باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد ؛

تامین مسکن نیازمندان کشور یکی ازدغدغه های اصلی مسئولان/خانه دار شدن بیش از ۴ هزار نفر مددجو در گلستان

از ابتدای سال ۹۰ تا کنون ۴ هزارو ۳۰۰ مددجوی گلستانی در شهر و روستا خانه دار شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ در طول زندگی همه اقشار جامعه، مسکن گران‌ترین کالای خریداری‌شده توسط هر خانوار است.
 
زمینه تشخیص و تعیین نیازمندی‌های مسکن محرومان اعم از روستایی و شهری و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشارکت، همکاری و خودیاری مردم و دستگاه‌های مختلف اتفاق خواهد افتاد.

تهیه طرح مجتمع‌های زیستی و واحد‌های مسکونی ارزان قیمت و اجرای آن‌ها به طور مستقیم یا با مشارکت مردم و همکاری دستگاه‌های مربوطه در روستا‌ها و شهرهامی تواند مسیر را برای خانه دار کردن اقشار کم درآمد و محرومان هموارتر کند.

نهاد‌های کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مسکن و حتی انجمن خیرین مسکن ساز از جمله نهاد‌هایی هستند که می‌توانند با همکاری و هماهنگی یکدیگر نیاز اساسی بسیاری از افراد نیازمند به مسکن را تامین کنند.


شناسایی ۸ هزار نیازمند فاقد مسکن


حسین پور مدیرکل کمیته امداد استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: مسکن یکی از سر فصل‌های مهم این نهاد است و در سبد هزینه‌های خانوار‌ها نقش بسزایی دارد و مددجویانی که بدون مسکن هستند بخشی از درامد خود را برای اجاره مسکن پرداخت می‌کنند و یا مددجویانی که مسکن مقاوم ندارند از جمله کسانی هستند که در حوادث و بلایای طبیعی بیشترین خسارت مالی و جانی را متحمل می‌شوند.
 
مسکن دغدغه اصلی نیازمندان /خانه دار شدن بیش از ۴ هزار نفر مددجو در گلستان

حسین پور افزود: در استان بالغ بر ۵۰ هزار خانوار مددجو تحت پوشش این نهاد قرار دارند که با همکاری افراد این نهاد ۸ هزار خانوار شناسایی شدند که بدون مسکن یا مسکن غیرمقاوم هستند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۳ هزار و ۸۰۰ خانوار فاقد مسکن در شهر یا روستا هستند و ۴ هزار و ۲۰۰ خانوارکه مسکن آن‌ها غیر مقاوم است و نیاز به مقاوم سازی دارد.

حسین پور مدیرکل کمیته امداد استان به عملکرد این نهاد از سال ۹۰ تا کنون اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۰ تا کنون در استان ۴ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در شهر و روستا احداث و و تحویل خانوار‌ها داده شد.

حسین پور افزود: این نهاد برای احداث مسکن نیازمندان به ۴ شیوه مانند: ۱-اعتبار دولتی ۲- ارائه تسهیلات از طریق بنیادمسکن و بانک‌ها ۳- کمک‌های خیرین ۴- آورده‌های خانوار‌ها به آنان کمک می‌کند.

حسین پور در ادامه افزود: علاوه بر موارد فوق معافیت عوارض، نظارت‌های رایگان مهندسان نظام مهندسی ساختمان و کمک‌های راه و شهرسازی وبنیاد مسکن و انجمن خیرین مسکن ساز از جمله اقداماتی است که باعث کاهش هزینه ساخت ساختمان‌ها می‌شود.
 

نقش انجمن خیرین مسکن ساز در احداث مسکن نیازمندان

مسکن دغدغه اصلی نیازمندان /خانه دار شدن بیش از ۴ هزار نفر مددجو در گلستان
 
عسگری مدیرعامل انجمن خیرین مسکن ساز استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛گفت: این انجمن در راستای اصل ۳ قانون اساسی و با هدف تحقق حساب ۱۰۰ حضرت امام خمینی (ره) درسال ۱۳۸۳ تأسیس شد.

عسگری افزود: تا کنون این انجمن در ۳۱ استان و در ۱۴۰ شهرستان فعال است و این نهاد در استان گلستان از سال ۱۳۸۶ تاسیس و شروع به کار کرد.

عسگری به اصل فعالیت این نهاد اشاره کرد و گفت: این انجمن با کمک خیرین و حمایت بنیاد مسکن و راه شهرسازی با حذف قیمت زمین و اهدای زمین توسط خیر به افراد مورد نظر کمک می‌کند.

عسگری به اقدامات موثر این نهاد برای رفع نیاز مسکن نیازمندان اشاره کرد و گفت: این انجمن به عنوان دستگاه حمایتی در کنار کمیته امداد و بهزیستی مطرح شده است که مانند این دستگاه‌های حمایتی معافیت صدور پروانه، انشعابات و عوارض تعلق می‌گیرد و همچنین براساس تفاهم نامه بین این نهاد و نظام مهندسی استان، کارشناس و مهندس ناظر به صورت رایگان نظارت را انجام می‌دهد که این اقدامات بخشی از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: اولین طرح اجرایی این نهاد احداث ۳۲ واحد در شهر سرخنکلاه و با اهدای زمین با کمک خیر صورت گرفت.

عسگری به عملکرد ۱۰ ساله این نهاد اشاره کرد و گفت: از سال ۸۶ تا کنون سه طرح با ۱۴۰ واحد مسکن احداث و به نیازمندان تحویل داده شد.

وی ادامه داد: این نهاد توجه ویژه‌ای به مسکن خانوار‌های دو معلول در استان داشته است که در سال ۱۳۹۳ بین نهاد‌های بنیاد مسکن، راه شهرسازی، بهزیستی و انجمن خیرین تفاهم نامه کشوری برای احداث مسکن برای ۱۱ هزار و ۳۴۲ خانوار معلول منعقد شد.

عسگری ادامه داد: اکنون سهم استان گلستان برای ساخت مسکن ۱۲۹ خانوار دو معلول در روستا با کمک بنیاد مسکن اجرا می‌شود و ۹۴ واحد دیگر نیز با کمک بهزیستی و بنیاد مستضعفین در دست اقدام است.


۵۰ هزار نفرمعلول تحت پوشش بهزیستی استان


غفاری مدیرکل بهزیستی استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛گفت: سازمان بهزیستی هم اقداماتی رابرای افراد جامعه هدف خود مانند خانوار‌های دارای معلول و زنان سرپرست خانوار انجام داده است.
مسکن دغدغه اصلی نیازمندان /خانه دار شدن بیش از ۴ هزار نفر مددجو در گلستان

غفاری افزود: در استان نزدیک به ۵۰ هزار نفر معلول و ۵ هزار نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد هستند که برای ساخت مسکن آن‌ها کمک شده است.
 
وی به اقدامات این نهاد در ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: امسال ۱۴۰ واحد مسکونی به خانوار‌های دارای معلول تحویل داده شده است و در بخش مددجویی که خود خانوار‌ها برای ساخت مسکن مشارکت دارند این نهاد در فرایند ساخت حدود ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض می‌کند.

غفاری به ساخت مسکن برای خانوار‌های دو معلول به بالا اشاره کرد و گفت: براساس سهمیه بندی استان گلستان ۹۴ سهمیه شهری و ۱۲۹ سهمیه روستایی برای احداث مسکن دارد که یک ماه گذشته ۶۷ روستای دیگر نیز اضافه شد.

غفاری افزود: درحوزه شهری ۲۲ واحد درسال گذشته، ۹ واحد امسال احداث و تحویل داده شده است و ۶۳ واحد در حال احداث است که در سال ۹۷ تحویل داده می‌شودو در حوزه روستایی سال گذشته ۱۲ واحد، ۳۵ واحد امسال به مددجویان تحویل داده شد و ۱۲۹ خانوار هم برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند که ازاین تعداد ۱۰۹ خانوار موفق به عقد قرار داد شدند.

وی ادامه داد: این نهاد ۱۴۰ سهمیه دیگر نیز برای ساخت مسکن معلولان در خواست داده است.

در پایان عسگری مدیر عامل انجمن خیرین مدرسه ساز برای کمک بهتر و بیشتر به نیازمندان و اقشار کم درآمد برای ساخت مسکن گفت: با فعال بودن خیرین و مسئولان و تعامل بیشتر با این نهاد به روش‌های متفاوتی مانند خرید مصالح، گردش مالی و واگذاری معدل بانکی و تعاملات بهتر بانک‌ها می‌توان مسیر رابرای این افراد هموارتر کرد.

گزارش از محمودی
 
انتهای پیام / ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.