دبیر هنری دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر:

مردم با عنوان «هنرهای تجسمی» میانه ای ندارند

جمشید حقیقت شناس گفت: اگر عنوان «هنر» بر جشنواره تجسمی فجر اطلاق شود، ارتباط مردم با این جشنواره برقرار خواهد شد.

مردم با عنوان هنرهای تجسمی میانه ای ندارندبه گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از ستاد خبری دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، جمشید حقیقت شناس، هنرمند باسابقه و فعالی است که رد پای خود را در بسیاری از جشنواره ها و فضاهای مختلف هنری و دانشگاهی به جا گذاشته است. حقیقت شناس علاوه بر این که سال ها مدیر گالری‌های خانه هنرمندان بود، چند دوره است که به عنوان مدیر هنری در جشنواره تجسمی فجر شرکت می‌کند.

وی امسال بخش ویژه ای را با حضور اساتید برجسته این حوزه متشکل از هیئت انتخاب این جشنواره که همگی عناوین برجسته این عرصه را دارا هستند، در حاشیه نمایشگاه در نظر گرفته تا به بالا رفتن کیفیت این جشنواره کمک کند.

بنابر این گزارش، حقیقت شناس درباره پروژه خود که در این دوره از جشنواره فجر ارائه کرده، به اصحاب رسانه گفت: زنان ایرانی در خاورمیانه زنان منحصر به فردی هستند و هنرهای آن ها نیز منحصر به فرد است. آنها به شدت هنرمندانی معاصر هستند و رویداد های اجتماعی را دنبال می کنند که به این واسطه احساس خیلی منحصر به فردی هم دارند. آنها با مسائل و پیرامونشان ارتباط تنگاتنگی دارند و به غریزه خود اعتماد دارند.

وی افزود: پیشنهاد من این بود که ما یک مجموعه ای از هنرمندان مجسمه ساز و نقاش زن را در این پروژه گرد یکدیگر جمع بکنیم. قرار بر این شد که افراد مد نظر ما با حضور در جشنواره، آثاری را در اختیار ما قرار دهند. این آثار به گونه ای بود که به تنهایی نمی توانست یک سطح و گستره ای از نگاه این هنرمندان را در اختیار ما بگذارد. ما دلمان می خواست وقتی یک خانم اثری را به این نمایشگاه اثری را می دهد تلویحا از طریق ارائه یک صندلی جایگاه خودش را هم اعلام کند.

این نقاش برجسته گفت: معمولا جایی که ما برای نشستن انتخاب می کنیم می گوید که ما چه شان و شخصیتی در ذهن خود، در ذهن دیگران و در هنر داریم. چیز دیگری که به این مجموعه اضافه کردیم، افزودن یک شیء عاطفی از زندگی این هنرمندان  بود. در هر کدام از این چیدمان ها اثر به انتخاب هنرمند، صندلی به انتخاب هنرمند و یک شیء که می تواند یک کاشی، یک قاب عکس و یا حتی یک میل بافتنی باشد در اختیار ما قرار گرفت تا از مجموع اینها یک خوانش جدیدی در جشنواره ارائه کنیم.

حقیقت شناس تصریح کرد: سال هاست وقتی ما با آثار هنری مواجه می شویم، یک سری مجهولات وجود دارد. وقتی به هنرمندان نزدیک تر می‌شویم و با زندگی، روابط اجتماعی، فرزندانش، پدر، مادر، شهر، گذشته و غیره مواجه می شویم، این ها کمک می کند تا اثری بهتر شناخته شود. ما تلاش کردیم هر چیزی که به دیده شدن اثر کمک می کند به نمایش در بیاوریم.

وی درباره اهمیت جشنواره تجسمی فجر و مردمی شدن آن گفت: جشنواره تجسمی مانند دیگر جشنواره ها این راه را دارد که شکلی مردمی پیدا کند، ولی چون رشته های مختلف کنار هم قرار گرفتند و هیچ کدام تمایلی ندارند که عنوان محدود تری بر آن ها اطلاق شود، مثلا بشود جشنواره نقاشی یا غیره دیگر حوزه ها زیر بار نمی روند. در قدیم هفت هنر وجود داشت که در یک تقسیم بندی کنار یکدیگر قرار می گرفتند. تمام چیزهای دیداری و دو بعدی را «نقش» و آن چه حجم بود را «مجسمه» پنداشتند.

حقیقت شناس اظهار داشت: ما این تقسیمات را خرد کردیم و اسم جدیدی بر آن گذاشته ایم که هیچ ارتباطی ایجاد نمی کند. یعنی اگر سرامیک بود، در قالب حجم می رفت. ما این ها را از دست دادیم و اسم های قبل دیگر برایمان کار نمی کند. حتی رسانه های جدید اضافه شده است. پیشنهاد من این است که اگر عنوان هنر بر این جشنواره اطلاق شود، همه این ها کنار هم جمع می شوند و این ارتباط با مردم برقرار خواهد شد. چون که آن ها ممکن است ندانند هنر تجسمی چیست.

گفتنی است؛ دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از 3 بهمن الی 4 اسفند در موسسه فرهنگی و هنری صبا دایر می باشد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.