طارم بر بام افتخار تولید زیتون در کشور/ظرفیتی که مغفول مانده است

شهرستان طارم در استان زنجان قطب اصلی پرورش و تولید زیتون کشور محسوب می شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، زیتون یکی از محصولات مهم کشاورزی است که در امنیت غذایی مردم نقش مهمی دارد بنابراین باید برنامه‌های مدونی برای توسعه زیتون در کشور و استان‌های زیتون‌خیز تدوین شود.

این محصول یکی از ظرفیت‌های نهفته استان زنجان است که هم به لحاظ ارزش افزوده هم از لحاظ اقتصادی و تولید اشتغال می توان سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کرد.

طارم بر بام افتخار تولید زیتون در کشور /ظرفیتی که مغفول مانده است

بیشترین روغن کشور وارداتی است و توسعه کشت زیتون و دانه‌های روغنی می‌تواند یکی از ظرفیت‌های پایه ای باشد که بتوان از واردات به صادرات روی آورد و هم از این ظرفیت به عنوان یکی از محورهای توسعه، تولید و اشتغال استان بهره ببریم.

در دنیا حدود ۱۱ میلیون باغ زیتون وجود دارد که از سال ۱۳۹۴۰ تا کنون توسعه زیتون به صورت خطی در حال افزایش است و این نشان دهنده این است که مردم خواستار زیتون و محصولات آن هستند.

شهرستان طارم بیشترین تولید کننده زیتون در کشور را به خود اختصاص داده است


در ایران شاید کمتر منطقه ای را بتوان یافت که طبیعتی همانند طارم داشته و در آن انواع محصولات کشاورزی و باغی به تنوع قابل کشت باشد. شهرستان طارم هندوستان ایران است و باغات و اراضی این شهرستان پذیرای کشت انواع محصولات کشاورزی می باشد که بدون شک زیتون سر آمد همه این محصولات در طارم محسوب می شود.

طارم بر بام افتخار تولید زیتون در کشور /ظرفیتی که مغفول مانده است

مدیر جهاد کشاورزی طارم در این باره به  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت: این محصول با سطح زیر کشت 19هزارو 806 هکتار بالاترین سطح زیر کشت را در بین محصولات باغی و زراعی به خود اختصاص داده است.

اسکندری افزود :زیتون استان زنجان با بیش از 25 درصد سطح زیر کشت و میانگین تولید 45 هزار تن در سال در بیش از 40 درصد تولید محصول کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد:در سال 96 به دلیل خسارت سرمازدگی و گرمای زمان گل میزان تولید در حدود 30 هزار تن در سال بود.

مدیر جهاد کشاورزی طارم با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی ها قرار بود طرح توسعه زیتون به حدود 40 هزار تن برسد ولی در حال حاضر به دلیل کمبود آب و کاهش بارندگی ها موجب توقف این طرح شده است.

اسکندری به اجرای طرح اصلاح ، جوانسازی و تغذیه باغات زیتون طارم هم اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح سعی بر این است که میزان عملکرد در واحد سطح افزایش یابد.

طارم بر بام افتخار تولید زیتون در کشور /ظرفیتی که مغفول مانده است

مدیر جهاد کشاورزی طارم گفت:زیتون طارم به دلیل شرایط اقلیمی خاص و نوع رقم مورد کشت از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی افزود: ارقام زیتون داخلی مورد کشت شهرستان شامل : زرد زیتون،روغنی، شنگه،ماری وگلوله زیتون می باشند که رقم زرد زیتون با 90 درصد سطح زیر کشت بیشترین سطح را در بین ارقام زیتون دارا است.

وی تصریح کرد:از ارقام خارجی کشت شده در سطح شهرستان می توان به کنسروالیا، مانزانیلا، کرونائیکی و آربکین اشاره کرد که بخاطر سازگاری با منطقه و عملکرد بالا و خصوصیات خوب در حال گسترش می باشند.

مدیر جهاد کشاورزی طارم ادامه داد: همچنین کاشت و برداشت این محصول باعث اشتغال زایی بیش از 1 میلیون نفر روز در داخل و خارج از شهرستان شده است.

کرامتی معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،؛گفت: استان زنجان به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی ممتاز، شرایط آب و هوایی متنوع و ظرفیت های بالا در بخش های مختلف به ویژه بخش کشاورزی از چشم انداز خوبی برای توسعه برخوردار است در میان محصولات تولیدی استان زنجان بعنوان قطب تولید زیتون کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه استان زنجان قطب تولید زیتون کشور است، افزود: استان زنجان در بخش زیرکشت این محصول و تولید آن رتبه نخست کشوری را داشته و سهم تولید زیتون استان از کشور بین ۳۵ تا ۴۰ درصد برآورد شده است.طارم بر بام افتخار تولید زیتون در کشور /ظرفیتی که مغفول مانده است

کرامتی ادامه داد: به دلیل بروزسرما زدگی بی سابقه ای که درآذرماه سال گذشته رخ داد میزان تولید زیتون به 35هزارتن کاهش یافت در حالیکه پیش بینی تولید این محصول بالای 50هزارتن بود .

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه با توجه به وجود صنایع تبدیلی مناسب در بحث فرآوری این محصول جزو استان های برتر هسنیم گفت: بیشترین کارخانجات مدرن در کشور برای زیتون در زنجان فعال هستند.

کرامتی به خاطر کیفیت خوب زیتون طارم بازار مناسبی در کشوربرای این محصول وجود دارد از اینرو می تواند در اقتصاد استان نقش تاثیر گذار ایفاء کند .

وی گفت:  براساس آمار در دهه 70سطح کشت استان زنجان 1200هکتاربوده که الان این سطح به 19هزار هکتار رسیده است .

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد:میزان پیش بینی آمار زیتون در سال جاری به 19هزارو 811 هکتار می رسد که از این مقدار 14 هزارو 9 هکتار آن بارده و 5 هزارو 802 هکتار آن غیر بارده می باشد و میزان تولید آن 38هزارو 500 تن برآورد می شود.

این مقام مسئول افزود:میانگین عملکرد زیتون در سال آور 5 تن و در سال نیاور 2/5 تن در هکتار می رسدکه 80 درصد محصول تبدیل به کنسرو زیتون شده و 20 درصد جهت استحصال روغن استفاده می شود.

طارم بر بام افتخار تولید زیتون در کشور /ظرفیتی که مغفول مانده است

کرامتی تشکیل اتحادیه زیتونکاران شهرستان طارم را گامی در حمایت از زیتونکاران این منطقه برشمرد وگفت: ایجاد نهالستانهای تولید نهال زیتون درسطح شهرستان سازماندهی و ایجاد 5 نهالستان و گلخانه تکثیر نهال و تولید سالیانه فعلی بیش از 200 هزار اصله نهال با ارقام مناسب منطقه و رسیدن به خودکفایی در زمینه تولید نهال گلدانی مورد نیاز  یکی از برنامه های جدی مدیریت نظارت و هدایت گلخانه داران جهت تولید نهال سالم و استاندارد و دارای اصالت  است.

وی ادامه داد: تعداد نهالستان های استاندارد شهرستان:5 نهالستان، تعداد نهالستانهای تولید کننده نهال :5 نهالستان، ظرفیت تولید نهال زیتون شهرستان: 570 هزار اصله در سال، ارقام زرد، مانزانیلا، کنسروالیا، کراتینا، کرونائیکی و آرکبین، موجودی نهالها در سال جاری 196 هزار اصله می باشد.

کرامتی شناسایی کارگاه های سنتی و خانگی فرآوری زیتون به منظور بهسازی، سازماندهی و بهداشتی نمودن افزایش تعداد و ظرفیت واحدهای روغن کشی و فرآوری زیتون دارای پروانه را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی استان در راستای رونق بخشی کشاورزی و استفاده از ظرفیت های این منطقه در جهت افزایش درآمد استان بر شمرد.

طارم بر بام افتخار تولید زیتون در کشور /ظرفیتی که مغفول مانده است

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان همچنین به پروژه های توسعه باغات در اراضی شیب دار شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: جهت توسعه باغات جدید زیتون عملیات شناسایی و مکان یابی اراضی مستعد انجام شده است.

کرامتی گفت :محل اجرای پروژه ها روستاهای الزین ، دستجرده ،کلتان،جزلاندشت ،پاوه رود، هزار رود ،ونی سر و سانسیز که اراضی تعاونی روستاهای الزین و دستجرده کشت زیتون به اتمام رسیده و پروژه کلتان و جزلاندشت آماده بهره برداری و کاشت نهال می باشد و مابقی پروژه ها در صورت تخصیص اعتبارات لازم و رفع موانع موجود در طول سال جاری و سال آتی به بهره برداری خواهند رسید.

 

طارم از بزرگ‌ترین بانک ژن‌های زیتون خاورمیانه است

دکتر مرادی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ گفت:افزود:طارم یکی از بزرگ‌ترین بانک ژن‌های زیتون خاورمیانه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد : ایستگاه تحقیقات زیتون طارم از سال کار خود را آغاز کرد و در سال 1376 کارهای تحقیقاتی بطور رسمی در این ایستگاه آغاز شد.
این مقام مسئول اضافه کرد:هم اکنون یکی از بزرگ‌ترین بانک ژن‌های زیتون خاورمیانه در شهرستان طارم احداث شده است.

رتبه نخست زنجان در فرآوری محصول زیتون

بهاره دادلویی مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛گفت: 5 کارخانه روغن کشی با ظرفیت 21 هزارو 515 تن و 15 کارخانه فرآوری با ظرفیت اسمی 29 هزارو 460تن واحد فرآوری زیتون در زنجان وجود دارد .

طارم بر بام افتخار تولید زیتون در کشور /ظرفیتی که مغفول مانده است

دادلویی با بیان اینکه استان زنجان نه تنها قطب تولید زیتون در کشوراست افزود : بلکه در بخش فرآوری محصول زیتون نیز این استان دارای مقام اول کشوری می باشد.

وی ادامه داد: روغن زیتون تولیدی استان دارای کیفیتی بالای است از اینرو دارای طرفدران زیادی در کشور است.

در خاتمه می توان گفت شهرستان طارم به لحاظ آب و هوایی، باغات مادری زیتون ،وجود رودخانه دائمی قزل اوزن به عنوان شریان حیاتی کشاورزی و بخصوص تنوع محصولات زراعی و باغی منحصر به فرد است و از اینرو شناخنه شدن این گوشه از کشور و محصول زیتون آن نیاز به توجه بیش از پیش مسئولان به ویژه مسئولان حوزه کشاورزی دارد که می توان با حمایت از باغداران و کشاورزان و افزایش سطح زیر کشت این محصول علاوه بر تامین نیاز کشور به زیتون و فرآورده های آن ،زمینه صادرات به دیگر کشورها نیز به علت کیفیت خوب زیتون طارم فراهم شده و در نتیجه موجب اشتغالزایی و افزایش در آمد زایی برای استان را فراهم می کند.

گزارشی از زهرا نصیری

انتهای پیام/ن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.