تحولات چشمگیر در حوزه آموزش عالی کهگیلویه و بویراحمد

مروری بر وضعیت آموزش و پرورش و آموزش عالی در کهگیلویه و بویراحمد نشان از رشد چشمگیر این دو شاخص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ این استان به لحاظ نرخ باسوادی نسبت به قبل از انقلاب شاهد رشد و جهش ۳ برابری بوده است به طوری که این نرخ از ۳۱ درصد در سال ۵۷ به ۹۲ درصد در سال ۹۶ رسیده است.

البته این جهش تنها مختص به نرخ سواد آموزی نبوده واستان در سایر حوزه‌های آموزشی نیز شاهد رشد محسوس و قابل توجهی بوده است.

زارع پور مدیر کل آموزش وپرورش استان درهمین خصوص می‌گوید: تعداد فضا‌های آموزشی استان درآغاز انقلاب تنها ۲۷۲ فضا بود که به یمن انقلاب و درحال حاضر این رقم به ۲ هزار و ۸۸۰ واحد ارتقاء یافته است.

درکنار آموزش وپرورش دستاورد‌های آموزش عالی نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در استان چشمگیربوده است.

کهگیلویه وبویراحمدی که تاپیش از پیروزی انقلاب حتی یک موسسه آموزش عالی نداشت اکنون به جایگاهی رسیده که دارای افزون بر ۲۰ دانشگاه با ۴۰ هزاردانشجو است.

این دستاورد بیانگر توسعه وپیشرفت استان درمسیر علمی است چرا که تعداد مراکز دانشگاهی و تعداد دانشجویان یکی از مؤلفه‌های مهم سنجش توسعه یا پیشرفت هر کشور، استان و شهری محسوب می‌شوند.

مقایسه تعداد دانشجویان، اعضای هیئت علمی و تعداد رشته‌های تحصیلی در مراکز آموزش عالی استان تفاوت وضعیت و روند این دانشگاه‌ها را نسبت به سال‌های اولیه پس از انقلاب به خوبی نشان می‌دهد.

بنا به این گزارش در دانشگاه یاسوج ۶ هزار و ۱۴۹ دانشجو تحصیل می‌کنند و این دانشگاه دارای ۲۳۰ عضو هیئت علمی و ۱۵۲ رشته تحصیلی است.

در دانشگاه علوم پزشکی نیز ۲ هزار دانشجو تحصیل می‌کنند و تعداد ۱۸۰ نفر نیزعضو هیئت علمی این دانشگاه هستند وتعداد رشته تحصیلی دراین دانشگاه نیز ۲۴ رشته است.

تعداد ۱۵ هزار دانشجو هم در سطح دانشگاه‌های آزاد استان تحصیل می‌کنند و این دانشگاه ۳۰۰ نفر عضو هیئت علمی دارد و ۸۰ رشته تحصیلی در واحد‌های این دانشگاه وجود دارد.

دانشگاه پیام نور استان نیز تعداد ۷ هزاردانشجو دارد و دارای ۵۰ عضو هیئت علمی و ۸۳ رشته تحصیلی است.

همچنین در دانشگاه فرهنگیان استان نیز ۹۳۰ دانشجو مشغول تحصیل هستند و این دانشگاه دارای ۲۰ عضو هیئت علمی و ۵ رشته تحصیلی است.

بر پایه این گزارش وضعیت علمی و پژوهشی مراکز علمی استان نیز یکی از موارد اساسی درارتقای وضعیت وجایگاه این مراکز است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان درخصوص وضعیت علمی وپژوهشی این دانشگاه با اشاره به اینکه دو شرکت دانش بنیان در سطح استان وجود دارد بیان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی استان ۴ واحد فناور،۴ مرکز پژوهشی و ۲ مرکز رشد داریم.

سبز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز درخصوص ارتقای وضعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: امسال تعداد ۴۰ پزشک متخصص جدید الورود به ظرفیت دانشگاه اضافه شد که جلسه معارفه آنان در آبان ماه برگزارشد.

سجادی رئیس دانشگاه پیام نوراستان هم ارائه ۱۴۰ مقاله علمی-پژوهشی از طرف اعضای هیئت علمی این دانشگاه را نشان از ارتقای وضعیت علمی این دانشگاه دانست.

با وجود ارتقای شاخص‌های علمی و پژوهشی و استفاده از ظرفیت افراد علمی وتوانمند در مراکز آموزش عالی اوج افتخارات آموزش عالی استان را باید در دانشگاه یاسوج به عنوان دانشگاه مادر دانشگاه‌های استان جستجو کرد. دانشگاه نوپای یاسوج توانست دربین ۷۱ دانشگاه جامع کشور رتبه ۱۴ رابه خود اختصاص دهد که این امربیانگر جهش و توسعه علمی، عمق و کیفیت بالای فعالیت‌های این دانشگاه است.

رحیمی رئیس دانشگاه یاسوج درهمین خصوص گفت: چند تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج به عنوان دانشمندان برتر ملی وجهانی شناخته شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به دکتر مهر اورنگ قائدی به عنوان یکی از چند محقق برتر دنیا و دکترمنفرد به عنوان یکی از ۵ فناور برتر ملی در سال ۹۵ اشاره کرد.

انتهای پیام/ش

تحولات چشمگیر آموزش عالی استان بعد از انقلاب

 

برچسب ها: آموزش عالی ، دهه فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.