سراج در سمینار جامعه اپتومتری ایران مطرح کرد؛

۱۴۹ هزار کم بینا و نابینا تحت پوشش بهزیستی/ نقش سازمان‌های بیمه گر در تامین اعتبار وسایل توانبخشی

مدیر کل دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن یک میلیون و ۴۳۰ هزار معلول در سازمان بهزیستی کشور گفت: از این تعداد ۱۴۹ هزار نفر دچار کم بینایی و نابینایی هستند.

149 هزار کم بینا و نابینا تحت پوشش بهزیستی کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی سراج مدیر کل دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در هفتمین سمینار جامعه اپتومتری ایران با محوریت تجویز تخصصی عینک که صبح امروز در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: اپتومتریست ها می توانند در زمینه تجویز تخصصی عینک به افرادی که دچار اختلالات بینایی در سازمان بهزیستی کشور هستند، بسیار کمک کنند.

وی بیان کرد: یک میلیون و ۴۳۰ هزار نفر معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند که از این تعداد ۱۴۹ هزار نفر، کم بینا و نابینا هستند.

مدیر کل دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور افزود: ما تلاش می کنیم، بتوانیم نقش موثری در توانمند سازی معلولان داشته باشیم؛ برگزاری چنین همایش هایی در تجویز صحیح وسایل کمکی در فرآیند توانمند سازی معلولان بسیار کمک کننده است.

 لزوم ورود اپتومتریست ها در حوزه فعالیت های تخصصی و فوق تخصصی معلولان

سراج تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از وسایلی که در حوزه توانبخشی در اختیار معلولان قرار می گیرند، بسیار گران قیمت هستند، بنابراین این اشخاص نمی توانند این تجهیزات را به آسانی تهیه کنند، همچنین با توجه به محدودیت هایی که ما در تامین اعتبار وسایل توانبخشی داریم سازمان های بیمه گر می توانند در این زمینه نقش موثری داشته باشند.

وی تصریح کرد: ما باید بتوانیم نقش بیمه را در وسایل کمکی پررنگ تر کنیم، زیرا بسیاری از افرادی که دچار اختلالات بینایی هستند اگر به موقع و به صورت صحیح از عینک هایشان که به صورت تخصصی تجویز می شود، استفاده کنند می توانند همانند اشخاص عادی در جامعه فعالیت کنند.

مدیر کل توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر افراد معلول در جامعه قصد داشته باشند حضور فعال و موثر داشته باشند، باید بستر مناسب را برای آنها فراهم کنیم.

سراج با اشاره به نسبی بودن معلولیت اظهار کرد: معلولیت یک اطلاق نسبی است، زیرا اگر ما امکانات لازم را به موقع و به صورت صحیح در اختیار معلولان قرار بدهیم و مراکز آموزشی ما به نحو مطلوب تجهیز و مناسب سازی شده باشند، در این صورت اطلاق معلولیت به افراد بی معناست.

وی بیان کرد: اپتومتریست ها باید به ابعاد مختلف معلولانی که دچار اختلالات بینایی هستند توجه ویژه داشته باشند، زیرا اگر وسایل کمکی را بدون در نظر داشتن موقعیت اقتصادی، اجتماعی و حتی اقتصادی معلولان در اختیار آنها قرار دهیم، در این صورت این تجهیزات اثربخشی لازم را ندارند؛ اپتومتریست ها باید به صورت تخصصی و فوق تخصصی در حوزه معلولان وارد شوند.

مدیرکل توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: اپتومتریست ها هنگام طراحی وسایل کمکی برای معلولانی که دچار اختلالات بینایی هستند، باید شرایط خاص آنها را نیز در نظر بگیرند، برای مثال آموزش استفاده از عینکی که به صورت تخصصی تجویز شده است برای معلول ذهنی با معلول جسمی و حرکتی متفاوت است.

سراج درباره نکاتی که در تجویز وسایل کمکی باید مدنظر قرار بگیرد، تاکید کرد: نکاتی که در تجویز وسایل کمکی باید به آنها توجه ویژه شودف عبارتند از: زیبایی، سبکی و مقرون به صرفه بودن این تجهیزات.

وی یادآور شد: متاسفانه امروزه بسیاری از وسایل کمکی در حیطه توانبخشی تحت پوشش بیمه های همگانی قرار ندارند، بنابراین دولت باید اعتبارات خاصی را برای سازمان های بیمه گر در این زمینه در نظر بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار