مدیرمیراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از مرمت و ساماندهی خانه تاریخی صدوری از محل اعتبارات ملی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محسن جاوری، در گفتگو با خبرنگاران گفت: عملیات این مرمت با اعتباری بالغ بر 800 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی پایگاه میراث فرهنگی سیلک در حال انجام است.

به‌گفته‌وی،پاکسازی حیاط وزیرزمین ها، مرمت بدنه های زیرزمین، اجرای خطایی فرش حیاط، تراشیدن و سفیدکاری بدنه ها، رنگ بردای از درب های سنتی، سفیدکاری مجدد بدنه ها، مرمت و ساماندهی پشت بام شامل سبک سازی، استحکام بخشی و اجرای اندود نهایی و خطایی فرش از اقدامات مهم این طرح مرمتی است.

وی، این بنا را متعلق به دوره قاجار دانست و افزود: این خانه که در محله پنجه شاه کاشان بنا شده در گذشته بخشی از مجوعه تاریخی عطارها بوده است.

به گفته وی، وجه تسمیه فعلی آن مربوط به آخرین مالک آن یعنی خاندان صدوری است.

مدیر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان افزود: این خانه مشتمل بر دو حیاط با 12 اتاق به سبک معماری گودال باغچه بنا شده است.

جاوری تصریح‌کرد :وجود حمام به عنوان یکی از فضاهای خدماتی در این خانه از نکات جالب توجه در مورد آن است که سال ها پیش در هنگام مرمت از زیر آوار نمایان شد.

وی اظهارداشت : سادگی و بی آلایشی اما در عین حال همراه با خلاقیت و هنرنمایی معمارانه در ساخت و فضاسازی و همچنین بهره گیری از حیاط مرکزی و استفاده از مصالح بومی از دیگر ویژگی های این خانه تاریخی است.

به گفته وی، خانه تاریخی صدوری در تاریخ 19 خرداد ماه سال 1395 با شماره 31215  در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام/م

 

مرمت خانه تاریخی صدوری در کاشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.