نشانه‌های سقط جنین در بانوان و راهکار‌های جلوگیری

سقط جنین در دوران بارداری برای والدین به ویژه مادر دردناک است، اما آشنایی با نشانه‌های وقوع این مشکل می‌تواند تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  سقط جنین معمولاً تا قبل از هفته ۲۰ بارداری مادر اتفاق می‌افتد و سبب از دست رفتن فرزند می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهند تعداد زیادی ازبانوان به ویژه دربار اول بارداری با این مشکل مواجه می‌شوند و این می‌تواند منجر به بروز مواردی، چون سقط جنین مکرر، نازایی و حتی ضربه عاطفی شدید در مادر شود.
برخی اوقات سقط جنین در روز‌ها و هفته‌های اول بارداری رخ می‌دهد و حتی مادر از بارداربودن خود اطلاع ندارد.
 
کارشناسان سقط جنین را بین ۱۰ الی ۲۰ درصد ازمادران شایع می‌دانند و اعتقاد دارند شناسایی هرچه سریعتر بارداری به وسیله مادر و انجام اقدام‌های مراقبتی می‌تواند مانع از این اتفاق تلخ شود.
 
موارد زیر از جمله نشانه‌هایی که  در بانوان متاهل نشان دهنده احتمال سقط جنین یا خطر وقوع آن است.
 
_خونریزی یا حتی لکه بینی یکی از اولین نشانه‌های این مشکل است به ویژه اگر مادر در دوران قاعدگی قرار نداشته باشد و درچنین مواردی مراجعه سریع به پزشک می‌تواند اطلاعات کاملی در اختیار مادر وتیم پزشکی قراردهد.
 
_دفع لخته هم می‌تواند نشان‌دهنده سقط جنین باشد و در این موارد، قراردادن لخته خونی دریک ظرف دربسته تمیز و مراجعه به پزشک می‌تواند مشخص کند که توده جنین بوده است یا مشکل‌های دیگری وجود دارد.
 
_احساس کمر درد شدید، درد شکمی و گرفتگی عضله‌های شکم و کمر، درمواردی که بار سنگین حمل نکرده‌اید یا درحال استراحت هستید می‌تواند نشان دهنده خطر وقوع سقط جنین باشد حتی اگر خونریزی هم نداشته باشید و باید به پزشک مراجعه کنید.
 
_بروز عفونت، ابتلا به بیماری، تب و لرز، خونریزی رحمی، گرفتگی و درد شکمی هم می‌تواند سبب سقط جنین شود به همین دلیل در صورت وجود این علامت‌ها به پزشک مراجعه کنید، در صورتی که متاهل هستید و هنوز آزمایش بارداری نداده اید از مصرف هرنوع دارو بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.


پزشک با انجام آزمایش و سونوگرافی شکمی می‌تواند وضعیت جنین، سلامت قلب و شکل گیری ارگان‌های بدن، خطر بروز سقط جنین و یا از دست دادن نوزاد را به مادر اطلاع دهد.

ممکن است معاینه لگن برای بررسی دهانه رحم و احتمال بروز سقط جنین در آینده از سوی پزشک انجام شود، متخصص همچنین با آزمایش خون میزان هورمون‌های بدن مادر را اندازه گیری می‌کند، زیرا در صورت سقط جنین یا احتمال وقوع آن، اندازه برخی فاکتور‌های خونی مادر دگرگون می‌شود.


سقط جنین انواع گوناگون دارد، در برخی موارد سقط جنین کامل رخ می‌دهد و تمامی بافت‌های جنین خارج می‌شود، اما در برخی موارد سقط جنین ناقص است و جنین یا جفت از بدن دفع نمی‌شوند که در هر 2 حالت انجام مراقبت‌های درمانی برای مادر ضروری است.

در برخی موارد متخصص نمی‌تواند مانع از سقط جنین شود، اما بسته به وضعیت مادر و جنین دربرخی موارد امکان ادامه بارداری وجود دارد در این زمان پزشکان معمولاً به مادران توصیه می‌کنند استراحت مطلق داشته باشند، ورزش نکنند، ازجابه جا شدن زیاد، حمل اشیای سنگین یا حتی داشتن استرس خودداری کنند و خوراکی‌های محرک و پرادویه نخورند تا خونریزی وسایر علامت‌های سقط از بین برود و ادامه بارداری ممکن شود.
برخی اوقات پس از سقط، بافت جنین یا جفت به تدریج و به شکل طبیعی از بدن دفع می‌شود که امکان دارد بیش از یک ماه به طول انجامد، البته سایر روش‌ها و درمان‌ها نیز وجود دارد که به وسیله پزشک توصیه می‌شود، اما بی توجهی به اینکه جفت یا جنین مرده کی از بدن دفع می‌شود می‌توان خطر‌های مرگباری را متوجه مادر کند.

در چند روز اول پس از سقط جنین، امکان دارد مادر دچار ضعف جسمانی، از دست دادن مقدار زیادی خون و از همه مهمتر شوک عاطفی شود که در این زمان حمایت همسر، اقوام و دوستان نقش موثری در بازگشت روحیه و سلامت روحی مادر و امید او به آینده دارد.


در صورتی که پس از سقط جنین و بررسی علت آن از سوی پزشک، تمایل دارید دوباره فرزند آوری داشته باشید حتماً با متخصص مشاوره انجام دهید تا بهترین زمان آمادگی برای بارداری را برایتان مشخص کند، همچنین در صورت وجود بیماری، درمان، اولین گزینه است، همچنین اگر سقط جنین به دلیل حادثه ایجاد شده است دقت و پیشگیری از وقوع دوباره آن اهمیت فراوان دارد.

از جمله بیماری‌هایی که سبب نقص در رشد جنین و بروز سقط شود می‌توان به دیابت، ایجاد نقص در لقاح، عفونت مادر، اختلال‌های هورمونی، نقص اسپرم پدر، تشکیل نطفه در خارج از رحم یا تشکیل آن در زمانی که مادر از وسایل پیشگیری از بارداری استفاده کرده است وبیماری تیروئید اشاره کرد.

برخی عامل‌های خارجی مانند آلودگی هوا، افتادن از ارتفاع، حمل اشیای سنگین، ضربه به شکم مادر، مسمومیت غذایی، استفاده از سیگار یا حتی در معرض بوی دود سیگار قرار داشتن، اضافه وزن مادر، خوردن مواد غذایی فرآوری شده، استعمال بوی مواد شیمیایی همگی در بروز این اتفاق تلخ موثر است.


آمار‌ها نشان می‌دهند درصد بالایی از مادرانی که سابقه یک یا حتی چند بار سقط جنین را داشته‌اند با مراقبت‌های درمانی و انجام دقیق دستور‌های پزشک معالج موفق به زایمان طبیعی و فرزندآوری شده‌اند، پس مهمترین شرط داشتن امید و انجام دقیق مراحل درمانی برای گذراندن یک بارداری موفق است.
منبع: wikihow
انتهای پیام/

راهکار‌های بازگرداندن سلامت روانی به بانوانی که دچارسقط جنین شده‌اند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.