دغدغه های روستاهای هرمزگان با انقلاب به حداقل رسید/آب شرب سالم سهم بیش از یکهزار روستا

با پیروزی انقلاب اسلامی تامین آب شرب بهداشتی برای روستاها یکی از دغدغه های اصلی مسئولان نظام بود که اکنون بسیاری از روستاهای هرمزگان از این نعمت الهی بهره مند شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس، وضع آبرسانی  به روستاها در هرمزگان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با وضع فعلی قابل مقایسه نیست چرا که پیش از انقلاب فقط 15 روستای هرمزگان دارای آب آشامیدنی بودند.

 عبدالحمید حمزه پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،گفت: تا قبل از انقلاب تنها به  15 روستا از هزار و هفتصد و پانزده روستای هرمزگان  آبرسانی شده بود.

وی افزود: بعد از گذشت چهار دهه  یک هزار و دویست و شصت و هفت روستا با صد و هشتاد و سه هزار و ششصد و هشتاد و سه مشترک در استان هرمزگان از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند.

مروری بر مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آبرسانی روستایی

عبدالحمید حمزه پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: دهه فجر امسال بیست و پنج روستای هرمزگان نیز با 30هزار نفرجمعیت و اعتبار 280 میلیارد ریال آبرسانی می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان افزود: در سال جاری اعتبارات تملک و دارایی شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان رشد مناسبی داشته است.

مهندس عبدالحمید حمزه پور به وضعیت آبرسانی به روستاها و اعتبارات مصوب در سال جاری اشاره کرد گفت: تاکنون بیش از هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع مختلف استانی، ردیف‌های ملی و صندوق توسعه جهت آبرسانی به روستاهای استان تصویب و ابلاغ‌شده است.

وی در ادامه با اشاره بر اینکه جذب اعتبارات از رشد خوبی برخوردار بوده افزود: قریب به ۵۰ درصد از این اعتبارات مربوط به شهرستان‌های شرق استان از جمله میناب، رودان، جاسک و بشاگرد است که در حال حاضر نیز مجتمع‌های بزرگی در این شهرستان‌ها در دست اجرا است.

حمزه پورگفت : مجتمع‌های بزرگی همچون ۴۰ روستایی سهران بشاگرد، مجتمع روستایی غرب جاسک، مجتمع روستایی بندزرک و هشت بندی میناب، مجتمع روستایی برنطین و خیرآباد، رودان در دست اجرا هستند.

بهره‌برداری از فناوری شیرین سازی آب‌ شور در روستاهای هرمزگان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان با اشاره به آب شیرین کن های در دست احداث نیز گفت: آب شیرین کن های کرگان میناب، بمانی سیریک و گابریک جاسک در دست اجرا است.

این مقام مسئول گفت: ۱۲ سایت آب شیرین کن نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دست اجراست که با راه‌اندازی آن‌ها قریب به ۱۵۰ روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند‌می شوند.

مروری بر مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آبرسانی روستایی

حمزه پور افزود: با توجه به کاهش چشمگیر بارندگی نسبت به سال گذشته مدیریت مصرف و تقاضا در حوزه آب شرب و بخش کشاورزی یکی از راه‌کارهای اساسی غلبه بر بی‌آبی و خشکسالی در این استان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان افزود: 160 روستا با جمعیت 11هزار و 457 نفر از طریق آبشیرینکن ویک هزارو 122روستا نیز با جمعیت691هزارو 55 نفر از طریق منابع زیر زمینی و سطحی آبرسانی می شوند.

حمزه پور با اشاره به طرح های مهمی که در رابطه با آبرسانی طی سال های آینده به بهره برداری می رسد اشاره کرد و گفت: بهره برداری از یازده سایت آب شیرین کن با ظرفیت ده هزار و مترمکعب در شبانه روز، آبرسانی به مجتمع سهران آبرسانی به مجتمع دژگان تامین آب روستاهای انتهای جزیره قشم ، آبرسانی به 30 مجتمع بزرگ روستایی درقالب611 روستا با جمعیتی حدود 400هزار نفر از مهم ترین طرح های پیشرو در استان است.

ادامه ساخت مجتمع های آبرسانی در روستاها

حسین صادقی رئیس اداره بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آب و فاضلاب گفت:تعداد 438 روستای غیر برخوردار در استان وجود دارد که از این تعداد 196 روستا بالای 20 خانوار می باشند و تعداد 242 روستا زیر 20 خانوار قرار دارد شرکت آب وفاضلاب روستایی جهت برخورداری این روستاها از نعمت آب شرب در سال جاری 266 پروژه آبرسانی در قالب مجتمع های روستایی و پروژه های تک روستایی در دست اقدام دارد و در صورت تخصیص به موقع اعتبارات آبرسانی به این روستاها تا سال 1400 انجام خواهد شد.

 وی مهم ترین مشکلات استان را خشکسالی های پی درپی و کمبود منابع آب شیرین ،شورشدن و خشک شدن چاه های آب ،قدمت بالای شبکه های آبرسانی شده ، پراکندگی روستاهای استان که نیازمند احداث خطوط انتقال طولانی می باشد ، عدم تخصیص و تامین اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل به موقع پروژه های در دست اجرا عنوان کرد.

  رئیس اداره بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آب و فاضلاب گفت: افزود: قریب به صد روستا بوسیله تانکر سایر آبرسانی می شوند، که ازجمله مشکلات آنها فرسودگی بالای 80 درصد شبکه آبرسانی که جمعیت کم روستاهای مذکور و نداشتن توجیه اقتصادی جهت تامین و انتفال آب از دوردست ،نداشتن منابع آبی پایدار، فاقد شبکه آبرسانی می باشد می توان اشاره کرد.

مروری بر مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آبرسانی روستایی

 رئیس اداره بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آب و فاضلاب گفت: 22 روستای هرمزگان بصورت سیار آبرسانی می شوند که بیشترین این روستاهاشامل کروکان –آب شیرین- دق فینو- کوه لهرو- پاگرودر شهرستان بندرعباس واقع هستند.

وی برنامه های آتی برای حذف کامل آبرسانی سیار را تکمیل 30 مجتمع آبرسانی در قالب 611 روستا با جمعیت حدود 400 هزار نفر،بهره برداری از21 سایت آب شیرین کن که هم اکنون در حال ساخت ،مناقصه و مطالعه است عنوان کرد و افزود: با افتتاح این پروژه ها بخش قابل توجهی از روستایی که بصورت سیار آبرسانی می شوند دارای منبع تامین پایدار و مطمئن می شوند.

انتهای پیام/ف

 

برچسب ها: وزارت نیرو ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.