کشف اجساد ۱۶ مهاجر غیر قانونی در سواحل مغرب

منابع بیماستانی مغرب اعلام کردند اجساد ۱۶ مهاجر غیر قانونی را در سواحل این کشور در باریکه میان مغرب و اسپانیا از آب گرفتند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ منابع بیماستانی مغرب اعلام کردند اجساد ۱۶ مهاجر غیر قانونی را در سواحل این کشور در باریکه میان مغرب و اسپانیا که از آغاز امسال تلاش‌های مهاجران غیر قانونی برای عبور از آنجا به اروپا افزایش یافته است، از آب گرفتند.

یک منبع بیمارستانی در سردخانه نادور، شهری واقع در شمال غرب مغرب که اجساد در آنجا نگهداری می‌شود اعلام کرد ۱۵ نفر از قربانیان از کشور‌های جنوب صحرای آفریقا و نفر شانزدهم تبعه مغرب است.

به گفته این منبع، کالبد شکافی اجساد که در میان آن‌ها اجساد سه زن نیز به چشم می‌خورد، قرار است در طول روز صورت بگیرد. فرمانداری ملیلا، در همسایگی نادور که بخشی از خاک اسپانیا به شمار می‌رود، پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود امدادگران مغربی در آب‌های سرزمینی این کشور «نزدیک به ۲۰ جسد» را از آب گرفته اند.

این منبع همچنین اعلام کرد یک واحد گشتی گارد ساحلی روز شنبه یک جسد دیگر را در دریا کشف و به ملیلا انتقال داد.
مقامات مغربی تا این لحظه در این باره بیانیه‌ای صادر نکرده اند.

به گفته فرمانداری ملیلا، یک فروند بالگرد گارد مدنی صبح روز یکشنبه نیز با پشتیبانی گشتی‌های گارد ساحلی مغرب در جستجو‌ها برای یافتن اجساد احتمالی مهاجران غیر قانونی جان باخته شرکت کرده بود.

کشف این اجساد اخیر در حالی صورت می‌گیرد که مهاجران غیر قانونی از کشور‌های جنوب صحرای آفریقا بیش از پیش در تلاش برای راهیابی به اروپا مسیر اسپانیا را در پیش گرفته اند.

ملیلا و سئوتا تنها مرز‌های زمینی میان آفریقا و اتحادیه اروپا هستند که مزیت دسترسی برای مهاجرت غیر قانونی را دارند.

بر اساس تازه‌ترین آمار‌های سازمان بین المللی مهاجرت، بعد از ایتالیا، اسپانیا به دومین نقطه ورود مهاجران غیر قانونی به اروپا تبدیل شده است که از آغاز امسال ۱۲۷۹ مهاجر غیر قانونی از مسیر دریایی به این کشور وارد شده اند. مهاجران غیر قانونی که از آغاز امسال به ایتالیا وارد شده اند، بالغ بر ۴۲۵۶ نفر می‌شود.

همچنین به گفته سازمان بین المللی مهاجرت، از آغاز امسال ۲۴۳ مهاجر غیر قانونی در دریای مدیترانه ناپدید شده یا جان باخته اند. آمار قربانیانی که روز شنبه اجساد آن‌ها کشف شده، در این آمار سازمان بین المللی مهاجرت لحاظ نشده است.

اسپانیا در سال ۲۰۱۷ نیز بعد از ایتالیا و یونان به سومین دروازه ورودی مهاجران غیرقانونی به اروپا از طریق دریای مدیترانه تبدیل شد.

عمر ناجی، یکی از مقامات انجمن حقوق بشر مغرب اعلام کرد «پیش‌تر شمار مهاجرانی که از روی موانع مرزی در ملیلا برای ورود به این نقطه از خاک اسپانیا تلاش می‌کردند، بسیار زیاد بود.

عمر ناجی همچنین افزود، اما به علت «تقویت دستگاه‌های کنترل این موانع مرزی، تنها راه ممکن برای مهاجران غیر قانونی برای ورود اروپا مسیر دریایی است».

وی با ابراز اطمینان از این که این «عبور مهاجران غیر قانونی در برابر چشمان مقامات صورت می‌گیرد»، گفت: «مدیریت این مسیر مهاجرت را قاچاقچی‌هایی در دست دارند» که «از هر داوطلب مهاجرت به اروپا درخواست می‌کنند ۳۰۰۰ یورو بپردازند».

سعید شارماتی، رئیس انجمن بزرگ حقوق بشر نیز در گفتگو با خبرگزاری فرانسه «از مافیای مهاجرت غیر قانونی که مهاجران را در قایق‌های مرگ انتقال می‌دهند، انتقاد و خاطر نشان کرد «آن‌ها مسئول این فجایع انسانی هستند».

وی همچنین گفت، اما «اروپا نیز با سخت گیری شدید درباره مهاجرت در این مسئولیت شریک است، همان طوری که مغرب با ناکامی در مبارزه با شبکه‌های مافیایی مهاجرت غیرقانونی در آب‌های خود در مسئولیت این فجایع شریک است».

 انتهای پیام/

اجساد شانزده مهاجر غیر قانونی، در سواحل مغرب از آب گرفته شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار