باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

انقلاب پزشکی با پزشکان انقلابی

با گذشت ۳۹ سال از انقلاب و گسترش دانشکده‌های پزشکی نه تنها نیاز به پزشکان وارداتی برطرف شد ،بلکه صادرات نیروی پزشکی در منطقه و فرامنطقه افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سال‌هایی که شاید به تعداد انگشتان یک دست در برخی شهرستان‌های استان پزشک متخصص یا عمومی هم پیدا نمی‌شد درمان ایرانی‌ها به دست طبیبان پاکستانی و هندی صورت می‌گرفت.

دکتر سینگ دکتری هندی بود که خیلی از  پدران و مادران شهر‌های مرکزی استان با طبابتش خاطره دارند.

درمان ایرانی‌ها به دست طبیبان پاکستانی و هندی

خانم ۷۵ ساله اهل روستای  امره ساری از خاطرات پزشک‌های هندی قبل انقلاب که به این منطقه می‌ آمدند، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  می‌گوید: امکانات پزشکی در درمانگاه روستا محدود بود و پزشکی هندی یک ماه بود ۹ ماه نبود و روز‌های که بود بیشتر از ۵۰ مریض پذیریش نمی‌کرد.

وی می‌گوید: دکتر هندی در آن زمان بیمارانی کمی را پذیریش می‌کرد و مجبور بودیم بعد از اذان صبح راهی درمانگاه شویم.

انقلاب پزشکی با پزشکان انقلابی

آقای ۶۵ ساله نیز  می‌گوید: قبل از انقلاب اگر کسی در روستا مریض می‌شد، چون دکتر و بیمارستان در منطقه کوهستانی نبود باید یک شبانه روز در راه بودیم تا خودمان را به دکتر برسانیم.

او می‌گوید: زبان دکتر هندی متوجه نمی‌شدیدم و مجبور بودیم با ایما و اشاره بیماری خودمان را به دکتر بگویم تا تشخیص دهد بیماری ما  در چه زمینه‌ای است.

 خانم ۵۹ ساله نیز می‌گوید: مادران باردار زیادی به دلیل نبود ماما و پزشک متخصص زنان در منطقه جان خودشان را از دست داده اند.

مرور خاطرات قدیمی‌ترین پزشک شهر ساری

قدیمی‌ترین پزشک ساری هم از خاطرات روز‌های می‌گوید که تعداد پزشکان انگشت شمار بودند.

دکترعمادیان متخصص گوارش و جراح عمومی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: مردم شهر‌های نکا، بهشهر، سوادکوه  و جویبار فاقد جراح متخصص بودند و مردم مجبور بودند برای درمان و معالجه به بیمارستان ساری مراجعه کنند.

وی افزود:  ۵۰ سال گذشته وضعیت درمانی و پزشکی در استان مازندران به حدی ضعیف بود که خودم به تنهایی باید هم جراحی می‌کردم و هم زخمی بیماران دیگر را شستشو می‌کردم.

انقلاب پزشکی با پزشکان انقلابی

انقلاب پزشکی در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب

از آن روز‌های سخت و پردرد و رنج بیماری که امروز خاطره اش مانده است بیش از ۳۹ سال می‌گذرد، شرایط بهداشت و درمان تحول چشم گیری پیدا کرده است.   

خانم ۵۷ ساله اهل روستای کارکنده ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: قبلا حتی یک پزشک در روستا نبود، اما امروز درسایه انقلاب اسلامی در هر خانه  بهداشت چهار پزشک و ماما و بهورز هست.

آقای ۸۰ ساله نیز می‌گوید: خدا را شکر درمان و پزشک متخصص زیاد هستند و تشخیص پزشکان هم بسیار درست و نیاز نیست به خارج از ایران برویم.

پایان افسانه پزشکان وارداتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

اما پس از انقلاب اسلامی حضور پزشکان وارداتی در استان به افسانه تبدیل شد و نه تنها نیاز خدمات درمانی را خود تامین می‌کنیم بلکه برخی پزشکان مانند دکتر عمادی قائم شهری اکنون به عنوان منجی بیماران آفریقایی در مجامع جهانی معرفی می‌شود.

عمادی که خود جانباز جنگ تحمیلی نیز هست به عنوان سفیر صلح و دوستی اکنون به طور رایگان در برخی کشور‌های فقیر قاره آفریقا و آسیا به درمان بیماران می‌پردازد.

 فعالیت‌های این پزشک در کشور بروندی سبب شد درمانگاه بیماران پوستی این کشور با نام امام رضا (ع) نامگذاری و متبرک شود.

طبابت پزشک بدون مرز قائمشهری در کشور‌های آفریقایی  

آوازه تخصص پزشکان کشورمان در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب آن طرف مرز‌ها هم کشیده شده است، دکتر سید ناصر عمادی پزشک بدون مرز قائمشهری این روز‌ها در بیمارستان بوعلی سینا ساری مشغول طبابت است.

دکتر عمادی متخصص پوست و پزشک بدون مرز گفت: سالی دو بار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به کشور‌های افریقایی سفر می‌کند و به درمان بیماران پوستی و ایدز می‌پردازد.

وی افزود: تمرکز فعالیت‌های تیمش در زمینه آموزشی، درمانی و پژوهشی است و در ۱۰ سال گذشته با ارائه خدمات پزشکی در زمینه ایدز به مردم آفریقا توانسته به عنوان سفیری فرهنگی دو کلینیک تخصصی پوست به نام‌های امام حسین (ع) در کنیا و امام رضا (ع) بروندی راه اندازی کند.

پزشک بدون مرز ایرانی گفت: یک کشور مسیحی نشین مثل بروندی که ۹۸ درصد مردمش مسیحی و فقط ۴ درصدمسلمان هستند اجازه می‌دهند درمانگاهی در آنجا به نام آقا علی ابن موسی الرضا (ع) راه اندازی شود.

دکترسید ناصرعمادی افزود: فعالیت ما در زمینه تخصصی خلاصه نمی‌شود و برای درمان، تخصص و تعهدی که در رشته پزشکی داریم نیست، گاهی برای افتخار کشورمان،  دین و ملت ایران است.

آوازه پزشکان ایرانی در آفریقا

خانم دکتر جاسفین پزشک عمومی بیمارستان باگاتی گفت: دکتر ناصرعمادی با سفر به سراسر قاره آفریقا به درمان بیماران این کشور کمک می‌کند.

وی افزود: درمانگاه اچ آی وی در بیمارستان باگاتی یکی از مراکز اصلی درمان ایدز در کشور است.

 جاسفین گفت: دکتر عمادی با حضورش در اینجا به ما در درمان بیماری‌های پوست کمک می‌کند به خصوص بیماران مبتلا به کاپوزسیاکوما که نوعی سرطان پوست است و نیاز به متخصص دارد.

دکتر یوماسوله رییس بیمارستان باگاتی نیز گفت: حضور دکتر عمادی به ویژه در این بیمارستان خیلی دلگرم کننده است او از ابتدا با ما و سیستم بهداشتی دولتی همکاری کرده و تلاش می‌کند که خلا‌های درمانی کشور ما در زمینه پوست را پر کند.

انقلاب پزشکی با پزشکان انقلابی

صادرات دارو‌های ایرانی به آفریقا

طبابت و تخصص دکتر عمادی و دوستان متخصصش مسیر صادرات دارو‌های ایرانی نیز فراهم شده است

دکتر عمادی متخصص پوست در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: وزیر بهداشت کشور بروندی از وزیر ایران به دلیل درمان مناسبی که از دارو‌های ایرانی بدست آوردند و شاهدش بودند درخواست کردند دارو‌ها و تجهیزات پزشکی ایرانی به بروندی صادر شود.

انقلاب پزشکی با پزشکان انقلابی

پزشکان بدون مرز در خاک عراق

به جزء دکتر عمادی، دکتر غلامی پزشک متخصص بیماری‌های عفونی اهل بابل هم به عنوان پزشک بدون مرز چند سالی هست فعالیتش را برای درمان مردم آسیب عراق در جنگ داعش متمرکز کرده است.

دکتر غلامی متخصص بیماری‌ های عفونی و ارتوپد می‌ گوید: روز‌هایی که گروه‌های پزشکی ایرانی دربیمارستان ناصریه عراق مستقر می‌ شوند هم درمانگا‌ها شلوغ‌ تر می‌شود و هم خیلی دوست دارند پزشکان ایرانی آن‌ ها را ویزیت کنند، چون هم تشخیص بهتر داشتند، کاری بیشتری دارند.

جایگاه مطلوب جامعه پزشکی ایران در پاسخگویی به تمام نیاز‌های درمانی مهمترین دستاورد پزشکی ایران بعد از پیروزی انقلاب است.

مردم ولایت مدار مازندران که پیش از انقلاب اسلامی محروم از پزشک و امکانات پزشکی  بودند، اکنون با استقرار ۲۵ بیمارستان دولتی ۳ هزار و ۵۸ تختخوابی  و ۴ هزار و ۵۰۰ پزشک متخصص و داروساز از خدمات درمانی مناسب  برخوردار هستند.

انقلاب پزشکی با پزشکان انقلابی

هم اکنون به پشتوانه انقلاب اسلامی و حمایت‌های امام خمینی (ره) و ادامه راه و روش آن پیر فرزانه توسط رهبر کبیر انقلاب اسلامی در کشور، هر ساله بیش از ۴ الی ۵ هزار پزشک در رشته‌های مختلف علوم پزشکی فارغ التحصیل و جذب سیستم بهداشت و درمان می‌شوند که در مقایسه با قبل از انقلاب این آمار با افزایش ۱۵ برابری رو به رو شد است و از سوی دیگر نیز هم اکنون میزان امید به زندگی با رشد ۱۰ الی ۲۰ سال به بیش از ۷۰ سال افزایش یافته و حالا در خصوص جلوگیری از مرگ و میر نوزادان و درمان آن‌ها تاحدی هم ردیف با استاندارد جهانی شده‌ایم.

انقلاب پزشکی با پزشکان انقلابی

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.