" لیلی" کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی

پرونده عروسک لیلی و گلیم تابلویی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ محمود باقریمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این خبر گفت: با ثبت این دو اثر، بخشی از میراث گذشتگان دوباره احیا می‌شود.

بنا به این گزارش عروسک لیلی به‌طور سنتی در میان برخی استان‌های ایران از جمله کهگیلویه و بویراحمد مرسوم بوده و طی گذر زمان و شهرنشینی گسترده جوامع روستایی و عشایری در حال فراموشی بود، ولی اخیراً حرکت‌هایی برای احیای آن آغاز شده است.

باقری،با اشاره به احیاء برخی از رشته‌های صنایع دستی در استان افزود: گلیم مشته یا دو رو، گچمه و نی‌چیت از جمله صنایعی است که تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد احیا شده است.

وی با بیان اینکه ۲۰ هزار هنرمند در زمینه صنایع دستی در استان فعال هستند که برخی از آن‌ها به‌صورت فصلی کار می‌کنند ادامه داد: ۷ هزار هنرمند صنایع دستی استان تاکنون کارت شناسایی دریافت کرده اند که از این تعداد ۴ هزار نفر در سال جاری بوده است.

باقری تعداد آثار معنوی ثبت شده کهگیلویه و بویراحمد را ۵۹ اثر اعلام کرد و گفت: پیشینه فرهنگی و تاریخی این استان باعث وجود تنوع آثار معنوی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: لباس و موسیقی محلی استان، عامل مهمی در جذب گردشگران و شناساندن استان به سایر نقاط کشور است.

صنایع دستی مانند جاجیم بافی، گلیم بافی، بازی‌هایی مثل گرنا، آیین‌ها و سنت‌های محلی از مهمترین میراث معنوی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد هستند.

کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۷۰۰ اثر در فهرست آثار ملی دارد.

انتهای پیام /د

لیلی" کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.