طراح بوستان ساعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

گذشت زمان، خوب و بدهای هنر ایران را مشخص می کند

حسین محجوبی گفت: وضعیت هنر در کشور به گونه ای است که هر رویداد هنری در هر سطحی را باید اتفاق مثبت قلمداد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین محجوبی متولد 1309 شهر لاهیجان نقاش، طراح و فارغ التحصیل رشته معماری فضای سبز از دانشکده هنرهای زیبا است. طراحی بوستان ساعی، نظارت بر پروژه ساخت پارک ملت و پارک نیاوران از جمله آثار درخشان این هنرمند فرهیخته در حوزه شهرسازی است. استاد محجوبی همواره بدرفتاری انسان با طبیعت را در تابلوهای خود مورد انتقاد قرار می دهد و تابلوهای خود را از چندین سال پیش با المان های ثابت درخت و اسب ترسیم می کند. در دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، 3 اثر از حسین محجوبی در بخش مفاخر به نمایش

در می‌آید.

وی درباره حضور خود در جشنواره تجسمی فجر به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در این نمایشگاه 3 اثر از من در اندازه های 130*90 با همان موضوع درخت و اعتراض به انسان همراه آثار دیگر هنرمندان در موزه هنرهای معاصر فلسطین به نمایش گذاشته می شود. پیام اصلی این آثار تلنگری به انسان هاست تا بار دیگر به یاد آورند که چه رفتاری با طبیعت و محیط زیست دارند.

محجوبی افزود: من 40 سال پیش تابلویی بسیار خلوت که فقط درخت، هوای پاک، فضای سبز و آرامش در آن به چشم می خورد را با عنوان «دنیای محجوبی» کار کردم و بلافاصله در اندازه ای کوچک تر تابلویی مملو از آلودگی، جمعیت و... طراحی کرده و به این وسیله به انسانها گفتم که توجه کنید چه بلایی بر سر زمین آورده ایم؟ آیا ما بر روی این زمین زندگی نمی کنیم؟ پس چرا با دستان خودمان محیطی که در آن نفس می کشیم را اینطور خراب می کنیم؟

طراح بوستان ساعی درباره توجه خود به طبیعت در معماری های شهری اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای همسایه و اطراف ایران  درخت  را مقدس می دانند. نقشی که درخت در ایجاد اکسیژن و تنفس انسانها ایفا می کند واقعا مقدس است. این مسئله در گذشته به قدری حائز اهمیت بوده که نیاکان ما در اسفندماه جشن درختکاری برگزار می کردند. من در طول 18 سالی که در شهرسازی شهرداری مشغول به کار بودم و در طراحی پارک ملت، بوستان ساعی، پارک جمشیدیه و... فضاهای جنگلی و انبوه از درختان را بیش از هر مورد دیگری لحاظ کردم.

وی در پاسخ به اینکه شما 40 سال پیش وضعیت آینده را در تابلوی خود به تصویر کشیده اید، آیا در آثار هنرمندان امروزی هم پیامی برای پیش آمدهای آینده نهفته است یا خیر، گفت: ما در دهه های 40 و 50 که کار می کردیم، تعداد هنرمندان در تهران بسیار انگشت شمار و در کل ایران حدود 30،40 نفر بود. اما امروزه اینگونه نیست.  هنرجویان بی شمار در رشته های مختلف هنری در حال فراگیری هنر هستند. والدین هم به پیشرفت فرزندانشان خیلی اهمیت می دهند. بنابر این تعداد آثار خوب خیلی بیشتر از گذشته است و قطعا اصول هنری در این آثار پررنگ تر است.

محجوبی در خصوص وضعیت کنونی سیمای بصری شهر تهران و توجه به نظر معماران و هنرمندان در ساخت و سازهای شهری بیان کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر ساخت و ساز بسیار رضایت بخش بوده است. آثار حجمی در بیشتر بوستان ها و نقاط شهر به چشم می خورد. در گذشته تهران 3 ورودی اصلی داشت که محل گسیل سیلاب ها هم بود. اگر ساخت و ساز به همان شیوه قبلی پیش می رفت، الان بیشتر جمعیت استان در آب ها غرق می شدند.

وی هم چنین در انتقاد به تعدادی از ساخت و سازهای ناصحیح اظهار داشت: انسانها تاکنون 260 گونه جاندار را به دلیل ساخت و سازهای بی رویه خود نابود کرده اند. رشد بی رویه جمعیت و انتصاب های غلط از مشکلات اصلی کشور است. بسیار می بینیم افرادی را که شغلشان متناسب با رشته تحصیلی آنها نیست. فضای خالی توجه و تخصص در ساختارهای دولتی ایران محسوس است. در کشورهای خارجی هر نظری که معمار بگوید، همان عملی می شود.

ستاره بخش تجسمی جشنواره فجر درباره برگزاری این جشنواره عنوان کرد: وضعیت هنر در جامعه طوری است که هر رویداد کوچک و بزرگ هنری که برگزار می شود را باید به فال نیک بگیریم و برای تداوم آن تلاش کنیم. در جشنواره فجر امسال آثار خوبی از هنرمندان به ویژه بانوان هنرمند ارائه شده است. باید هنرمندان درجشنواره های این چنینی شرکت کنند. همگی به میدان بیایند و مطمئن باشند که گذشت زمان خوب و بدهای هنر را به دیگران نشان خواهد داد.

نقاش پیشکسوت ایرانی در پایان درباره نقش هنر و هنرمند در انعکاس رویدادها گفت: هر آنچه هنرمند نقاشی می کند یا می نویسد، تنها گوشه ای از زیبایی های جهان هستی است. منشا این زیبایی ها خالقی است که خود هنرمند و هنردوست است. معمار و نقاش اصلی خداوند است. ما هرچقدر تلاش کنیم به عمق این زیبایی ها پی نخواهیم برد. پس هنرمند فقط می تواند حدودی از این رمز و رازهای زیبا را ترسیم کند و وظیفه اصلی او پرداختن به قدرت و خلاقیت های قادر مطلق است.

گفتنی است؛ بخش مفاخر دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر یکشنبه 15 بهمن در موزه هنرهای معاصر فلسطین افتتاح شده و تا 4 اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار