ادبیات در مهر ماه 96؛

حضور شاعران ایرانی در جشنواره بین‌المللی شعر سارایوو/ معرفی برنده جایزه نوبل ادبیات

جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۷ به «کازوئو ایشی‌گورو»، نویسنده رمان «بازمانده روز» رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اتفاقاتی در حوزه ادبیات در مهر ماه 96 رخ داد.در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی اشاره می کنیم:

حضور شاعران ایرانی در جشنواره بین‌المللی شعر سارایوو

غلامرضا طریقی و حمیدرضا شکارسری به عنوان نمایندگان ایران در جشنواره شعر سارایوو شرکت کردند.

بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بنا به درخواست انجمن نویسندگان و شاعران بوسنی، این دو شاعر برجسته کشور را برای حضور در این جشنواره معرفی کرد و در نهایت این شاعران با مساعدت‌های دفتر رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی، در این رویداد بین المللی شرکت کردند. جشنواره بین‌المللی شعر سارایوو بیش از نیم قرن سابقه برگزاری دارد.

داوران پنجمین جایزه ادبی محتشم معرفی شدند

مسعود زنده روح کرمانی دبیر بخش عکس «جایزه هنر و ادبیات محتشم» در کنار سیف‌الله صمدیان و ابراهیم صافی آثار بخش عکس را داوری خواهند کرد. جایزه هنر و ادبیات محتشم در چهار دوره گذشته به تمام تعهدات خود عمل کرده و به همین دلیل مورد وثوق هنرمندان قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: بعد از داوری، تعدادی از آثار به نمایشگاه این جشنواره راه می‌یابند و سه اثر برگزیده و ۷ اثر قابل تقدیر در مراسم اختتامیه معرفی خواهند شد.

جزئیات حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت تشریح شد

محمد سلگی سرپرست معاونت فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به برقراری نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: امسال در نمایشگاه فرانکفورت در غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران سه بخش مستقل بزرگسال، کودک و طرح حمایت از ترجمه و انتشار کتاب ایرانی (گرنت) خواهیم داشت. بخش اصلی غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، بخش بزرگسال است. همچنین بحث حضور پررنگ تشکل‌ها یکی از موضوعاتی بوده است که همواره مورد توجه ما بوده است. امسال نویسندگان منتخب ما برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت از برگزیدگان جایزه کتاب سال و پروین اعتصامی هستند

برنده جایزه نوبل ادبیات مشخص شد

جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۷ به «کازوئو ایشی‌گورو»، نویسنده رمان «بازمانده روز»  رسید.

ساختار جدید سازمانی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ابلاغ شد

با هدف افزایش توان نیروی انسانی در حوزه انجام فعالیت‌های محتوایی و اجرایی، ساختار جدید سازمانی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ابلاغ شد.

مهدی قزلی در این باره گفت: این تصمیم هیئت مدیره مبتنی بر ساختارهای سازمانی فعال در دیگر مجموعه‌های فرهنگی مشابه بود که از یک‌سو با هدف چابک‌سازی سازمانی تحقق یافته و از سوی دیگر نیم‌نگاهی نیز به همسان‌سازی زیرمجموعه‌های مرتبط با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است. مجموعه‌هایی که در ساختارهایی با دو معاونت محتوایی و اجرایی فعالیت می‌کنند.

قزلی همچنین درباره تغییرات ایجاد شده در ساختار سازمانی بنیاد خاطرنشان کرد: بر اساس ساختار جدید که به تصویب اعضای هیئت مدیره بنیاد شعر و ادبیات داستانی رسید، فعالیت‌های بنیاد از این پس در 4 بخش (2 معاونت و 2 مدیریت) زیر نظر مستقیم مدیرعامل پیگیری خواهد شد

دبیر اجرایی دهمین دوره جایزه ادبی جلال‌ آل‌ احمد مشخص شد

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی که پیش از این دبیر اجرایی و عهده‌دار برگزاری 3 دوره گذشته جایزه ادبی جلال آل احمد، جشنواره بین‌المللی شعر فجر و نیز جایزه ادبی پروین اعتصامی شده بود؛ بار دیگر از سوی سید عباس صالحی وزیر ارشاد، به عنوان دبیر اجرایی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب شد.

رونمایی از کتاب «دِین» در باشگاه خبرنگاران جوان

مراسم رونمایی از کتاب «دِین» در باشگاه خبرنگاران جوان، با حضور رئیس حوزه هنری برگزار شد.در این مراسم، علاوه بر محسن مومنی شریف، حجت الاسلام و المسلمین حمید علم الهدی برادر شهید محمد حسین علم الهدی، عبدالحمید قره‌داغی مدیر انتشارات سوره مهر، علیرضا مسرتی نویسنده کتاب و جمعی از خانواده‌های شهدا حضور داشتند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار