یک نخ سیگار با بدنتان چه می‌کند؟

مصرف سیگار حتی یک عدد در روز اثرات مخرب بسیاری براندامهای درونی بدن دارد، از معده درد گرفته تا عفونت گوش و سرطان ریه.

یک نخ سیگار با بدنتان چه می‌کند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر پک سیگار نه تنها ریسک احتمال ابتلا به بیماری های مزمن را در فرد افزایش می دهد بلکه آنچنان علائم زودرسی دارد که شخص سیگاری حتی فکرش را نخواهد کرد که این علائم به دلیل مصرف سیگار ایجاد شده است.

کشیدن تنها یک نخ سیگار در روز می تواند سبب گرفتگی سینوسها و سوزش معده شده و باعث ایجاد اختلال در فشار خون و ریتم ضربان قلب شود. حتی مغز نیز دچار آسیبهای آنی جبران ناپذیری خواهد شد.

آسیبی که یک پک سیگار به هر بخش از بدن وارد می کند به شرح زیر است:

مغز: کاهش سطح دوپامین در مغز

سینوس‌ها: گرفتگی بینی و ازدیاد ترشحات در مجرای بینی، حلق و گوش ها

گوش‌ها: گرفتگی و عفونت به دلیل جمع شدن مایع درون آن ها

ریه ها: مسدود شدن مجراهای تنفسی

معده: ترشح بیش از حد اسید معده و ایجاد رفلاکس و سوزش در آن

قلب: ایجاد تپش قلب و افزایش ضربان قلب به اندازه سه بار بیشتر در دقیقه

روده ها: ایجاد اختلال در فرایند هضم مواد غذایی

تاثیرات مخرب سیگار بر ریه ها و دستگاه تنفسی

مصرف سیگار، آسم را تشدید می کند. نشانه های اولیه آسم، انقباضات برونشیتی دستگاه تنفسی است که با انقباض ماهیچه های دیواره ریه ها، مجرای عبور هوا تنگ شده و در تنفس فرد مشکل ایجاد می شود. انقباضات نای و مجرای تنفسی می تواند سبب ایجاد تنفسهای کوتاه و بریده بریده، خس خس سینه و نفس نفس زدن شود. این نشانه ها هم در مبتلایان به آسم و هم در افراد سیگاری دیده می شود. اما به دلیل اینکه دود سیگار به صورت عمیق تری در ریه ها نفوذ می کند، سبب بروز خسارات و آثار زود هنگام خواهد شد.

در ریه نوعی مایع لعابی، غلیظ و مخاط مانند وجود دارد. مخاط موجود در ریه وظیفه دارند هر چیز خارجی که به آنجا تعلق ندارد مانند دود سیگار و سایر سم ها را به دام انداخته و از نفوذ آنها به جداره ریه جلوگیری به عمل آورد. اما اگر مقدار مخاط موجود در ریه زیاد شود، با پوشاندن و مسدود کردن مجراهای کوچک تنفسی درون ریه ها، می تواند باعث سختی تنفس و تنگی نفس شود. در حالت عادی، حرکت موهای نازک و بسیار کوچک موجود در جداره درونی ریه ها که مژک نامیده می شوند، مخاطهای اضافی را جمع و دفع می کنند اما استعمال سیگار باعث از کار افتادن آنی مژکها که به عنوان یک فیلتر طبیعی عمل می کنند، در تمام طول روز خواهد شد و فقط در طول شب که فرد سیگاری در خواب به سر می برد، دوباره بازسازی شده و شروع به فعالیت و جمع آوری مخاط اضافی ریه خواهند کرد و به هنگام صبح، مژکهای ترمیم شده مخاط بسیاری را جمع آوری کرده اند و به همین دلیل است که افرادی که سیگاری شدید هستند و روزی چندین نخ سیگار می کشند به هنگام صبح سرفه های خلط دار و بسیار شدید دارند زیرا بدن آنها سعی می کند که از طریق سرفه کردن مخاط اضافی و سموم درون ریه ها را دفع کند.

تاثیرات مخرب سیگار بر عملکرد قلب


استعمال سیگارباعث اختلال در عملکرد بهینه قلب می شود، زیرا سیگار کشیدن سبب تخریب و آسیب رساندن به سیستم تجمع چربی و تجزیه آن در بدن خواهد شد و به همین دلیل قلب مجبور می شود سریعتر و سخت تر کار کند. کلسترول بد آسیب بیشتری به بدن افراد سیگاری می رساند زیرا سطح کلسترول خوب در بدن آنها پایین تر است.

نیکوتین به توانایی بدن برای تجزیه کامل لیپوپروتئین های کم تراکم آسیب می رساند بنابراین چربی های مضر آزادانه تر در دستگاه گردش خون شروع به حرکت می کنند و می توانند به هم فشرده شده و تجمع ایجاد کنند و باعث تشکیل پلاک در رگها شوند. این پلاکها در طی زمان بیشتر شده و باعث گرفتگی رگها و جلوگیری از جریان خون می شوند. اما سیگار کشیدن باعث می شود که سطح لیپوپروتئین های کم چگالی بلافاصله شروع به بالا رفتن کند و روند تشکیل پلاکها سریعتر شود. استعمال سیگار علاوه بر افزایش سطح لیپوپروتئین های کم چگالی مضر، به طور همزمان سبب کاهش سطح آنزیمها و پروتئین هایی می شود که لیپوپروتئین های مفید و پرتراکم را برای بدن تولید می کنند. لیپوپروتئین های پرتراکم به از بین بردن کلسترول بد کمک می کنند بنابراین کاهش آنها باعث افزایش کلسترول بد خون خواهد شد. نیکوتین سیگار باعث افزایش ضربان قلب خواهد شد. مطالعات نشان داده اند که قلب افراد سیگاری در هر دقیقه سه بار بیشتر از افراد غیر سیگاری ضربان دارد و این باعث خستگی زودتر قلب و حتی ریسک بیشتر مرگ های ناگهانی و سکته قلبی خواهد شد.


بیشتر بخوانید: کشیدن یک نخ سیگار چه بلایی بر سر قلبتان می‌آورد؟


افزایش اسید معده، رفلاکس، ایجاد سوزش و ناراحتی های معده

نیکوتین موجود در سیگار سبب افزایش اسید معده، سوزش و در برخی موارد موجب معده درد و بازگشت اسید معده به مری خواهد شد.

افزایش ترشحات، گرفتگی و عفونت گوشها و بینی

سینوسها نیز مانند ریه ها پوشیده از موهای باریک و نازکی به نام مژک هستند که آنها را از ترشحات و اخلاط پاک می کند. سیگار کشیدن سبب از کار افتادن و آسیب رسانی به این مژکها می شود. در نتیجه اخلاط ترشح شده از سینوسها به مجرای بینی و گوش ها ریخته باعث ایجاد عفونت و گرفتگی در آنها خواهد شد.

ناآرامی در سلول های مغزی

بسیاری از افراد سیگاری ادعا می کنند که سیگار سبب تسکین و آرامش روحی آنها می شود. اما تحقیقات نشان می دهند که استعمال سیگار دقیقا برعکس این ادعا عمل می کند و در واقع سبب ایجاد نا آرامی در سلولهای مغز خواهد شد. نیکوتین موجود در سیگار به سرعت به مغز آسیب می رساند و در یک آن، عملکرد بخشی از مغز را که مسئول کنترل عواطف، احساسات، قدرت تصمیم گیری و توانایی برنامه ریزی افراد است، مختل می کند. به همین دلیل فرد با سیگار کشیدن احساس آرامش و راحتی خیال می کند. اما این حال حداکثر تا چند ثانیه پس از کشیدن سیگار ادامه می یابد و بعد از اتمام آن، مغز دوباره به حالت نرمال خود باز گشته بعلاوه اینکه دچار نوعی عصبانیت و تشویش لحظه ای نیز خواهد شد. پس از آن با کشیدن سیگار اضافی، دریافت کننده های دوپامین مغز و حسگرهای عصبی که به ازای انجام کارهایی که برای بقای زندگی مفیدند، در انسان احساس خوب ایجاد می کنند مانند خوردن، آشامیدن، پاکیزگی و.... از بین خواهند رفت. این بدان معناست که حتی اگر فرد از لحاظ رفتاری کامل بوده و مبادرت به انجام کارهایی کند که ایجادکننده احساسات خوب هستند، مغز او نخواهد توانست عناصر شیمیایی خوشحال کننده را تولید کند و انجام این اعمال برای او لذت بخش نخواهد بود به عبارتی لذایذ زندگی را به صورت بهینه احساس نخواهد کرد. بنابراین با ترک سیگار هم به سلامت جسمانی و بهداشت روانی خود کمک می کنید و هم از لذایذ زندگی بیشتر بهره مند خواهید شد.

منبع: سلامت آنلاین

انتهای پیام/

هر نخ سیگار با اندام‌های بدن ما چه می‌کند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار