رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت قم مطرح کرد؛

نقش مهم صنایع دانش بنیان در توسعه اقتصادی استان

سیجانی گفت:استفاده از صنایع دانش بنیان باعث به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی شده است و استقرار این صنایع به دلیل ارزش افزوده بالایی که تولید می کنند،نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان داشته اند.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛محمود سیجانی ، رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت قم ،پیرامون آخرین وضعیت صنعت و معدن قم، افزود: این استان به دلیل بهره مندی از نیروی انسانی کارشناس، نزدیکی به پایتخت به عنوان بزرگترین بازار مصرف کشور، قرار داشتن در راه مواصلاتی 17 استان و همچنین وجود زیرساخت های فنی مناسب در مجموعه شهرک های صنعتی خود، ظرفیت های خوبی برای جذب واحدهای صنعتی راهبردی و دانش محور دارد.

سیجانی افزود: استقرار صنایع پیشرفته در استان قم، به دلیل استفاده از ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته؛ کاهش آلودگی های زیست محیطی را در پی دارد.

وی ادامه داد: استفاده از صنایع دانش بنیان در مجموعه استان قم باعث به کارگیری نیروهای متخصص بومی و فارغ التحصیلان دانشگاهی شده است؛همچنین استقرار این صنایع به دلیل ارزش افزوده بالایی که تولید می کنند، نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان داشته اند.

وی بیان کرد: حضور بیش از یک میلیون و 200 هزار تن در استان قم، باعث شده است این استان بازار خوبی برای صنایع غذایی و محصول های دانش بنیان باشد، به نحوی که هم اکنون بسیاری از صنایع فعال در استان قم برای تولید محصول خود گواهی ثبت اختراع گرفته اند و علاوه بر بازارهای داخلی، محصول خود را به کشورهای مختلف جهان صادر می کنند.

وی ادامه داد: درحال حاضر 2 هزار و 389 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان قم وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 100 واحد صنعتی فعال هستند و محصول تولیدی خود را به بازار عرضه می کنند.

وی بیان کرد: هم اکنون استان قم در زمینه تولید برخی از صنایع مهم و پیشرفته مانند صنعت تولید مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی، صنایع مورد استفاده در صنعت نفت و پتروشیمی، صنایع الکترونیک، صنعت تولید ورق های فولادی و همچنین صنایع ساختمانی به جایگاه مطلوبی رسیده است و در زمینه فرآوری غلات، صنعت مواد غذایی، صنعت کفش، صنایع چوبی و مبلمان و صنعت فرش در سطح ملی و بین المللی صاحب نام و برند تجاری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم،ادامه داد: کمبود تسهیلات مالی مورد نیاز برای اتمام طرح های صنعتی در حال اجرا، کمبود نقدینگی (سرمایه در گردش) واحدهای صنعتی جهت بهره برداری از تمام ظرفیت های خود، نداشتن بازار فروش مناسب، ناتوانی در تامین برخی از مواد اولیه، فرسودگی و مستهلک بودن ماشین آلات و تجهیزات واحدهای صنعتی، بالا بودن قیمت تمام شده محصولات و عدم توانایی رقابت با محصولات مشابه خارجی، وجود برخی از موانع اداری به خصوص در حوزه بیمه و مالیات، نرخ بالای سود تسهیلات پرداختی توسط بانک های عامل و عدم استقبال مناسب مردم از کالاهای تولید شده در داخل استان از جمله مهمترین تنگناهای بخش صنعت قم است.

وی گفت: طی مرحله جدید پرداخت تسهیلات رونق تولید برای حمایت از تولید و اشتغال جوانان استان، از ابتدای سال جاری تا ابتدای ماه جاری بیش از یک هزار و 204میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به 64 واحد صنعتی فعال پرداخت شده است.

وی افزود: در مدت یادشده 425 واحد صنعتی استان قم برای دریافت تسهیلات رونق تولید در سامانه «بهین یاب» ثبت نام کرده اند که از این تعداد پرونده 276 واحد متقاضی پس از تکمیل مدارک به بانک های عامل جهت پرداخت تسهیلات معرفی شده است.

وی با اشاره به اهمیت پرداخت تسهیلات رونق تولید در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی،ادامه داد: برای پرداخت این تسهیلات به متقاضیان، بیش از یکهزار و 204 میلیارد ریال در اختیار واحدهای صنعتی استان قرار گرفته است که از این رقم، یکهزار و 100 میلیارد ریال برای تامین سرمایه در گردش، 727 میلیارد ریال سرمایه ثابت و 2میلیارد ریال نیز برای بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی استان بوده است.

وی بیان کرد: تسهیلات رونق تولید در بخش بازسازی و نوسازی صنایع برای صنعتگران بسیار مطلوب و قابل توجه است و صاحبان صنایع می توانند از شرایط مناسب این تسهیلات برای تجهیز واحد صنعتی خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین واحدهای صنفی استان نیز می توانند برای برخورداری از تسهیلات مربوط به بازسازی و نوسازی اصناف تولیدی که مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است به سامانه «ایرانیان اصناف» مراجعه کنند.

روند پرداخت تسهیلات رونق تولید با هدف حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی از تیرماه سال گذشته آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

فرآیند ثبت نام مرحله جدید تسهیلات رونق تولید در قم پیرو دستورالعمل اردیبهشت ماه سال جاری وزیر صنعت، معدن وتجارت، همزمان با سراسر کشور به منظور تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی و حفظ دستاوردهای بخش صنعت آغاز شد.

سیجانی گفت:سامانه «بهین یاب» همچنان برای دریافت درخواست متقاضیان در بخش بازسازی و نوسازی صنایع استان وصنعت توریسم وگردشگری باز است و صنعتگران می توانند برای دریافت تسهیلات اقدام کنند اما این سامانه دیگر درخواست های متقاضیان در بخش سرمایه ثابت و سرمایه در گردش را تا اعلام مرحله جدید پرداخت تسهیلات، پذیرش نمی کند و روند پرداخت تسهیلات به متقاضیانی که تاکنون در این سامانه ثبت نام کرده اند با همکاری بانک های عامل، در دستور کار قرار دارد.

سیجانی گفت: قم دارای 25 نوع ماده معدنی قابل استخراج است و هم اکنون 162 معدن شناخته شده دارای پروانه بهره برداری و 30 مجوز استخراج شن و ماسه در استان قم وجود دارد که 1.8 درصد از کل معادن کشور را تشکیل می دهد.

وی بیان کرد: از نظر مالکیت معادن استان قم 122 معدن به صورت خصوصی و 39 معدن به صورت تعاونی و تنها یک معدن تحت اختیار دولت فعالیت می کند.

وی ادامه داد: مهمترین اندیس ها و ذخایر شناخته شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز) معادن غیر فلزی (کائولن، باریت، نمک، سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگهای تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگهای لاشه، سنگ آهک، سنگ گچ) است.

 وی ادامه داد: معادن استان برای فعالیت با مشکل هایی مانند رکود بازار فروش، فرسودگی ماشین آلات بهره برداری، نداشتن سرمایه در گردش مورد نیاز و قیمت تمام شده بالای مواد استخراج شده، مواجه هستند که با رفع این مسائل می توان سهم استخراج مواد معدنی در استان قم را از سه و نیم میلیون تن در سال به میزان قابل توجهی افزایش داد.

در استان قم 900 میلیون تن ذخایر کشف شده از مواد معدنی وجود دارد و بیش از یکهزار و 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش معادن استان انجام شده است.

سیجانی در خصوص آخرین وضعیت فعالیت معدن منگنز ونارچ گفت: معدن منگنز ونارچ با بیش از هشت و نیم میلیون تن ذخیره، بزرگترین معدن منگنز ایران است که بالاترین حجم ذخیره این ماده معدنی را در کل منطقه غرب آسیا و خاورمیانه دارد.

وی بیان کرد: هم اکنون از این معدن در هر سال به طور متوسط 70 هزار تن ماده معدنی استخراج می شود و 260 تن به طور مستقیم در آن مشغول به کار هستند.

معدن منگنز ونارچ در جنوب غربی شهر قم و در محدوده بخش کهک واقع شده و راه ارتباطی از قم به آن 30 کیلومتر است.

سیجانی گفت: واحد صنعتی فولاد غرب آسیا از بزرگترین مجتمع های فعال در بخش صنعت استان قم است که می تواند انواع ورق های آهنی نورد سرد را به میزان 500 هزار تن در سال تولید کند.

وی ادامه داد: واحد صنعتی فولاد غرب آسیا بر اساس مجوز های صادر شده می تواند برای 500 تن به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند و هم اکنون نیز همین تعداد در این مجموعه مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، گفت: بیشتر معادن استان مربوط به معادن غیرفلزی است که منشا تبخیری و رسوبی دارند مانند نمک، گچ، مرمر و سنگ آهک که در قالب مصالح ساختمانی بسیار پرکاربرد هستند.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، گفت: واحد صنعتی فولاد غرب آسیا در سال 89 با هدف بالا بردن ظرفیت تولید فولاد کشور در منطقه صنعتی نیزار قم (محور قم – دلیجان - 50 کیلومتری جنوب قم ) به بهره برداری رسید و هم اکنون از 70درصد ظرفیت تولید این واحد صنعتی استفاده می شود که این میزان روز به روز در حال افزایش است.

  با توجه به برنامه ریزی های انجام شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تحقق برنامه های توسعه کشور، مقرر شده است که تا سال 1400 تولید فولاد خام سالانه فعلی کشور از میزان 8,5 میلیون تُن به 28 میلیون تُن و همچنین 35 میلیون تُن انواع محصولات نهایی افزایش داده شود.

یکی از محصول های عمده مورد تقاضای بازار مصرف داخلی که از موقعیت بسیار مناسب صادراتی نیز برخوردار می باشد، ورقهای تولید شده در نورد سرد است. این نوع ورق در صنایع زیر‌بنایی، کاربُردهای فراوان دارد. بر اساس بررسی های انجام شده، میانگین تقاضای بازار به این محصول تا سال 1400 به حدود چهار میلیون تُن در سال خواهد رسید.

وی افزود: میزان سرمایه گذاری انجام شده در صنایع معدنی استان سه هزار و 145 میلیارد ریال است که در صورت تامین 2 هزار و 861 میلیارد ریال سرمایه در گردش مورد نیاز بخش معادن، ظرفیت بهره برداری از آنان تقویت شده و فرصت اشتغال برای سه هزار و 200 تن فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به این که واحد صنعتی فولادغرب آسیا به صورت فعال مشغول تولید محصول است، بیان کرد: میزان تولید محصول این واحد صنعتی در به طور متوسط در هر ماه 30 هزار تن است.

شرکت فولاد غرب آسیا به اهتمام سرمایه‌گذاران خصوصی و با تکیه بر تجربه‌ مدیران ارشد فولاد مبارکه در سال 1383 برای اجرای پروژه نورد ورق سرد به ظرفیت 550،000 تن در سال با ضخامت نهایی 0,18 تا 3 میلیمتر، عرض 600 تا 1700 میلیمتر و وزن هر کلاف 6 تا 30 تن با استانداردهای بین‌المللی، در زمینی به مساحت 53 هکتار و زیربنای 40،000 متر مربع در استان قم، 30 کیلومتری شهرستان دلیجان تاسیس شد.

وی با اشاره به این که میزان سرمایه درگردش سه ماهه واحد صنعتی فولاد غرب آسیا حدود 2 هزار میلیارد ریال است، افزود: مهمترین مشکل و تقاضای این واحد صنعتی برای ادامه فعالیت در شرایط کنونی، افزایش سقف اعتبارات بانکی برای تامین مالی واحد به منظور خرید مواد اولیه مورد نیاز کارخانه است.

وی ادامه داد: تمام مشکل های این واحد صنعتی که از آن به عنوان نماد تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی درقم یاد می شود، با همکاری دستگاه های استان برطرف شده و مسائل باقی مانده نیز در حال پیگیری و حل شدن است.

بیشتر محصول های این واحد صنعتی در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، پوشش ساختمان‌ها، ورق‌های رنگی، ورق‌های گالوانیزه، قوطی سازی برای صنایع بسته‌بندی مانند رنگ روغن‌های صنعتی، کنسروسازی و غیره مصرف می‌شود.

کارخانه فولاد غرب آسیا در جنوب استان قم و در 30 کیلومتری شهرستان دلیجان بوده و محصولات این کارخانه در صنایع مختلف از جمله خودرو سازی، لوازم خانگی و ساختمانی کاربرد دارد.

استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

انتهای پیام /ح

قم در مسیر استفاده از صنایع پیشرفته و کم آب بر حرکت می کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.