اهدا جام عهد صفوی به موزه باستانشناسی زنجان

مسئول امور موزه های ميراث فرهنگی استان از اهدا جام عهد صفوی به موزه باستانشناسی زنجان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، قاسمی مسئول امور موزه های ميراث فرهنگی استان با اشاره به این که این جام مسین متعلق به دوره صفوي بوده و مزین به کتیبه و نقوش در داخل جام و بدنه آن قلمزنی شده است گفت : خطوط بکار رفته نسخ و در داخل نقوش هندسی انواع کتیبه با عبارت اسماء جلاله الله،آیات قرانی (آیه الکرسی وسوره یس )،چهار قل، صلوات کبیر، انواع ادعیه ( دعای عکاشه،دعای جوشن کبیر )، تصاویر صور فلکی و مینیاتور در حالت نواختن چنگ و رقص است.

وی افزود : قدمت این جام ارزشمند با توجه به سبک کار و نوع کتیبه ها مربوط به دوره صفوی بوده که در دوره های متاخر (دوره قاجار) کف شکسته آن با قطعه فلز کتیبه دار (حاوی چهار قل ،سوره قدر ، آیه الکرسی ) دایره ای شکل از جنس برنج وصالی شده است.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به این که قطر دهانه این جام 30 و ارتفاع آن 7.5سانتیمتر و وزن جام 1.340کیلو گرم است خاطر نشان کرد : این شی تاریخی توسط خانواده مرحوم حاج مهدی بابایی قزوینی از استادکاران مسگری به موزه باستان شناسی زنجان اهداء شده است.
قاسمی به ماربرد جام صفوی اشاره کرد و گفت : کاربرد این جام با توجه به نوع کتیبه ها برای استجابت دعا، دفع نیروهای شر بکار می رفته و این شی تا ایام نوروز 97 در بخش اسلامی موزه باستان شناسی در عمارت ذوالفقاری به نمایش در خواهد آمد.


انتهای پیام / ک


جام عهد صفوی به موزه باستانشناسی زنجان اهدا شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.