چگونه از ابتلا به آرتروز زانو پیشگیری کنیم؟

نایب رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسکپی و آسیب های ورزشی ایران چگونگی جلوگیری از ابتلا به آرتروز زانو را تشریح کرد.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمد نقی طهماسبی نایب رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسکپی و آسیب های ورزشی ایران در پنجمین کنگره بین المللی دو سالانه انجمن جراحی زانو ، آرتروسکپی و آسیب های ورزشی اظهار کرد: آرتروز مفاصل مختلف در سنین بالای 60 سالگی بروز می کند؛ با توجه به اینکه تهیه پروتز و درمان آرتروز در هر کدام از نقاط مفصلی مانند زانو، آرنج، انگشتان و شانه بسیار پرهزینه است، لازم است درخصوص پیشگیری از این بیماری توجه لازم صورت گیرد.

وی افزود: آرتروز یکی از عوارض دوران میانسالی و سالخوردگی است که با افزایش سن نمایان می شود، آرتروز پیشگیری ندارد اما می توان با انجام اقدامات و مراقبت های لازم کاری کرد که علائم آن دیرتر نمایان شود، آرتروز بیماری است که به تدریج پیشرفت کرده و هزینه های سنگین درمانی بر دوش بیماران و نظام سلامت کشورها تحمیل می کند و در مواردی نیز در صورت عدم درمان به موقع منجر به ناتوانی افراد و کاهش کیفیت زندگی آنان می شود.

وی با بیان اینکه آرتروز یک بیماری وابسته به سن است، تاکید کرد: آرتروز راه پیشگیری ندارد اما برای اینکه عوارض کمتری ایجاد کند و بیمار آسیب و آزردگی کمتری داشته باشد، لازم است اقداماتی مانند کاهش و کنترل وزن از سنین پائین مورد توجه قرار گیرد.

طهماسبی ادامه داد: همچنین انجام حرکات ورزشی مناسب و درمان به موقع بیماری های زمینه ای مانند بیماری های التهابی و روماتیسمی می تواند سبب کاهش علائم و آسیب های ناشی از بیماری شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: انجام حرکات ورزشی، تقویت عضلات و بدن سازی و همچنین کاهش وزن در کنترل این بیماری بسیار موثر است. اگر آرتروز بروز کند کار زیادی نمی توان برای درمان آن انجام داد ولی برای اینکه علائم آن دیرتر نمایان شود و بیمار دیرتر نیازمند جراحی شود، باید این اقدامات را انجام داد.

افزایش روند چاقی در کشور

وی درخصوص آرتروز زانو بیان کرد: برای پیشگیری از بروز علائم آرتروز زانو، علاوه بر کنترل وزن، تقویت عضلات چهارسرزانو، پرهیز از نشستن به صورت چهارزانو روی زمین و استفاده از دستشویی فرنگی، ورزش و آب درمانی نیز توصیه می شود.

طهماسبی گفت: به دلیل ضعف عضلات چهارسرزانو یا سبک غلط زندگی زانوی افراد ممکن است در سنین پائین نیز دردناک شود، مجموعه این عضلات و مفصل زانو به گونه ای عمل می کنند که ضعف یکی بر دیگری اثر می گذارد، اگر عضله ضعیف شود، فشار بیشتری روی مفصل وارد می شود و اگر مفصل ضعیف باشد، عضله کارایی خود را از دست می دهد.

وی با هشدار نسبت به افزایش روند چاقی در کشور بیان کرد: میزان چاقی و به تبع آن بیماری های مختلف مانند دیابت در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار زیاد است، افراد باید مراقب سلامت خود باشند تا با کنترل وزن از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری کنند.

طهماسبی افزود: یک فرد 60 کیلویی و یک 100 کیلویی وقتی که به سن 60 سالگی می رسد کیفیت زندگی آنها با هم بسیار متفاوت است، ممکن است در سنین پائین تر تاثیر آن نمایان نشود اما در سنین بالاتر این تفاوت ها و مشکلات به خوبی مشخص می شود.

گفتنی است؛ پنجمین کنگره بین المللی دو سالانه انجمن جراحی زانو ، آرتروسکپی و آسیب های ورزشی ۲۵ تا ۲۸ بهمن در مرکز ممایش های بین المللی جزیزه کیش با حضور متخصصان جراحی زانو از ۵ قاره جهان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار