منطقه آزاد ارس نقطه ای طلایی برای تجارت و سرمایه گذاری

مناطق آزاد با فراهم کردن بستر ایجاد و توسعه مشاغل و رونق صادرات، پیشتازان توسعه اقتصادی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ منطقه آزاد ارس در چهار بخش منفصل در شمالغرب ايران و نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربايجان و جمهوری خودمختار نخجوان و کنار رود مرزی ارس استقرار يافته است.

این منطقه همواره از گذشته های دور مورد توجه بازرگانان و مسافران آسیا ـ اروپا و جاده ابریشم بوده است. این اهمیت موجبات رونق صنعت پرورش کرم ابریشم در زمان صفویان و نیز احداث کاروانسراها و مجموعه های اقامتی، خدماتی و بازرگانی در قرن اخیر در منطقه جلفا شده است.

احداث ایستگاه راه آهن جلفا و خط آهن برقی جلفا ـ تبریز که متصل به خط آهن سراسری کشور شوروی سابق است از جمله این زیرساخت هاست.

منطقه آزاد ارس نقطه ای طلایی برای تجارت و سرمایه گذاری

تاکید بر توسعه روز افزون منطقه آزاد ارس

علیزاده سرپرست سازمان منطقه آزاد ارس درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت: رابطه مناسب با سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و ارباب رجوع مهم ترین بخش کاری در سازمان منطقه آزاد است و باید با دید مثبت نسبت به سرمایه گذاران، زمینه حضور بیشتر این افراد را در ارس فراهم کنیم.

 وی با اشاره به برنامه های پیش رو برای بخش های منفصل این منطقه آزاد، ضمن تاکید بر توسعه روزافزون مناطق تصریح کرد: هر 4 بخش منفصل منطقه آزاد ارس باید در اولویت کاری سازمان باشد.

علیزاده افزود: اگرچه منطقه آزاد ارس در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای را در بخش‌های مختلف تجربه کرده است و در اولین نگاه نیز پیشرفت‌های منطقه در حوزه‌هایی چون صنعتی، اقتصادی، کشاورزی، تجاری و گردشگری قابل مشاهده است اما زیرساخت‌ها و فعالیت‌هایی که در حوزه عمران صورت می‌گیرد، بخش اعظم تحولاتی ارس را شامل می‌شود .

 

منطقه آزاد ارس نقطه ای طلایی برای تجارت و سرمایه گذاری

توسعه زیرساخت های منطقه آزاد ارس

توحید سقافامیان مدیر طرح و توسعه سازمان منطقه آزاد ارس در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در حوزه زیرساخت‌ها، می‌گوید: در حوزه زیرساخت‌ها، اقدامات بسیار خوبی در چند سال اخیر صورت گرفته است که بخشی از این پروژه‌ها در سال 96 به بار نشسته و یا در ماه‌های آتی عملیاتی می‌شود.

وی  با اشاره به مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرا، عنوان می‌کند: پروژه‌های بخش زیرساخت‌ها به دو دسته مطالعاتی و اجرایی تقسیم می‌شود و در هر بخش نیز پروژه‌های مهمی تعریف شده است.

مدیر طرح و توسعه سازمان منطقه آزاد ارس می‌افزاید: مطالعات کلانی در منطقه آزاد ارس آغاز شده است که بخش اعظمی از آن در سال 96 به پایان رسیده است. برای نمونه می‌توان به طرح بزرگ و جامع آبرسانی به فضای سبز ارس اشاره کرد.

سقافامیان تصریح می‌کند: با توجه به مشکلات مربوط به کمبود آب در کشور، این مطالعات ضروری بود تا از هدر رفت آب جلوگیری شود و امیدواریم که به زودی اجرایی شده و شاهد اتوماسیون توزیع و مصرف آب در ارس باشیم.

 

منطقه آزاد ارس نقطه ای طلایی برای تجارت و سرمایه گذاری

انجام 24  پروژه زیربنایی درمنطقه آزاد ارس

جعفر احمدی معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ارس، در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛تعداد کل پروژه‌های سال 96 را بالغ بر 108 پروژه عنوان می‌کند.

وی با اشاره به این آمار، می‌گوید: پروژه‌های عمرانی و زیربنایی سال 96 بالغ بر 143 میلیارد تومان است که تا به امروز حدود 60 درصد این مبلغ جذب شده است.

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ارس در مورد انواع پروژه‌های عمرانی و زیربنایی منطقه آزاد ارس، عنوان می‌کند: پروژه‌های فنی و مهندسی از جمله پروژه‌های راهسازی، ساختمان‌سازی، خطوط برق و تاسیسات بیشترین مقدار پروژه‌های عمرانی و زیربنایی را به خود اختصاص می‌دهد.

احمدی می‌افزاید: این موارد شامل 37 پروژه به ارزش بالغ بر 90 میلیارد تومان می‌شود و حدود 61 درصد از این مبلغ تا به امروز جذب شده است.

منطقه آزاد ارس نقطه ای طلایی برای تجارت و سرمایه گذاری

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ارس، خاطرنشان می‌کند: 24 پروژه زیربنایی شامل پروژه‌های مخابراتی، آب و فاضلاب، برق، گاز و سایر پروژه‌های مشابه نیز امسال با اعتباری بالغ بر 49 میلیارد تومان در حال انجام است.

احمدی تاکید می‌کند: در حوزه پروژه‌های شهری و روستایی نیز شاهد اجرای 22 پروژه در سال 96 هستیم که این موارد نیز شامل مبلمان شهری، نورپردازی، المان شهری و نصب تابلوها می‌شود.

احمدی با اشاره به 25 تفاهم‌نامه منعقده در سال جاری، می‌گوید: این تفاهم نامه‌ها در بخش‌های مختلف عمرانی و زیربنایی با اعتباری حدود 26 میلیارد تومان هم اکنون در حال اجرا هستند.

 

منطقه آزاد ارس نقطه ای طلایی برای تجارت و سرمایه گذاری

صادرات 5 هزار و 300 تنی محصولات کشاورزی از منطقه آزاد ارس

مدیر کشاورزی منطقه آزاد ارس،  درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ صادرات قطعی محصولات کشاورزی این منطقه در سال جاری را 5 هزار و 300 تن اعلام کرد.

محسن شیخ لو گفت: گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و بادمجان از جمله محصولات صادراتی بخش کشاورزی منطقه است که بیشتر به روسیه و قطر صادر می شود.

وی گفت: در سال جاری 53 هزار و 317 تن محصولات باغی، زراعی و گلخانه ای در این منطقه تولید و بخش اعظم آن به سرزمین اصلی صادر شده است.

وی با اشاره به تولید 110 هزار نهال و 673 هزار شاخه گل رز شاخه بریده در این منطقه طی سال جاری، گفت: وسعت اراضی با کاربری کشاورزی منطقه 25 هزار هکتار است که در حدود 8 هزار هکتار زیرکشت است.

شیخ لو با اشاره به اشتغال زایی 3 هزار و 776 نفری در بخش کشاورزی منطقه آزاد ارس، گفت: 6 هزار و 600 هکتار از اراضی منطقه به سامانه های تحت فشار تجهیز شده است.

وی با اشاره به بهره برداری از 14 شرکت کشاورزی در سال جاری با سرمایه گذاری 4 هزار و 231 میلیارد ریال، گفت: یکهزار و 109 میلیارد ریال تسهیلات در سال جاری جذب شده است.

شیخ لو با اشاره به وجود 140 هکتار سایت گلخانه ای در منطقه و فعالیت 41 واحد گلخانه ای، خاطرنشان کرد: بخش مهمی از صادرات کشاورزی منطقه از تولیدات گلخانه ای است.

 

منطقه آزاد ارس نقطه ای طلایی برای تجارت و سرمایه گذاری

جواد کاموسی مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد ارس به  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت: سرانه فضای سبز در منطقه آزاد ارس به 80 متر مربع رسیده است. استاندارد جهانی سرانه فضای سبز حدود 25 متر مربع است که این موضوع نشان دهنده برتری 2.5 برابری ارس نسبت به استانداردهای جهانی است.

وی تصریح  کرد: در حوزه عمران روستایی نیز امسال فعالیت‌های عمده‌ای صورت گرفته است و در زمینه افزایش هر چه بیشتر فضای سبز نیز شاهد اتمام پروژه فاز 2 پارک دورنا هستیم.

 

منطقه آزاد ارس نقطه ای طلایی برای تجارت و سرمایه گذاری

منطقه آزاد ارس سرآمد مناطق آزاد ایران در زمینه صنعتی است

بازرس ویژه دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران  به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛گفت: منطقه آزاد ارس سرآمد مناطق آزاد ایران در زمینه صنعتی است و عنوان صنعتی ترین منطقه آزاد ایران برازنده ارس است.

علی عالیخانی، افزود: میزان بالای صادرات ارس نشان دهنده صنعتی است که در منطقه آزاد ارس در حال فعالیت است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های بالا، انتظار بیشتری از ارس وجود دارد و این منطقه باید علاوه بر صنعت، در حوزه های دیگر از جمله گردشگری نیز در بین مناطق آزاد پیشرو باشد.

 با نگاهی به دیدگاه های مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری  در رابطه با لزوم تقویت اقتصاد ملی با تکیه بر توان داخل و رونق تولید، صادرات غیرنفتی و توسعه روابط بین المللی،  مناطق آزاد می توانند الگویی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باشند.

گزارش:محمدی

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار