تیتر امشب؛

گلایه استاندار کرمانشاه از کندی پرداخت تسهیلات

درحالیکه بنیاد مسکن معتقد است تسهیلات را فقط بعد از صورت وضعیت کار پیمانکار تحویل می دهد اما استاندار کرمانشاه با گلایه از کندی روند پرداخت تسهیلات گفت: اینکه بنیاد مسکن پرداخت ها را فقط منوط به کار پیمانکار بداند ما را به اهدافمان نخواهد رساند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در ابتدا درباه روند زمان بندی بازسازی مناطق روستایی کرمانشاه گفت: ما با بنیاد مسکن توافقی داریم که تا پایان تیرماه 12 هزار سقف روستایی زده شود. مطابق این برنامه کار بنیاد مسکن از اول بهمن آغاز شده است. امروز توافق کردیم که هفته ای 600 اسکلت و حدود 1500 واحد پی کنی انجام شود البته قبل از تاریخ اعلام شده کار بنیاد مسکن آغاز شده است.

گلایه استاندار کرمانشاه از کندی پرداخت تسهیلات

بازوند درباره اسکان و پرداخت تسهیلات به مستاجرین گفت: موضوع مستاجرین با آقای نوبخت در میان گذاشته شد و تصمیم بر این شد برای مستاجرینی که در شهر و روستا هستند به ازای هر خانوار 40 میلیون تومان تسهیلات داده شود. کسانی هم که زمین ندارند از طریق وزارت راه و شهرسازی تامین می شود. تعدادی واحدهای مسکن مهر هم که فاقد متقاضی هستند و پیشرفت 60 درصدی داشته اند نیز در اختیار مستاجرین متقاضی قرار خواهد گرفت.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: در ساخت و ساز شهری ما نیز گلایه داریم. پروسه صدور پروانه و نقشه دوازده روز طول می کشد که از بنیاد مسکن انتظار می رود در کاهش زمان همکاری لازم را انجام دهد.
استاندار در ادامه گفت: 32 هزار پرونده به بانک ها معرفی شده و 18 هزار عقد قرارداد شده اما فقط ده هزار پرداختی داشته ایم که انتظار این است که کارها سریعتر انجام شود و پرداخت ها سریعتر پرداخت شود.

بازوند درباره بیمه ها نیز گفت: ما با بیمه ها به توافقاتی رسیده ایم و تنها بیمه ای که نسبت به عملکرد خود ضعیف است بیمه آرمان است چون هشت هزار واحد تعیین تکلیف شده با 24 میلیارد تومان واریزی اما میزان اولیه قرداد برای پرداخت خسارات از طرف بیمه با آنچه که قرار است پرداخت شود تناقض دارد و هنوز بعد از هشتاد روز از زلزله 2000 پرونده تعیین تکلیف نشده است. اگر احساس کنیم حقی از مردم ضایع می شود و بیمه پیگیری های لازم را انجام نداده باشد حتما رسیدگی می شود.

پگلایه استاندار کرمانشاه از کندی پرداخت تسهیلات
عزیز الله مهدیان معاون بنیاد مسکن گفت: برنامه ریزی ما در کرمانشاه این است که 12 هزار واحد تا تیرماه سال آینده به مرحله سقف زنی برسد، در حال حاضر 400 اسکلت نصب شده و 3500 فوندانسیون ریخته شده و همانطور که قول داده ایم به زمانبندی اعلام شده خواهیم رسید. او افزود: مردم نیز باید همراهی داشته باشند چون همراهی و همت مردم به سرعت کار می افزاید.

محمد باژیان مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان نیز گفت: از زمان اولیه زلزله کوهبنان و کرمان تمهیدات اولیه انجام شد. مردم نیز باید همراهی کنند. مشکل آواربرداری به دلیل نبود برخی مردم وجود دارد که به زودی مرتفع خواهد شد. توزیع کانکس هم انجام شده و تعدادی کمبود کانکس داریم. او افزود: قریب 300 کانکس در شهر و روستا توزیع شده و بحران اولیه را پشت سر گذاشته ایم. فوندانسیون بندی به دلیل سرمای هوا کمی زمانبر است که به تدریج برطرف خواهد شد.

مهدیان درباره توزیع کانکس در کرمان گفت: واحدهایی که صد درصد آسیب دیده است کانکس توزیع شده و پیش بینی شده تا سقف هزار کانکس توزیع شود و خانه هایی هم که نیاز به تعمیر دارد تعمیرات انجام خواهد شد. در کوهبنان کار آواربرداری واحدهایی که صد درصد تخریب شده انجام شده است و کانکس تحویل داده شده است. خانه هایی هم که آسیب جدی دیده اند نیز آواربرداری می شود. خانه های اولویت دوم قابل سکونت هستند و ساکنین می توانند از اول فصل بهار در منازل خود ساکن شوند.

باژیان در ادامه گفت: با بررسی های انجام شده در منطقه این اطمینان به مردم داده شده که خانه هایی که بازسازی شده و کار استحکام منازلی که سال های قبل انجام شده تا درجه بالایی از زلزله مقاوم سازی شده است. در نماز جمعه نیز به مردم توضیح داده شده است. گروههای جهادی و هلال احمر در منطقه حضور دارند و به مردم کمک می کنند. با کمک بنیاد مسکن قرار بر این شده مستاجرینی که زمین دارند تسهیلات داده شود یا اینکه واحدهای مسکن مهر به مستاجرین داده شود تا مشکلات مسکن برطرف شود.

باژیان گفت: درباره ساخت و سازها روی گسل ها و حاشیه رودخانه نیز بررسی های لازم انجام شده است. مشکلات کشاورزان نیز برطرف شده و سعی ما نیز بر این است مشکلات مردم در کوتاهترین زمان برطرف شود.

او افزود: وسایل گرمایشی تحویل شده، شرایط زندگی در چادر سخت است اما مشکل خاصی نیز وجود ندارد. امکان استفاده از برخی منازل نیز وجود دارد اما ترس بین مردم نیز هنوز وجود دارد که قرار است کانکس در روزهای آینده توزیع شود. تلاش ما نیز این است که هرچه سریعتر کار اسکان موقت و دائم انجام شود.
باژیان گفت: در آب و برق در منطقه مشکل خاصی نداریم. روند کار مناسب و خوب است و با همکاری بنیاد مسکن و دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت استاندار در منطقه مشکل خاصی نداریم.

مهدیان در ادامه درباره پیچیدگی های بازسازی در مناطق روستایی گفت: در روستا؛ بنیاد مسکن درباره کابری زمین، صدور نقشه و پروانه کمک می کند اما در شهرها باید ابتدا از شهرداری دستور نقشه گرفته شود و بعد با معرفی به بانک مراحل روند تسهیلات طی شود که این روند طولانی است. در روندی که در نظام مهندسی طی می شود هنوز ما نتوانسته ایم نقشه مناطق شهری را بگیریم اما اخیرا مشکلات حل شده و نظام مهندسی در تسریع کارها کمک خواهد کرد. پیچیدگی ها در شهرها روند کار را کند کرده که امیدواریم با همکاری دستگاه ها مشکلات مرتفع شود. مشاورینی نیز در منطقه مستقر هستند که قرار است در طراحی نقشه ها به نظام مهندسی کمک کنند و تلاش این است که زمان پروسه را هرچه می توانیم کوتاه تر کنیم.

مهدیان در ادامه درباره روند ارائه تسهیلات بانک ها نیز گفت: روند کار مناسب است. در کرمانشاه درباره عقد قرارداد با بانک ها مشکلی نداریم. در کرمان کار را با تسهیلات قبلی انجام داده ایم. تسهیلات جدید نیز در دست انجام است و به دلیل حجم کمتر پرونده ها روند انجام کارها در کرمان سریعتر است.

مهدیان گفت: در واحدهای احداثی بر کار پیمانکاران نظارت می شود و نمی توانیم تسهیلات را به متقاضیان پرداخت کنیم بلکه به پیمانکار پرداخت می شود بنابراین در پرداخت تسهیلات مشکلی نداریم فقط باید نظارت شده و کنترل شده پرداخت شود. اول باید کار تا مرحله تعیین شده پیشرفت شده باشد و بعد از صورت وضعیت و روند و کیفیت کار پیمانکاران تسهیلات پرداخت خواهد شد.

اما استاندار گفت: اگر مردم خواستار پیگیری در ساخت وساز باشند باید تسهیلات به مردم پرداخت شود و اینکه پرداخت کار فقط منوط به پیمانکارباشد ما را به اهدافمان نخواهد رساند. بنیاد مسکن باید تعداد ناظرین را افزایش دهد.

 

منبع: سایت شبکه خبر
انتهای پیام/

پیگیری مشکلات زلزله زدگان کرمانشاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار