش شرقی قدس به عنوان پایتخت دولت آینده خود است. اسرائیل در سال 1967 طی جنگ خاورمیانه این بخش را از آن کرد. در نتیجه فلسطینیان، اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را اثبات جانبداری آمریکا از اسرائیل می‌دانند. به دنبال اقدام ترامپ، فلسطینیان ارتباط با مقامات آمریکا را قطع کردند و از دیدار با مایک پنس طی سفر خود به منطقه امتناع کردند.

روز دوشنبه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا موضوع حمایت مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا از روند دیپلماتیک در مناقشه فلسطین و اسرائیل را عنوان کرد و به خبرنگاران گفت فضا برای تلاش مشترک فراهم شده است و به اعتقاد من این امکان طی ماههای آتی میسر می‌شود.

مایک پنس گفت که توپ در زمین فلسطینیان قرار دارد. وی تاکید کرد که فلسطینیان باید به پای میز مذاکره برگردند.

آخرین دور مذاکرات سازش با میانجیگری آمریکا در سال 2014 با شکست مواجه شد. ترامپ در پیگیری این موضوع و در تلاش برای دستیابی به رویکرد جدید برای مذاکره میان دو طرف چندین بار نمایندگان خود را به منطقه فرستاد. طی 25 سال گذشته این مذاکرات در دستیابی به توافق موفق نبوده است.

روز دوشنبه مایک پنس با تکرار ادعای ترامپ در به رسمیت شناختن قدس نشان داد پیشبرد گفتگوهای سازش با مشکل جدی مواجه است. تاکنون  اقدام ترامپ اعتراضاتی در سراسر کشورهای مسلمان جهان در پی داشته است و با برخورد دیپلماتیک در مجمع عمومی سازمان ملل مواجه شد. همچنین بار دیگر به بن بست رسیدن مذاکرات سازش را مورد تاکید قرار داد.

انتهای پیام

معاون ترامپ خواستار بازگشت فلسطینیان به پای میز مذاکره شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار