بیت‌کوین چیست و چه برنامه‌ای دارد؟

فناوری بیت کوین یا پول‌های دیجیتالی و اینترنتی، که توسط فردی به‌نام ساتوشی ناکوموتو ایجاد شد این روزها بسیار در کانون توجه صاحبنظران و متخصصان این حوزه قرار گرفته است.

بیت‌کوین چیست و چه برنامه‌ای دارد؟به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیت کوین به پول های دیجیتالی و اینترنتی می گویند که در سال 2009 توسط فردی به‌نام ساتوشی ناکوموتو معرفی شد که یکی از قابلیت های مهم آن بی واسطه بودنش می باشد.

در کل می توان گفت بیت کوین بدون هیچ واسطه‌ای تبدیل به کمپانی جهانی شده است که ارزش آن روز به روز در حال افزایش است. نکته جالب اینجاست که تاکنون هیچ کشوری آن را به عنوان پول رسمی خود قرار نداده است هر چند این روزها  اعتبار بیت‌کوین در بازار اقتصاد جهان بیشتر می شود. همین دلایل بوده است که بیت کوین  باعث ثروتمند شدن عده زیادی شده‌است.

همانطور که می‌دانید پول‌های معمولی توسط بانک‌های مرکزی ایجاد می‌شوند و مردم از طریق بانک‌ها به این پول‌ها دسترسی پیدا می‌کنند اما بیت‌کوین ها شبکه‌های غیر متمرکزی هستند که چاپ نمی‌شوند , هیچ شخصی و شرکتی در آن مداخله‌ای نداشته و می‌توان با نصب نرم‌افزاری وارد آن شد.

بیت کوین توسط بانک ها و دولت ها کنترل نمی شود، بلکه مدیریت توسط تعداد زیادی کامپیوتر است که باعث انتقال پول و ثبت تراکنش ها توسط بلاک‌چین می‌شود. از طرفی بلاک چین بایگانی اطلاعات ذخیره شده در سیستم است؛ فناوری که روابط دیجیتالی را برای ما آسان می کند. البته یک فناوری  جدید محسوب نمی‌شود و پایگاهی برای ثبت گزارش‌ها و انتقال تراکنش‌ها است. هماهنگی سه اصل" اینترنت, رمزنگاری کلید خصوصی, و یک پروتکل ایجاد انگیزه برای کار" در بلاک چین تاثیر بسزایی دارد. از مهمترین کارهای بلاک چین حفاظت از روابط دیجیتال است. همه کاربران می‌توانند به بلاک‌چین دسترسی داشته باشد.

مخالفان و موافقات بیت کوین چه کسانی هستند؟

بیت‌کوین ها مخالفان و مؤافقان زیادی دارد. عده ای بر این باورند که ارزش پول روز به روز بیش تر می شود و حتی اگر زمانی از ارزش آن کم شود آن را حفظ می‌کنند اما عده ای هم مخالف هستند و آن را برپایه منطق نمی‌بینند. بسیاری از کشورها مخالفت خود را برای ارزهای دیجیتالی اعلام کرده اند.

لازم به ذکر است بانک مرکزی بسیاری از کشور ها برخورد نه چندان مثبتی در این امر داشته اند و احتمال می‌دهند این ارزها دنیا را تسخیر کند.  از جمله آمریکا ، ژاپن ، روسیه ، ایران ، هند و سنگاپور جالب است که آلمان و چین به طور جدی حضور بیت کوین را ممنون اعلام کرده‌اند,  برخی دیگر از دولت ها خواستار رسمی شدن آن هستند مثل برزیل و سنگاپور اما بعضی کشورها هم مثل ونزویلا خودشان  خواستار ایجاد نوعی از این ارزهای رمزنگاری شده  برای دور زدن تحریم و مقابله با بحران پولی هستند.

قیمت بین کوین

قیمت بیت کوین روز به روز در حال افزایش است و دلیل اصلی آن بحث تقاضاست. هزاران خریدار روزانه به دنبال تأمین بیت‌کوین هستند تا جایی که برخی از کشورهای مثل چین برای اینکه در قدرت بمانند ارزش پولشان را پایین می‌آورند. این تغییر ارزش پول ممکن است بسیاری از کشورها را در برگیرد. از عوامل مهمی که باعث محبوبیت بیت کوین بین برخی از افراد و ممنوعیت دولت‌ها شده عملکرد شفاف آن, هزینه انتقال ناچیز, سریع بودن آن است. همچنین امر مهم این مسئله این است که تقلبی در آن صورت نگرفته و درصد هک شدن آن بسیار پایین است.

گزارش از نرگس تیموری

انتهای پیام/

بیت کوین در یک نگاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار