امام خمینی(ره)، رهبرى براى تمامى نهضت‌هاى آزادی‌بخش جهان

امام خمینى(ره) نه تنها رهبرى بزرگ براى ایران بود، بلکه رهبرى براى تمامى نهضت‌هاى آزادی بخش جهان به شمار مى‌رفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مقام معظم رهبری در تعبیری پیرامون نسبت میان انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی «قدس سره» می‌فرمایند که «این انقلاب بی‌نام خمینی (ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست».

انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین پدیده‌های سیاسی – اجتماعی قرن بیستم شناخته می‌شود. پدیده‌ای که برنامه‌ریزی‌های راهبردی دو بلوک قدرت در سال‌های پایانی هزاره دوم را خنثی کرد و قدرت مرجعیت شیعه و الگوی الهی امت – امامت را به رخ استراتژیست‌های مادی گرای غربی و شرقی کشاند.

دم مسیحایی حضرت روح‌الله، مرز‌های جغرافیایی ایران و جهان اسلام را درنوردید و در ژرفای دنیای سرمایه سالار مغرب زمین و جهان شرق و کمونیستی آن روزگار نیز، اثرگذار شد؛ بگونه‌ای که شخصیت‌های ممتاز ممالک خارجی را به کُرنش در برابر عظمت فکری و رفتاری امام عظیم‌الشان ما واداشت.

شخصیت‌هایی که نه تنها کمترین قرابتی با آرمان‌های مدنظر امام خمینی «قدس سره» نداشتند بلکه در اکثر موارد، عناد خود با این آرمان‌ها را نیز کتمان نمی‌کردند. اما این موارد باعث نمی‌شد آن‌ها در مقام متفکر و ناظر بیرونی به تحسین و ثناگویی حضرت روح‌الله نپردازند. البته شخصیت‌های ضداستعماری زیادی نیز در دنیا نهضت رهایی‌بخش خود را وام گرفته از مشی امام خمینی «قدس سره» دانستند.

ماندلا: امام خمینی(ره) الگوی ما در مبارزه با نژادپرستی بود

«نلسون ماندلا» رئیس‌جمهور سابق آفریقای جنوبی و قهرمان مبارزه با نژاد پرستی آپارتاید در این کشور پیرامون امام خمینی (ره)، گفته است:

«انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری امام خمینی (ره) امید‌های فراوانی را برای قیام مردم آفریقای جنوبی در مبارزه علیه بی‌عدالتی به همراه داشته است و بدون تردید تاریخ هرگز نقش ایران اسلامی را فراموش نخواهد کرد. امام خمینی (ره) یکی از الگو‌های ما در ادامه راهمان بود، او یکی از قهرمانانی بود که ما با اتکاء بر آنان به مبارزه ضد آپارتاید خود ادامه دادیم».

ماندلا در اظهارنظر دیگری پیرامون حضرت امام (ره) گفته است «امام خمینی (ره) فرزند مشهور اسلام بود. او در امر نشان دادن راه درست به نسل‌های حاضر و آینده مسلمانان سهم بسزایی داشته است».

امام خمینی، رهبرى براى تمامى نهضت‌هاى آزادی‌بخش جهان

ماندلا همچنین در دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای در مهر ماه سال ۱۳۷۸ با تمجید از شخصیت بى‌نظیر امام خمینى گفت: «امام خمینى نه تنها رهبرى بزرگ براى ایران بود، بلکه رهبرى براى تمامى نهضت‌هاى آزادیبخش جهان به شمار مى‌رفت و چالش بسیار عظیمى که او در مبارزه با یکى از طاغوت‌هاى زمان انجام داد، گویاى شجاعت ستایش برانگیزى است که فقط ایشان مى‌توانست از خود نشان دهد و این افتخار بزرگى بود که توانستم براى دومین بار در کنار مرقد امام خمینى حاضر شوم و به ایشان اداى احترام کنم».

امام خمینی فراتر از زمان می‌اندیشید و در بُعد مکان نمی‌گنجید

«میخائیل گورباچف»، آخرین رئیس دولت اتحاد جماهیر شوروی که نامه تاریخی حضرت امام خمینی «قدس سره» خطاب به او در دیماه ۱۳۶۷ هنوز هم بعنوان سند آشکار جهان‌بینی الهی و توحیدی امام عظیم‌الشان ما مورد تحلیل محافل شرق و غرب قرار می‌گیرد، پیرامون حضرت روح‌الله گفته است: «امام خمینی فراتر از زمان می‌اندیشید و در بُعد مکان نمی‌گنجید. او توانست اثر بزرگی در تاریخ جهان به جای بگذارد».

کیسینجر: آیت‌الله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامه‌ریزی مواجه کرد

«هنری کیسینجر»، استراتژیست و مرد اول دیپلماسی آمریکا در دهه ۷۰ میلادی، می‌گوید: «آیت‌الله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامه‌ریزی مواجه کرد، تصمیمات او آن‌چنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه‌ریزی را از سیاستمداران و نظریه‌پردازان سیاسی می‌گرفت. هیچ‌کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیار‌های دیگری، غیر از معیار‌های شناخته‌شده در دنیا، سخن می‌گفت و عمل می‌کرد، گویی از جایی دیگر الهام می‌گرفت، دشمنی آیت‌الله خمینی (ره) با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت».

آغازگر عصری جدید از حاکمیت جهانی

«آلوین تافلر» استراتژیست و آینده‌پژوه سرشناس آمریکایی، گفته است: «امام خمینی (ره) با استفاده از نیروی مذهب بخش قابل توجهی از قدرتی که مدت‌ها در انحصار دولت‌ها بود در کنترل گرفت. وقتی امام خمینی (ره) فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کردند در واقع برای حکومت‌های دنیا پیامی تاریخی فرستاد که بسیاری از دریافت و تحلیل آن عاجز ماندند و مضمون واقعی پیام امام (ره) چیزی نبود مگر فرا رسیدن عصری جدید از حاکمیت جهانی، که غربی‌ها باید آن را با دقت مورد نظر و بررسی قرار دهند، زیرا امام خمینی (ره) نخبه‌ای است که حرکتی را شروع کرده است که در ادامه حرکتش قلمرو اندیشه‌های بشری، هم جایگاه حکومت‌های دولتی و هم اقتدار دولت‌های ملی و محلی را تغییر می‌دهد».

زنده شدن اسلام در قرن بیستم مدیون امام خمینی (ره) بود

«احمد بن‌بلا» نخستین رئیس‌جمهور الجزایر، پیرامون امام خمینی و انقلابی که به رهبری او به پیروزی رسید، گفت: «ملل عرب باید زنده شدن اسلام را در قرن بیستم مدیون انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) بدانند. این انقلابی است که دنیای غرب را اجباراً دگرگون خواهد ساخت و بسیاری از رژیم‌های موجود در جهان عرب دیر یا زود سقوط خواهند کرد، زیرا آوای نهضت امام خمینی (ره) در دورافتاده‌ترین نقاط جهان اسلام به گوش می‌رسد».

پیروزی ما در گرو پیروی از امام خمینی (ره) است

شهید «فتحی شقاقی» رهبر پیشین سازمان جهاد اسلامی فلسطین، گفته است: «پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به مردم فلسطین اعتماد به نفس داد. این انقلاب به ما فهماند که پیروزی ما در گرو پیروی از امام خمینی (ره) است. انتفاضه یکی از ثمرات بیداری اسلامی است که امام خمینی (ره) در منطقه و بویژه در فلسطین به وجود آورد».

رهبرانی مانند امام خمینی یک بار در قرن‌ها زاده می‌شوند

«بی‌نظیر بوتو» نخست‌وزیر اسبق پاکستان، گفته است: «رهبرانی مانند امام خمینی یک بار در قرن‌ها زاده می‌شوند. جمهوری اسلامی برای ما از اهمیت بسیاری برخودار است. پیام‌های امام خمینی (ره) در آینده نیز چراغ هدایت مسلمانان است و ملت‌های مسلمان در آینده نیز از پرتو نورانی افکار و اندیشه‌های والای حضرت امام (ره) استفاده خواهند کرد».


بیشتر بخوانید:  انقلابی برای تمامی نسل‌ها


«غلام اسحاق خان»، رئیس‌جمهور اسبق پاکستان، گفته است: «امام خمینی (ره) تنها رهبر ایران نبودند بلکه رهبر بزرگ جهان اسلام بودند. ایشان شخصی بسیار شجاع و دارای بینش عمیق اسلامی بودند و عزتی که به اسلام برگرداندند تا ابد باقی خواهد ماند».

منبع:میزان

انتهای پیام/

امام راحل در آئینه 8 چهره برجسته سیاسی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار