کشف 600 مورد جعل علامت استاندارد در استان اصفهان

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: جعل علامت استاندارد وجود دارد و ظرف دو سال گذشته 600 مورد جعل علامت استاندارد در استان کشف شده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  غلامحسین شفیعی شامگاه چهارشنبه در دیدار با نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی و فرماندار خوانسار و سرپرست فرمانداری گلپایگان، اظهار کرد: 60 درصد عسل وارد شده در بازار تقلبی است زیرا استاندارد عسل مشمول استاندارد اجباری نیست و استاندارد آن تشویقی است.

وی افزود: هزار قلم کالا مشمول استاندارد اجباری است و مطابق استاندارد باید کالا تولید شود وگرنه واحد تولیدی مشمول جریمه قرار می‌گیرد.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: تولید، توزیع و تمرکز کالاها بدون علامت استاندارد ممنوع است و متخلف محسوب شده و از طریق مراجع قانونی برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: عدم آشنایی با قوانین استاندارد سبب بروز مشکلات و تخلف در تولید کالای استاندارد می‌شود، کارشناسان رسمی استاندارد می‌توانند بدون هماهنگی در واحدهای تولیدی ورود پیدا کرده و از محصولات نمونه‌برداری کنند.

شفیعی در ادامه گفت: کارشناسان استاندارد ضابط قضائی هستند و نیاز به حکم دادستان نیست، تمام واحدهای تولیدی باید مسؤول کنترل کیفیت داشته باشند؛ حضور کارشناس کنترل کیفیت در واحدهای تولید ضروری است، بحث عسل در شهرستان خوانسار مهم است.

وی تأکید کرد: واحدهای تولید محصولات ساختمانی باید آزمایشگاه داشته باشند یا با آزمایشگاه اداره استاندارد قرارداد منعقد کنند.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با بیان این‌که دریافت علامت استاندارد هزینه‌بردار نیست، اضافه کرد: به دلیل عدم استفاده از مصالح باکیفیت عمر ساختمان در کشور ایران 20 سال است در صورتی که در برخی کشورها به  300 سال می‎رسد و به مدت 100 سال اجازه تخریب اسکلت داده نمی‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: استفاده از مواد باکیفیت در تولید آسفالت سبب عمر 10 ساله آسفالت می‌شود، اما به دلیل عدم استفاده از قیر، شن و ماسه و دانه‌بندی بی‌کیفیت، آسفالت در مدت زمان کمی تخریب می‌شود.

شفیعی مطرح کرد: از یک سال گذشته تا کنون اداره استاندارد زیر نظر دولت اداره می‌شود و قانون آن یک ماه گذشته از سوی رئیس جمهور ابلاغ و به تمام ادارات ارسال شده است، همین موضوع سبب افزایش قدرت اداره استاندارد شده است.

وی همچنین بیان کرد: جعل علامت استاندارد وجود دارد و ظرف دو سال گذشته 600 مورد جعل علامت استاندارد در استان  کشف شده است.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با بیان این‌که در برخی کشورها کنترل از نظر کیفیت و بهداشتی صورت می‌گیرد، ابراز کرد: کنترل عسل باید از کندوی عسل انجام شود تا از اسانس و دارو برای تغذیه زنبور‌ها استفاده نشود؛ برخی عسل‌ها  پایه کندویی ندارد، باید استاندارد عسل اجباری شود، با وجود این‌که شهرستان خوانسار قطب تولید عسل است تنها 4 واحد دارای استاندارد هستند.

وی در پایان با اشاره به این‌که استفاده از کلمه عسل خوانسار باید با اجازه شهرستان صورت گیرد، گفت: اگر علامت استاندارد در زمینه عسل اجباری شود از تقلب در تهیه عسل جلوگیری می‌شود.

در ادامه سید حسن شفعتی اظهار کرد: برای برند عسل خوانسار اقدام شده است، اما عده‌ای افراد سودجو از این برند سوءاستفاده می‌کنند و در زمینه کنترل آن از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت و تولیدکنندگان عسل اقداماتی انجام شده است.

وی افزود: برخی خارج از شهرستان عسل‌های بی‌کیفیت را به نام برند عسل خوانسار به فروش می‎رسانند.

فرماندار خوانسار با بیان این‌که از تولید عسل ناخالص و بهداشتی جلوگیری می‌شود، ادامه داد: در این زمینه بهداشت و برندسازی در خود شهرستان انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که ضروری است در شهرستان خوانسار دفتر نمایندگی استاندارد ایجاد شود، گفت: به دلیل تولیدات خشکبار و مواد غذایی فراوان نیاز به نظارت وجود دارد، برای ایجاد دفتر نمایندگی اداره استاندارد در خوانسار آماده همکاری هستیم.

 

انتهای پیام/م

 

دیدارمدیرکل استاندار اصفهان  با نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.