رئیس سازمان بورس اعلام کرد:

جایگاه بازار بدهی در تأمین مالی دولت/ ارزش بازار سرمایه به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسید

محمدی گفت: بازار بدهی در ٢ سال اخیر جایگاه خوبی در تامین مالی دولت یافته و هم اکنون ارزش این بازار به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

ارزش بازار سرمایه به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیدبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،، شاپور محمدی در مراسم پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران، اظهار کرد: بازار سرمایه امروز وارث تلاش‌های بی وقفه و فرار و فرود‌هایی است که بر آن گذشته است؛ این در حالی است که اولین بار در سال ۱۳۱۲ ضرورت تاسیس بورس در کشور مطرح شد و در سال ۱۳۱۵ اولین اقدامات اجرایی برای آن آغاز شده است تا در نهایت، مذاکرات برای تاسیس بورس در سال ۱۳۳۷ آغاز شده و تا سال ۱۳۴۵ که قانون بورس به تصویب رسید، موضوع راه اندازی آن به تعویق افتاد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در ٢ سال اخیر بازار بدهی جایگاه خوبی در تامین مالی دولت یافت و پروژه‌های تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان از آن بهره‌مند هستند.

محمدی اعلام کرد: در حال حاضر ارزش بازار بدهی به ١٦٠ هزار میلیارد تومان رسیده و بانک ها، شرکت ها و دولت ها از منافع این پیشخوان بهره‌مند شده‌اند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: پنجاه سال قبل، تخته سیاه و گچ نوشتن قیمت سهام و زنگ اعلام انجام معاملات مهیا شد و در ۱۵ بهمن سال ۱۳۴۶ معامله بر روی سهام دو شرکت نفت پارس و بانک توسعه صنعتی و معدنی آغاز شد، هر چند معاملات در چند سال اول دو روز در هفته و ۱.۵ ساعت در روز بود، اما آغازی آرام برای رونق بورس بود و در سال ابتدایی تنها ۱.۵ میلیون تومان معامله شد و در سال بعد از آن، ارزش بورس به ۱۲ میلیون تومان رسید.

به گفته محمدی، تعداد نهاد‌های مالی به ۵۹۵، ارزش معاملات بعد از تعدیلات تورمی و بر اساس ارزش‌های جاری ۹۲۰۰ برابر، نسبت ارزش معاملات به تولید ناخالص داخلی از ۲.۵ درصد سال ۸۵ به ۱۷ درصد درس ال ۹۶ رسیده و نسبت ارزش بازار به تولید ناخالص داخلی از ۱۴ درصد در سال ۸۶ درصد به ۳۷ درصد در سال ۹۶ خواهد رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار