باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

تحول در کشاورزی مازندران پس از ۳۹ سال انقلاب اسلامی

توانمندی‌های کشاورزی مازندران در چند دهه اخیر سنتی و بدون جایگاه در کشور بود اما اکنون قطب تولید محصولات زراعی، دامی و شیلاتی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، تا دهه ۴۰، نیمی از اراضی کشاورزی مازندران در اختیار بزرگ مالکان و  تنها بخش کوچکی از اراضی کشاورزی در اختیار کشاورزان خرده مالک بود، و کشاورزانی که بنیه مالی نداشتند تا زمان اصلاحات ارضی در کشت و صنعت‌ها مشغول به فعالیت بودند.

کشاورز ۵۷ ساله روستای ماکران شهرستان میاندرود که در زمین‌های شاپور که به کشت پنبه اختصاص داشت کارگری می‌کرد ، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: آن زمان درآمد کارگران کم بود و جزء اربابان و کدخدا و نزدیکان منتسب به شاه کسی حق داشتن زمین‌های زراعی را نداشت.

کشاورز ۸۷ ساله روستای طبقده نیز  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  می‌گوید: کشاورزی در ۳۹ سال قبل بقدری سنتی بود که شخم و شیار زمین با گاو آهن انجام می‌شد.

او می‌گوید: ضایعات محصولات کشاورزی و آفت در آن زمان زیاد بود و افزایش کشت محصول و حتی دوبار کشت به دلیل نبود آب کشاورزی در فصل تابستان امکان پذیر نبود.

دستاورد‌های انقلاب در زمینه تولید محصولات کشاورزی

اهمیت بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی هر کشور بیانگر این واقعیت است که کشاورزی به‌عنوان مادر تمام فعالیت‌ها و صنایع، عرضه‌کننده عوامل اساسی زندگی بشر و بخش‌های دیگر اقتصاد است و در توسعه همه‌جانبه کشور‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند.

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل سیاست‌های رژیم پهلوی، بسیاری از محصولات استراتژیک کشاورزی نظیر گندم و برنج از خارج وارد می‌شد و کسری فزاینده مواد غذایی سبب تورم قیمت این مواد در داخل می‌شد.

افزایش تولید محصولات کشاورزی مازندران از اوایل انقلاب تاکنون

پس از پیروزی انقلاب اسلامی باوجود مشکلات بسیاری که کشور در سال‌های نخست با آن روبه‌رو بود، بخش کشاورزی همواره درحال پیشرفت بود به گونه‌ای که امروز افزون بر ۹۰ درصد از نیاز کشور به محصولات کشاورزی، در داخل تامین می‌شود.

مازندران دارای مساحت ۲۳۰ هزار و هفتصد کیلومتر مربع است که ۹۸ درصد آن از اراضی خوب و مستعد برای تولید محصولات کشاورزی است.

افزایش چشمگیر محصولات کشاورزی بعد از چند دهه

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی در سال ۵۷ به میزان یک میلیون تن بود که این رقم در سال ۹۵ به بیش از ۳/ ۶ میلیون تن شامل زراعی، باغی، دامی و شیلاتی رسیده است.

وی با بیان اینکه مازندران قطب کشاورزی کشور است، افزود: در صورت ایجاد زیر ساخت‌های لازم می‌توان تولید محصولات کشاورزی مازندران را در سه سال آینده به ۱۰ میلیون تن رساند.

حیدرپور با اشاره به عملکرد سالانه تولید محصولات کشاورزی در مازندران، گفت: یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۴۸۰ تن برنج در مازندران تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه یک میلیون و ۴۲۵ هزار و ۶۹۵ تن سایر محصولات زراعی شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی، علوفه و سبزیجات تولید می‌شود، افزود: ۲ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۵۸ تن محصولات باغی شامل مرکبات، میوه‌های هسته دار، میوه‌های دانه دار نیز در استان تولید می‌شود.

حیدرپور گفت: ۷۳۳ هزار و ۵۳۹ تن محصولات شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر، تخم مرغ در زمینه دام و طیور تولید می‌شود.

وی به صید ۹۶ هزار و ۶۰ تن محصولات شیلاتی مازندران اشاره کرد و افزود: مازندران در زمینه تولید ماهیان گرمابی و خاویار دریایی رتبه دوم کشور را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مازندران در زمینه تولید محصولات مرکبات، شلتوک، کیوی، جوجه یکروزه، گوشت سفید، شبدر، گل و گیاه زینتی، گوشت ماهیان خاویاری پرورشی، توید ماهیان پرورشی، خاویار ماهیان پرورشی رتبه اول کشور را دارد.

تحول در کشاورزی مازندران پس از ۳۹ سال انقلاب اسلامی

آبزی پروری راهی برای اشتغال خانگی در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب

پس از انقلاب اسلامی با هدف اشتغالزایی و تولید گوشت سفید پرورش ماهیان گرم آبی، سردآبی، خاویاری در دستور کار قرار گرفت و کارآفرینان با ایجاد واحد‌های پرورش ماهی حتی در حیاط منزلشان ماهی پرورش می‌دهند.

معصومه بابانژاد پرورش دهنده ماهی در شهرستان ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،می‌گوید: ۵۰۰ متر مربع از حیاط منزلمان که قبلا بدون استفاده بود، حالا محل پرورش ماهی قزل آلا شد و درآمد همه اعضای خانواده‌ای از پرورش این ماهی‌ها تامین می‌شود.

وی افزود: پرورش ماهی در فضای خانگی و کوچک به لطف انقلاب اسلامی است و در دهه‌های گذشته ماهی فقط در دریا صید می‌شد.

بابانژاد گفت: رونق کار ما به برکت انقلاب اسلامی است و روز به روز شرایط در حال بهتر شدن است.

این پرورش دهنده ماهی افزود: سالانه حدود ۱۵ تن ماهی قزل آلا در این استخر ۵۰۰ متری برداشت می‌کنم.

تحول در کشاورزی مازندران پس از ۳۹ سال انقلاب اسلامی

رتبه نخست آبزی پروری مازندران در کشور

مازندران به دلیل شرایط خاص اقلیمی، نیروی کارآمد و متخصص و آبزی پروران با تجربه و ماهر یکی از مناطق مستعد پرورش گونه‌های مختلف ماهی بوده و جایگاه ویژه‌ای در آبزی پروری کشور دارد.

در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ نفر بطور مستقیم در بخش آبزی پروری مازندران فعالیت دارند.

حسینعلی رستمی مدیرکل شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه تولید آبزیان پرورشی در مازندران طی دو دهه گذشته به دلیل توسعه مکانیزاسیون و نیز ارتقاء دانش فنی بهره برداران از رشد چشمگیری برخوردار بوده است، گفت: میزان تولید آبزیان پرورشی به رقم ۷۶ هزار و ۷۰۳ تن رسیده است که با افزایش چشم گیری همراه بود.

وی سهم مازندران در تولید آبزیان پرورشی کشور را ۱۸ درصد اعلام کرد و افزود: مازندران رتبه نخست آبزی پروری در کشور را دارد.

تحول در کشاورزی مازندران پس از ۳۹ سال انقلاب اسلامی

عنایتی مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن از شلتوک از مجموع کشت و پرورش رتون و نشا مجدد در اراضی مازندران برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه برداشت برنج در ۱۹۱ هزار و ۵۰۰ هکتار شالیزار مکانیزه و حدود ۲۱ هزار هکتار به روش سنتی انجام شد، گفت: امسال در ۵۰ هزار هکتار شالیزار استان ارقام پر محصول و ما بقی ارقام محلی کشت شد.

 مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به یک هزار و ۲۵۰ واحد شالیکوبی در مازندران گفت: ۹۳۷ واحد شالیکوبی در استان برای جلوگیری از کاهش ارزش افزوده شلتوک، بازسازی، نوسازی و تغییر سیستم پیدا کردند.

تحول در کشاورزی مازندران پس از ۳۹ سال انقلاب اسلامی

رونق اقتصادی با فرآوری محصولات باغی

تولید سالانه ۱۴ میلیون تن انواع محصولات باغی از ۴۰۰ هزار هکتار باغات استان، مازندران را به یکی از تولیدکنندگان شاخص کشور در بخش باغبانی تبدیل کرد.

کاهش ضایعات محصولات باغی با راه اندازی کارخانه فرآوری

ضایعاتی که روزگاری گریبان باغداران را می‌گرفت، بعد از انقلاب، به همت سرمایه گذاران مازندرانی و با بهره گیری از توان تحقیقاتی در ایجاد کارخانه‌های مدرن این ضایعات به انواع چیپس، دمنوش و پودر میوه تبدیل شدند، تا کوچکترین دور ریزی از محصولات کشاورزی نداشته باشیم.

تحول در کشاورزی مازندران پس از ۳۹ سال انقلاب اسلامی

مازندران قطب کشاورزی ایران پس از ۳۹ سال

توانمندی‌های کشاورزی مازندران قبل از انقلاب اسلامی سنتی و بدون جایگاه در کشور بود اکنون رتبه نخست در ضریب کشت، ضریب اسمی مکانیزاسیون و در تولید ۱۴ محصول زراعی، باغی، دامی و شیلاتی را دارد.

تحول در کشاورزی مازندران پس از ۳۹ سال انقلاب اسلامی

گزارش مهسا اسبویی زنگیانی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار