کاهش ۶۶/۶ درصدی تلفات مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در لرستان

آمار مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن در ۹ ماهه نخست امسال تعداد ۶ شهروند لرستانی می‌باشد که این تعداد به لحاظ جنسیتی شامل تعداد ۳ زن و ۳ مرد بوده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ حمیدرضا نظیفی با اشاره به کاهش چشمگیر آمار متوفیات ناشی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در ۹ ماهه نخست امسال در لرستان، افزود: آمار اجساد معاینه شده در مراکز پزشکی قانونی استان با تشخیص علت مرگ مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن طی ۹ ماهه نخست امسال تعداد ۶ شهروند لرستانی می‌باشد که این تعداد به لحاظ جنسیتی شامل تعداد ۳ زن و ۳ مرد بوده است.

عضو شورای قضائی استان لرستان با بیان اینکه خوشبختانه این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تعداد ۱۲ نفر کاهش یافته است، گفت: بررسی‌های انجام شده در گروه آمار و انفورماتیک پزشکی قانونی استان لرستان نشان می‌دهد که در ۹ ماهه نخست سال قبل تعداد ۱۸ نفر بر اثر نفر بر اثر استشمام گاز منواکسید کربن در استان لرستان جان باختند که این تعداد به لحاظ تفکیک جنسیتی شامل تعداد ۷ زن و ۱۱ مرد بوده است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان لرستان گفت: در ۱۲ ماهه سال گذشته (۱۳۹۵) نیز تعداد ۳۱ نفر (۱۲ زن و ۱۹ مرد) در لرستان بر اثر مسمومیت با گاز جان باختند.

وی افزود: میزان کل تلقات با گاز منواکسیدکربن طی چند سال اخیر در لرستان در سال ۱۳۹۴ تعداد ۱۸ نفر (به لحاظ جنسیتی ۱۲ نفر مرد و ۶ نفر زن) و در سال ۱۳۹۳ تعداد ۲۸ نفر (به لحاظ تفکیک جنسیتی ۳ نفر مرد و ۲۵ نفر زن) بوده است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان لرستان با هشدار جدی به شهروندان نسبت به افزایش میزان تلفات این نوع مسمومیت، در سه ماهه پایانی سال گفت: قاتل نامرئی با سرد شدن هوا در فصل زمستان بیشتر دست به کار می‌شود و جان افراد بی احتیاط و سهل انگار را نشانه می‌گیرد و باید توجه کرد که دراغلب موارد این نوع مسمومیت از طریق آموزش خانواده‌ها و جامعه قابل پیشگیری خواهد.

عضو شورای قضائی استان لرستان ابراز امیدواری کرد که با رعایت اصول ایمنی در استفاده از وسائل گاز سوز از سوی شهروندان، گام موثری در کاهش آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز گرفتگی برداشته شود.

 علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما می‌باشد. در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

از سایر علایم مسمومیت می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد. باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز می‌شود. مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد. باید توجه کرد که بسیاری از عوارض ناشی از بروز این نوع مسمومیت به سادگی قابل پیشگیری است و با توجه به این نکته که «شاید قربانی بعدی قاتل خاموش، من یا خانواده‌ام باشد»، هیچگاه خطر را از خود دور نخواهیم دید واغلب باید بدانیم که با نگاهی نو به رعایت نکات ساده ایمنی، در زمینه نحوه پیشگیری از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن جان خود و اعضاء خانواده را به خطر نیاندازیم.

انتهای پیام/د

آمار گازگرفتگی در لرستان  ۶۶/۶ درصد کاهش داشته است

برچسب ها: پزشکی قانونی ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.