رحمانی فضلی مطرح کرد؛

آسیب‌های اجتماعی مشکل تمام جوامع در حال توسعه است/ معتاد نشدن، بهترین راه درمان اعتیاد

وزیر کشور گفت: تمام کشور‌های در حال توسعه درگیر آسیب‌های اجتماعی هستند.

آسیب‌های اجتماعی مشکل تمام جوامع در حال توسعه استبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مراسم اختتامیه مبارزه با مواد مخدر که امروز (سه شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: برآیند انقلاب اسلامی تا امروز این بوده است که علی رغم تحریم‌ها و پروژه‌های انزوایی برای کشور، توانسته‌ایم استقلال خود را حفظ کنیم.

وی افزود: شرایط جهان با شرایط ابتدای انقلاب یکی نیست و ما در 3 حوزه تغییر نسل، تکنولوژی و سبک زندگی مواجه هستیم و اگر شرایط را با این تغییرات انطباق ندهیم، نمی‌توانیم رضایت مردم را جلب کنیم و حال شرایط خیلی سخت‌تر از زمان جنگ است.

وزیر کشور تصریح کرد: با توجه به پیچدگی‌های امروز، هر لحظه رقابت وجود دارد و ما باید علی‌رغم این پیچیدگی‌ها، با دقت و استفاده از روش‌های علمی از رقابتی پیچیده در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی برخوردار باشیم، زیرا ادعا کردیم که می‌خواهیم حکومت تشکیل دهیم، حکومتی که بر اساس مردمی و اسلامی بودن و مبنی بر رضایت مردم باشد.

وی افزود: در این راستا وظایف تقسیم شده است و هر کسی باید با وظایف خود آشنا باشد. ما در حوزه اجتماعی با آسیب‌های زیادی مواجه هستیم و این آسیب‌ها مختص به جامعه ما نیستند و تمام جوامع در حال توسعه با آن‌ها درگیر هستند که اعتیاد یکی از آن‌ها است.

رحمانی فضلی مطرح کرد:بحث ناپایداری خانواده‌ها یکی از آسیب‌های اجتماعی است که تمام جوامع در حال پیشرفت و توسعه با آن درگیر هستند.

وزیر کشور با بیان اینکه اعتیاد یک بلای اجتماعی در تمام دنیا است، گفت: اعتیاد یک عادت است و انسان را در یک جا متوقف می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انسان با این عظمت با اعتیاد خود را به دست خود نابود می کند، افزود: اگر در پژوهش‌ها تلاش و به ذات حقیقی انسان توجه کنیم، موفق می‌شویم. ما باید به معتاد و انسان زیبایی شناسی را یاد بدهیم، اگر ما عادت کنیم نگاه زیبا داشته باشیم، یأس و ناامیدی در ما نفوذ نمی‌کند.

وزیر کشور بیان کرد: ما باید در پژوهش‌ها به ذات هستی انسان توجه کنیم و بدانیم چگونه انسان را در مسیر ذات الهی قرار دهیم، در این صورت موفق می‌شویم.

رحمانی فضلی گفت:اعتیاد به عنوان یک بلای اجتماعی علی‌رغم تمام اقداماتی که برای مقابله با آن انجام می‌شود، همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد و برای آن دلایل بسیاری وجود دارد که یکی از این دلایل مسائل اقتصادی است، چرا که اغلب افرادی که از اعتیاد سود می‌برند، هر روز از شیوه‌های مختلف استفاده و مواد جدیدی را وارد بازار می‌کنند. همچنین می‌توان گفت که از منظر اجتماعی یأس و ناامیدی دلیل دیگری برای اعتیاد است.

وزیر کشور گفت: مجموعه‌ای از عوامل درونی و بیرونی باعث اعتیاد می شوند و ما باید تک تک موضوعات را مد نظر قرار دهیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: در پدیده اعتیاد باید به اولویت‌ها توجه کنیم و اولویت اول حتما باید پیشگیری باشد. همه جوامع که در حوزه درمان اعتیاد کار می‌کنند اعتقاد دارند که در درمان اعتیاد، افراد معتاد بیشتر از 20 درصد نمی‌توانند پایداری کنند و 80 درصد افراد دوباره به سمت اعتیاد باز می‌گردند. پس بهترین راه درمان اعتیاد معتاد نشدن و بهترین راه معتاد نشدن پیشگیری و بهترین راه پیشگیری توجه به خصلت‌های ذاتی و اجتماعی انسان است.

وی گفت: هر شخصی در ابتدا باید قدرت صیانت از خود را داشته باشد و در برابر هر شکستی ناامید نشود که باید زمینه آن در خانواده‌ها فراهم شود و ما در این مسیر دچار مشکل هستیم.

وزیر کشور گفت: ما در معرفی انسان به خود انسان کوتاهی کردیم و باید در این مسیر تلاش کنیم و این فرآیندی است که باید نظام آموزشی در آن کار کند.

رحمانی فضلی افزود: در دنیای کنونی که ارتباطات هر لحظه در حال تغییر است چقدر جوانان را مدیریت کنیم؟

وی گفت: موضوع بعدی تمام پژوهش‌های ستاد مبارزه با موادمخدر باید کاربری باشد، زیرا ما در حوزه نظری چیزی کم نداریم و سال‌ها است که در حوزه نظری کار می‌کنیم و باید نظریه‌ها را در میدان عمل تست کنیم.

وزیر کشور گفت: اگر می‌خواهیم با اعتیاد مقابله کنیم، باید به دو مقوله علم و اجتماعی شدن توجه کنیم، پدیده‌ها و آسیب‎های اجتماعی باید از طریق اجتماع درمان شوند و مردم پای کار باشند.

وی تصریح کرد: بعد از مقوله پیشگیری با موضوع درمان در ارتباط هستیم، نتیجه روش‌های سنتی و شیوه‌های جاری این است که ما بعد از 38 سال کار موفق نبودیم و ما نباید از روش‌ها و شیوه‌های سنتی انتظار معجزه داشته باشیم، زیرا بیش از 20 درصد اثرگذاری ندارند و این به این معنی نیست که باید آن را کنار بگذاریم، بلکه باید آن را تکمیل کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: درمان باید مبتنی بر ذات انسان باشد، چرا نمی‌توانیم اعتیاد را به یک ضد ارزش در جامعه تبدیل کنیم؟

رحمانی فضلی گفت: چطور نمی‌توانیم 98 درصد افراد پاک را متولی 2 درصد افراد معتاد کنیم؟

وزیر کشور بیان کرد: چرا 98 درصد پاک ماندند و فقط 2 درصد معتاد شدند؟

وی گفت: یکی از روش‌های جدید درمان اعتیاد روش درمان در خانه است، البته باید در مرحله اول خانواده، فرد معتاد را بپذیرد زیرا فرد معتاد به مرحله‌ای می رسد که خانواده ها از پذیرش آن‌ها ابا دارند.

وزیر کشور گفت: مواد مخدر در حوزه قاچاق مصیبتی برای اقتصاد و امنیت است و پول ناپاکی را وارد اقتصاد جامعه می کند.

رحمانی فضلی گفت: هر کدام از ما خانواده و فرزند داریم و باید بدانیم اعتیاد ممکن است یک روز گریبانگیر ما شود. پس به همین دلیل باید خود را وارد میدان عمل کنیم و از روش‌های قدیمی عبور کنیم.

انتهای پیام/

سخنان وزیر کشور در مراسم اختتامیه مبارزه با مواد مخدر مورخ 17 بهمن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار